30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:
    Bijdrager
    pch

ik was er bijna uit…..

Bijna had ik de knoop doorgehakt voor mijn vader en mezelf, zie ook hier:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=95430&start=15 (jammer overigens dat ik meteen al tegen het 1e probleem aanloop dat mijn splinternieuwe HP Laserjet niet gaat werken op een Mac, dit zette me toen al aan het twijfelen), maar afgelopen dinsdag toen ik mijn collega vertelde dat ik samen met mijn vader overga op de Mac vertelde hij mij dat ik dat nooit moest doen! Alleen maar problemen met de hardware heeft hij zelf ondervonden (iBook) en veel klachten had hij gelezen over de iMac.
    Tsja, wat nu? Ik heb het net mijn vader geadviseerd en was zelf ook goed overtuigd over het gemak van Apple in gebruik en de hardware (iMac zal heel erg netjes en opgeruimd staan voor mijn vader en kwaliteit en weinig uitval/virussen etc. zag hij erg zitten!!!), ikzelf zou voor de MacBook gaan (gebruik nu 2 jaar een laptop maar de huidige Toshiba is kapot gegaan en dat accepteer ik gewoon niet van een merk! Daarnaast ben ik helemaal klaar met Windows, heb genoeg van dat systeem….

Kortom: wie helpt me met goede argumenten weer over de streep zodat ik wat bagage heb tegenover mijn collega?

Gr. PAul.

Bijdrager
    pepe

Tja, als iemand problemen heeft hoor je die het hardst roepen… Even heel reëel: een Mac is een computer die net als een PC kapot kan gaan. Gelukkig kiest Apple er voor om hoogwaardige onderdelen te gebruiken, maar een maandagochtendexemplaar kan altijd gebeuren. Je moet het zo zien, zelfs een Ferrari kan met pech langs de weg staan.

De enige problemen die ik ooit heb ondervonden zijn:
    -een iMac G3 heeft na pakweg 7 jaar een onscherp beeld bij het opstarten.
    -De voedingskaart van een Powerbook heeft het na 7 jaren begeven.
    Dat vind ik geen slechte leeftijden!

Daarnaast werk ik zelf zonder problemen al jaren met een Powermac G5 en G4, en sinds een tijdje met een iMac 20″ Intel en een MacBook Pro. Daarnaast heb ik bij een klant een stuk of 10 iMac’s, MacMini’s en een MacBook in onderhoud en het enige wat daar aan te onderhouden is zijn de softwareupdates.
    De enkele pc’s die daar staan zijn de laatste jaren allemaal vervangen omdat ze kapot gingen…

Met een Mac koop je een kwaliteitproduct! Natuurlijk kan er wel eens wat fout gaan, maar daar bestaat garantie voor.

En dit verhaal gaat tot dus ver alleen nog maar over de hardware. Over de de systeemsoftware zal ik maar niet beginnen….

Bijdrager
    pch

Standaard zit er 1 jaar garantie op zo’n iMac voor mijn vader denk ik? Is het verstandig om die voor hem uit te breiden? En wqat zijn dan de mogelijkheden? 1,2,3, jaar extra???

Gr. PAul.

Bijdrager
    J.C.

Apple noemt deze extra garantie Applecare, bij een aanschaf van een Mac kan je dit er bij kopen, of binnen een jaar na aankoop. Standaard zit er 1 jaar garantie op je iMac en 90 dagen telefonische ondersteuning.

Bij aanschaf van Applecare krijg je dus 2 jaar extra garantie + telefonische ondersteuning. Meer info over Apple Care

Ook is er hier ergens nog een draadje http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=102106

Bijdrager
    polansky
    ”pch”

Bijna had ik de knoop doorgehakt voor mijn vader en mezelf, zie ook hier:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=95430&start=15 (jammer overigens dat ik meteen al tegen het 1e probleem aanloop dat mijn splinternieuwe HP Laserjet niet gaat werken op een Mac, dit zette me toen al aan het twijfelen),
    Gr. PAul.

Dat je HP laserprinter niet werkt in combinatie met je Mac is niet iets waar Apple wat aan kan doen.
    HP is gewoon het bedrijf dat je hierover zou moeten aanspreken. Ook ik was in eerste instantie zeer onaangenaam verrast toen ik mijn HP Laserjet 1000 op mijn Mac wou aansluiten…. geen driver support van HP…. Schandalig dat zo’n groot PC bedrijf wat een belangrijk marktaandeel in de printermarkt heeft het regelmatig vertikt om drivers voor de Mac te schrijven.

Gelukkig zijn er soms alternatieven. Voor mijn HP-LJ1000 is gelukkig een zeer goed werkend thuisbrowseltje verkrijgbaar. Beter is gewoon HP links te laten liggen en te gaan voor andere merken. Scheelt een hoop frustratie.

Bijdrager
    pch

let wel: ik ben nog een PC gebruiker en ik was op zoek naar een printer die op mijn WD Netcenter netwerk HDD zou werken (USB) zodat ik met elke computer in het huis verbonden met het netwerk kon printen. Dat lukte als 1 van de weinigen met deze HP Laserjet.
    Jammer dat als ik nu zou switchen (en dat ga ik toch wel doen, want ik heb gisteren in de winkel weer eens gezien hoe gaaf zo’n MacBook is!) mijn net aangeschafte en werkende netwerkprinter via de MacBook dan niet werkt…

Gr. Paul.

Bijdrager
    wmstudio

Een alternatief voor Apple care is de verzekering van Mahé. Geen support (uiteraard) maar wel vergoeding bij b.v. het morsen van vloeistoffen, het laten vallen van de macbook (pro) zaken die Apple care niet vergoed.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat printerondersteuning betreft: kijk eens of Gutenprint ermee overweg kan.

Moderator
    unSOUND

Even wat anders… Je zegt zelf eerst dat je er voor hebt gekozen om voor een Mac te gaan, maar na het commentaar van 1 enkel persoon sta je alweer te twijfelen ? Hoe overtuigd ben je dan eigenlijk van je keuze ?

Misschien is het beter dat je sowieso even wacht met het aanschaffen van een Mac tot je ECHT overtuigd bent… Het is immers geen pak suiker wat je koopt.

Bijdrager
    pch

Ik ben hier al weer te lang geweest op dit forum zie ik…
    Na zo’n opmerking ben ik weg!!!
    :x

Gr. Paul.

Moderator
    unSOUND

Dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk, ik adviseer alleen maar om pas 1000 euro uit te geven aan een Mac op het moment dat je ook zelf zeker bent van die keuze… En als ik je verhaal zo lees klink je gewoon niet heel zeker van je keuze… is het dan zo verkeerd van mij om te adviseren om eerst goed na te denken voor je je geld uitgeeft ?

Bijdrager
    Oppie

Nou, de groeten dan; ook aan je pc…:evil:

Bijdrager
    Joffria

Daar komt bij een mac heeft liefde nodig..;)

Bijdrager
    Cenobyte
    ”unSOUND”

Even wat anders… Je zegt zelf eerst dat je er voor hebt gekozen om voor een Mac te gaan, maar na het commentaar van 1 enkel persoon sta je alweer te twijfelen ? Hoe overtuigd ben je dan eigenlijk van je keuze ?

Er zit wel een kern van waarheid in, unSOUND, maar jij hebt als voordeel dat jij al erg lang Mac gebruiker bent en deze problematiek niet echt objectief kunt benaderen. Ikzelf ben relatief nieuw in de Macwereld, ik gebruik ondertussen 3 jaar Mac ipv Windows, en ik kan me de vraag voorstellen. Je laat als het ware je hele ervaringswereld op het gebied van computers in de steek om over te stappen op een ander systeem, wat qua opinie ook nog eens de underdog is! Al je bestaande software is niet meer te gebruiken, alles wat je geleerd hebt moet je vergeten, etc. etc.

Natuurlijk is het in de praktijk niet zo straf, maar dat was destijds ook mijn gevoel en tijdens mijn “evaluatiefase” kon het minste of geringste mij ook aan het twijfelen brengen. Op een gegeven moment ben ik toch in het diepe gesprongen en… de spreekwoordelijke wererld ging voor mij open!

@pch
    : twijfel niet langer, hak de knoop door! Of: ga eerst zelf een aantal maanden evalueren, voordat je je vader meeneemt in je beslissing. Ik weet echter wel zeker dat jij gaat genieten van probleemloos computerplezier, zoals ik al 3 jaar doe. Natuurlijk, er zijn altijd wel eens probleempjes, zoals je nu aangeeft van je HP printer, de Mac is ook geen 100% feilloos produkt, maar je computerbeleving gaat zeker enorm verbeteren.
    :D

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”pch”

Ik ben hier al weer te lang geweest op dit forum zie ik…
    Na zo’n opmerking ben ik weg!!!
    :x

Gr. Paul.

Hij laat zich door 1 persoon van zijn overtuiging brengen om een Mac te kopen en hij laat zich door 1 post van het forum trappen… Bespeur ik een snufje onzekerheid?

Sorry, maar ik ben het met unsound eens. Toen ik eenmaal mijn mind op een Mac had gezet was er geen ziel die mij op andere gedachten kon zeggen, en dat is al wat met al die doomsday verhalen over de MacBook die zich toendertijd de ronde deden.

Laat je niet van de kaart brengen door de slechte ervaring van 1 persoon, en doe gewoon wat je zelf denkt dat het beste is. Tuurlijk kan een vliegtuig neerstorten, maar dat weerhoudt mij er niet van verkeersvlieger te worden.

Bijdrager
    .Arne
    ”unSOUND”

Dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk, ik adviseer alleen maar om pas 1000 euro uit te geven aan een Mac op het moment dat je ook zelf zeker bent van die keuze… En als ik je verhaal zo lees klink je gewoon niet heel zeker van je keuze… is het dan zo verkeerd van mij om te adviseren om eerst goed na te denken voor je je geld uitgeeft ?

Trek het je niet aan… er zijn hier nog steeds tig mensen die je raad wel weten te appreciëren. :wink:

Bijdrager
    radje0880

Nouja laat ‘m maar. Hij weet niet wat ‘ie mist.
    :roll:

Bijdrager
    s_k

Nou mensen, het is ook niet héél subtiel zo.
    Je mag best twijfelen toch? Het moet geen sekte worden hè ;-).
    Het feit dat er zoveel mensen overstappen van PC naar Mac en niet van Marc naar PC zegt natuurlijk wel wat. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand een beetje bang is bij zoiets, het is nogal een omswitch als je eenmaal PC’s gewend bent.
    Ik heb ook ooit op ’t punt gestaan om over te stappen, maar omdat er àltijd vragen zullen blijven komt er een macje ‘naast’. En wie weet stap ik ooit over. Ben bang dat voor mij de struikelblokken de duurdere (want legale) software èn het gebrek aan game-mogelijkheden zijn. Er zijn wel spellekes voor de Mac, maar dat zijn altijd net die die ik nooit speel (vrij veel oorlogvoering/RPG/actie en weinig race-games).
    Maargoed, dit is wel weer offtopic enzo.

Neemt niet weg, Pch… Forum is maar een hulpmiddel, je moet ’t wel voor jezèlf willen doen.
    Ik ben ook erg gevoelig voor een ‘onaardig toontje’ of iemand die bepaalt wat jij denkt, maar je zit hier wel onder liefhebbers.
    Ik ben zelf gek van audio en Franse auto’s. Als er Bose-eigenaren komen beweren dat mijn audio ouwe troep is die veel ruimte inneemt en als een toyota-rijder zegt dat een Franse auto een probleembak is, word ik ook snel pissig. Maar je moet niet vergeten dat ook op een forum we allemaal mensen zijn. En ‘tussen de regels doorlezen’ is bij geschreven tekst altijd riskant.
    “C’est la ton qui fait la musique”, zeggen we dan. En die ‘ton’, die is er minder tot niet in geschreven tekst.
    Ik begrijp dat je over dit regeltje valt:

. Je zegt zelf eerst dat je er voor hebt gekozen om voor een Mac te gaan, maar na het commentaar van 1 enkel persoon sta je alweer te twijfelen ? Hoe overtuigd ben je dan eigenlijk van je keuze ?

.
    En ik had ook zoiets van ‘oei, dat klinkt onvriendelijk’, maar als je dan de rest leest begrijp je dat het heus een goedbedoeld advies is.
    Unsound heeft zich waarschijnlijk ook niet gerealiseerd dat het een beetje afkeurend klinkt. Misschien ziet hij het nu nog niet, maar zo heeft hij het vast niet bedoeld.

Ergo: Maakt u niet druk, dun is de mode;)

Inactief
    Anoniem
    ”s_k”

Ben bang dat voor mij de struikelblokken de duurdere (want legale) software èn het gebrek aan game-mogelijkheden zijn. Er zijn wel spellekes voor de Mac, maar dat zijn altijd net die die ik nooit speel (vrij veel oorlogvoering/RPG/actie en weinig race-games).

Op iedere recente Mac (die met een intel-chip) kun je ook Windows installeren.:?

Bijdrager
    s_k

Ja, maar ik verwacht van m’n Mac Mini niet dezelfde prestaties als van m’n AMD 6000+ 3ghz core2duo met 2GB geheugen en een Geforce 7600 videokaart ;).

Maar het is wel een groot voordeel om Windows te kunnen installeren…
    Als ’t macje erg bevalt kan ik alsnog één met intel chippie kopen.
    Vanaf welke Mac Mini is ’t Intel Chippie?
    Oei, zie nu dat dat echt de nieuwsten zijn.
    Dan maar even doorsparen misschien toch… 600 euro, hoop geld.
    Kostte mijn verse PC ook…
    Maar die draait geen Mac OS ;).

Schrik wel van de prijzen van de accesoires. 599 euro voor een 20″ scherm.
    Zal vast een goed scherm zijn, maar ik zit nu achter een 19″ iiyama die ik 3 maanden terug kocht voor 179 euro. Prima, betrouwbaar scherm. Waarom doet Mac niets in dat budget? Voor de meeste mensen (zelfs voor foto- en videobewerkers als ik) is dit een prachtig scherm!

En ook de harddisks en het geheugen. Da’s toch ‘gewoon’ spul?
    Waarom kost ’t 3x zoveel als bij bijvoorbeeld de Mycom?
    Kan er niet een ‘gewone’ schijf in, dan?
    (misschien is er een goeie reden, maar zo niet dan weet ik dat ik daar geen extra geld aan hoef uit te geven. Heb maar een uitkerinkie ;-))

Bijdrager
    Oppie

Ga je nou ook al dubbelposten?
    Zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1474215#1474215

Bijdrager
    s_k
    ”Oppie”

Ga je nou ook al dubbelposten?
    Zie: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1474215#1474215

Jaaa, pôtver!
    Had ik het al ingedekt:

Ik vroeg het al in het ‘eerste mac’ topic, maar dat is daar natuurlijk niet voor, dus nogmaals:

Vraag je het nog :D.
    Hoezo ‘ook al’? Doe ik nog iets fout dan?

Bijdrager
    Whymme
    ”s_k”

Het feit dat er zoveel mensen overstappen van PC naar Mac en niet van Marc naar PC zegt natuurlijk wel wat.

Niet zoveel als je zou denken. Als 1% van de inwoners van de VS naar Nederland emigreert en 1% van de Nederlanders naar de VS, zegt dat in principe niet veel over ons land, behalve dat het hier voller wordt. De instroom van bijna 3 miljoen Amerikanen is een stuk zichtbaarder dan de 160,000 Nederlandse emigranten, maar in verhouding is er geen verschil tussen beide landen.

Bijdrager
    s_k

Wat ik bedoel is: Kijk eens op marktplaats.
    Hoe vaak zie je staan: “wegens overstap op Mac” of “Ik wil mijn PC ruilen tegen een Mac”.
    In al die advertenties vond ik één iemand die liever een Dell PC dan een Mac had.
    Blijkbaar is het: “Once you’ve Mac, you can’t co back”

Bijdrager
    nevyn
    ”Whymme”
    ”s_k”

Het feit dat er zoveel mensen overstappen van PC naar Mac en niet van Marc naar PC zegt natuurlijk wel wat.

Niet zoveel als je zou denken. Als 1% van de inwoners van de VS naar Nederland emigreert en 1% van de Nederlanders naar de VS, zegt dat in principe niet veel over ons land, behalve dat het hier voller wordt. De instroom van bijna 3 miljoen Amerikanen is een stuk zichtbaarder dan de 160,000 Nederlandse emigranten, maar in verhouding is er geen verschil tussen beide landen.

Jij begrijpt het niet…

Bijdrager
    s_k

Maakt niet uit :). Hij reageert toch aardig?
    Ik snapte zijn antwoord ook niet helemaal :P. Maar ik twijfelde of IK het niet snapte omdat ik te stom ben, of dat ik het niet snapte omdat hij het ergens anders over heeft ;).

Bijdrager
    Floris De Munck
    ”s_k”

Wat ik bedoel is: Kijk eens op marktplaats.
    Hoe vaak zie je staan: “wegens overstap op Mac” of “Ik wil mijn PC ruilen tegen een Mac”.
    In al die advertenties vond ik één iemand die liever een Dell PC dan een Mac had.
    Blijkbaar is het: “Once you’ve Mac, you can’t co back”

Wel, die ene PC-er is de geëmigreerde Nederlander.
    maw: om die ene persoon te compenseren moeten er 20 mensen overstappen van PC naar Mac.

Bijdrager
    Whymme
    ”nevyn”

Jij begrijpt het niet…

Je kunt het me vast wel uitleggen dan.

Er zijn nog steeds veel meer mensen met een Windows-computer dan Mac-gebruikers. Stel dat 1% van de computergebruikers ontevreden is en over wil stappen. Gegeven de verhoudingen zul je dan veel meer Windows-gebruikers zien overstappen dan mac-gebruikers. Dat op zich geeft niet aan dat Macs superieur zijn.

Een extreem voorbeeld: Laten we eens aannemen dat 5% van de computergebruikers met Apple werkt, en de rest op windows. En laten we aannemen dat er tien keer zoveel Windows-gebruikers overstappen op een Mac dan andersom. Wat je dan ziet zijn de absolute getallen; er zijn veel meer windows-naar-mac switchers dan mac-naar-windows switchers. Wat je niet ziet zijn de verhoudingen: het percentage mac-naar-windows switchers is twee keer zo groot als het percentage windows-naar-mac switchers.

Oftewel: dat je veel meer windows-naar-mac switchers ziet dan mac-naar-windows switchers ligt in de eerste plaats aan het feit dat er veel meer windowsgebruikers zijn dan macgebruikers. Om te kijken of macgebruikers over het algemeen meer tevreden zijn met hun computer dan windowsgebruikers heb je niet veel aan impressies van absolute aantallen switchers.

Maar ik begrijp het verkeerd. Leg dan maar eens uit wat ik niet begrijp, of waar mijn wiskunde faalt.

Bijdrager
    nevyn

in jouw termen: van de emigranten repatriëren er slecht enkelen…snappie?

Moderator
    unSOUND
    ”s_k”

En ook de harddisks en het geheugen. Da’s toch ‘gewoon’ spul?
    Waarom kost ’t 3x zoveel als bij bijvoorbeeld de Mycom?

MyCom is geen “spul”, MyCom is “troep”. Net als Trust en Sweex…

Dat is hetzelfde als naar een duur restaurant gaan, en vragen waarom hun eten zo duur is, want bij de MacDonalds heb je al voor 7 euro een maaltijd… ’t klinkt leuk, maar het slaat nergens op. Klasseverschil heet dat.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.