30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    han73

ik twijfel tussen macbook en macbookpro!!!!

Hoi

Ik ben van plan om een nieuwe mac te kopen.
    Ik gebruik vectorworks en sketchup er verder gewoon word/mail/safari /iphoto/itunes. verder geen zware grafische programma,s of games.
    Nu heb ik een macbookpro en heb deze verkocht om dus de nieuwe macbookpro te kopen.
    Maar na een gesprek met iemand die meer van computers kent dan ik (voor mij is een computer gereedschap, ik weet niks van mb, rams, grafische kaarten ect ect)…..
    Die persoon vertelde me dat een macbook zwaar genoeg is om deze programma,s zonder problemen te draaien.
    Ben ik dan toen ik mijn oude macbookpro zo misleid door de verkoper? of is dit waar???
    Kan iemand me goed advies geven want die verkopers daar moet ik me dus niet op richten….

groetjes han

Bijdrager
    Yggdrasil

Hoi en welkom op OMT,

1. Je topic hoort alleen niet thuis in de lounge maar onder ‘hardware’
    http://www.onemorething.nl/community/forum/hardware

2. Op OMT hebben we een zoekfunctie (al werkt die niet altijd even goed)

Bijdrager
    Yggdrasil

Omdat die kudtbanner mij niet toelaat mijn post te wijzigen:

Hier vind je wellicht de nodige info:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-of-macbook-pro-10
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-of-macbook-pro
    http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-of-macbook-pro-17

Verder kun je altijd even beide machines vergelijken op de Apple website.

Bijdrager
    iPrincess
    Niiiiiickk op 04 april 2011

Hoi en welkom op OMT,

2. Op OMT hebben we een zoekfunctie (al werkt die niet altijd even goed)
    Daarom op google zoeken met ‘onemorething’

Bijdrager
    MacMartino

Macbook air is wellicht nog beter;)

Bijdrager
    MrHammond

Alles kan zeker op een MacBook, sommige dingen zullen iets sneller gaan op een MacBook Pro, bij andere dingen zul je het verschil niet merken. Ik denk dat je in jouw geval vooral moet denken aan de schermgrootte, werkt het kleine scherm van een MacBook goed genoeg voor je? Of heb je liever een iets grotere MacBook Pro?

Bijdrager
    1984

Hoi en welkom op OMT,

[s][size=2]1. Je topic hoort alleen niet thuis in de lounge maar onder \’hardware\’

2. Op OMT hebben we een zoekfunctie (al werkt die niet altijd even goed)[/size][/s]

Kijk of je hier wat aan hebt

Bijdrager
    Yggdrasil

Wat een mooie reactie weer van jouw.

Bijdrager
    hansiedejong

Waar zijn de mods… Verplaatsen deze handel!

Bijdrager
    1984

Wat een mooie reactie weer van jouw.

Ja en wat een lullige post van jouw, zeg dat ze gelijk met google gaan zoeken en niet OMT bezoeken en zeker bij iemand die zijn eerste post op OMT plaatst. en stop aub met deze

Bijdrager
    inawt

[size=2]Het is jou, niet jouw[/size]

Een MacBook is snel genoeg voor wat jij ermee wilt gaan doen.:wink:

Moderator
    Pete.Z

Toch maar even verplaatst.

Bijdrager
    Yggdrasil

Hoezo lullig? Het enige wat ik doe is info geven en doorverwijzen.

Oude zeurpiet.

Bijdrager
    hansiedejong

Google SketchUp is helemaal niet zwaar. Dat draait ook gewoon onder een witte MacBook. Het is dan meer de persoonlijke keuze.

Bijdrager
    Stirf

Kom op jongens, geef Han eens antwoord.

Ik sluit me bij MrHammond aan, al je applicaties draaien goed op de MacBook.

Bijdrager
    1984
    han73 op 04 april 2011

Nu heb ik een macbookpro en heb deze verkocht om dus de nieuwe macbook(pro} te kopen.

Let wel op indien je op je MBP firewire randapparatuur gebruikte, dat de Macbook niet beschikt over FW.

Bijdrager
    han73

tja ik heb de verschillen bekeken op de mac site maar zoals ik al schreef ben ik een leek op dat vlak.
    geheugen dat zie ik wel , maar het verschil van grafische kaart ect zegt me niks…..

Ik vindt het wel jammer dat de macbook maar gaat tot 13 inch want 15 is toch wel minimum als je plannen en 3D tekent…..

en wat die firewire betreft? is dat draadloos printen en internet of houdt het meer in?

waarschijnlijk allemaal heel stomme vragen….
    maar hoop meer duidelijkheid te krijgen en een verkoper wil me gewoon de duurste aanprijzen..

mercie han

Bijdrager
    SunKeeper

FireWire is een verbinding net als USB, waar je bijv. een bedrade losse muis of toetsenbord mee aansluit. Alleen gebruik je FireWire niet voor toetsenborden en muizen, maar meer voor harde schijven en audio/videoapparatuur.

Maar als je dergelijke stekkers niet op je bureau en/of in de buurt van je huidige Mac kunt vinden, hoef je je daar geen zorgen over te maken.:smile:

Bijdrager
    1984

De goedkoopste MacBook en MacBook Pro getest
    [size=2]Apple maakte lange tijd een duidelijk onderscheid tussen MacBook-modellen en MacBook Pro-laptops. Met de laatste update van zijn line-up lijkt hier nagenoeg een einde aan te zijn gekomen: alle modellen op één na vallen nu onder de MacBook Pro-vlag. De uitzondering is de witte MacBook.
    De enige reden om deze MacBook niet van een Pro-aanduiding te voorzien lijkt te zijn dat deze een behuizing van kunststof heeft. Alle overige modellen zijn namelijk van aluminium. De overige specificaties verschillen echter niet genoeg om het verschil in naam te rechtvaardigen. Voorheen had Apple de aluminium 13″-MacBook puur vanwege zijn grootte ook al niet onder ‘Pro’ willen scharen, en die beweegreden kwam ook al enigszins geforceerd over. In ieder geval is het voor de consument nu weer wat duidelijker: de MacBook is wit en van kunststof, de Pro’s zijn van aluminium[/size] voor meer info Klik hier
    En wat betreft de grote van het scherm…je kunt voor de iMac kiezen of aan je Macbook een extrern beeldscherm hangen.

Bijdrager
    Stirf

@ han73: Volgens mij heb je nu 3 opties:

1. MacBook Pro van 15 inch ;
    2. MacBook met een los scherm van 15 inch (of groter);
    3. MacBook Pro van 13 inch met een los scherm van 15 inch (of groter).

Mijn voorkeur zou dan optie 1 zijn.

Moderator
    Strifer

Han geeft het antwoord zelf al, een 13″ is te klein voor hem. Dan blijven 15″ en groter over en zit je dus automatisch op de MBP. MrHammond gaf al het juiste antwoord.

Ik denk niet dat je misleid bent door de verkoper destijds, want een computer is niet alleen maar bytes en hertzen. Ook het formaat speelt mee, zeker bij een MacBook/MacBook Pro. Daarnaast is duurder lang niet altijd beter voor een verkoper of een firma, maar dat terzijde.

Bijdrager
    Yost
    han73 op 04 april 2011

…Ik vindt het wel jammer dat de macbook maar gaat tot 13 inch want 15 is toch wel minimum als je plannen en 3D tekent…..

Ik ben bang dat je de wereld te veel versimpelt op deze manier. Het gaat namelijk niet alleen om de fysieke schermafmetingen, zoals 13 of 15 inch. Het gaat vooral over het aantal pixels op dat scherm. De witte Macbook en de 13 inch MacBook Pro hebben beide 1280 x 800 pixels op hun 13 inch scherm. De 15 inch MacBookPro heeft een schermresolutie van 1440 x 900 pixels. Dus je kunt meer dingen tegelijkertijd op je scherm hebben op een 15 inch MacBookPro.

Maar…… De nieuwe MacBook Air heeft een 13 inch scherm met 1440 x 900 pixels! Net zoveel als een 15 inch MacBookPro. Je ziet dus evenveel dingen op het scherm van een 13 inch Air als op het scherm van een 15 inch MBP. Alleen is het allemaal wat kleiner, omdat de fysieke afmetingen van het scherm kleiner zijn.

In de tijd (“vroegah”) dat er nog iBooks en PowerBooks bestonden, waren PowerBooks beduidend beter qua specs dan iBooks. Het verschil tussen een witte MacBook en de MacBookPro’s is echter vele malen kleiner. Ik ga er vanuit dat de software die je noemt zeker werkt op een witte MacBook. En misschien dat je er dan gewoon een 1920 x 1200 pixels los scherm bij kunt kopen voor het grote scherm…

Bijdrager
    1984
    Yost op 05 april 2011

En misschien dat je er dan gewoon een 1920 x 1200 pixels los scherm bij kunt kopen voor het grote scherm…

21.5″/ 1920 x 1080 presenteert beelden voor superieur multimediagenot,. Voor een 15″ MBP ben je € 1.749 kwijt Voor een MB 13″ white +een 21,5 scherm eraan gekoppeld ben je €1110,- kwijt.

En voor € 1.199 heb je een 21,5 iMac

Bijdrager
    spacefreek
    Yost op 05 april 2011

Maar…… De nieuwe MacBook Air heeft een 13 inch scherm met 1440 x 900 pixels! Net zoveel als een 15 inch MacBookPro. Je ziet dus evenveel dingen op het scherm van een 13 inch Air als op het scherm van een 15 inch MBP. Alleen is het allemaal wat kleiner, omdat de fysieke afmetingen van het scherm kleiner zijn.

Ben het niet met je redenatie eens, stel dat we hiermee naar een extreem/fictief geval kijken: stel dat een scherm, laten we zeggen 10.000 bij 7000 pixel zou hebben, maar nog steeds maar 13 inch is, zie je dan nog meer vensters op 1 scherm? En weer allemaal wat kleiner? Dacht het niet.. ’t wordt alleen allemaal wat scherper, dus verkijk je hier niet op!

Een non-fictief geval hierin is overigens de iPhone 3Gs & iPhone 4.. Ongeveer 4 keer zo veel pixels, maar echt niet ineens 4 keer zo veel vensters naast elkaar.. Het draait dus allemaal om de grootte van je scherm! (scherpte is daarbij uiteraard wel mooi meegenomen)

Met andere woorden, als het gaat om een laptop: ik zie op mijn 13 inch MacBook Pro hetzelfde als iemand met een 13 inch MacBook Air, alleen ziet de laatste persoon alles iets scherper (en dus niet meer), ben het dus niet eens met je stelling:

Je ziet dus evenveel dingen op het scherm van een 13 inch Air als op het scherm van een 15 inch MBP. Alleen is het allemaal wat kleiner, omdat de fysieke afmetingen van het scherm kleiner zijn.

Als 2 documenten naast elkaar nog net wil lukken op een 15 inch, zal dit ook heus wel lukken op een 13 inch, maar de letters zullen evenveel pixels bevatten om het scherm te kunnen vullen, en dus worden de letters kleiner (aangezien je scherm scherper is): Je ziet dus qua scherm hetzelfde, maar op een kleiner (en mogelijk te klein(!) ) formaat..

Moderator
    unSOUND
    spacefreek op 06 april 2011

Ben het niet met je redenatie eens, stel dat we met jouw redenatie naar een extreem/fictief geval kijken: stel dat een scherm, laten we zeggen 10.000 bij 7000 pixel zou hebben, maar nog steeds maar 13 inch is, zie je dan nog meer vensters op 1 scherm? En weer allemaal wat kleiner? Dacht het niet.. \’t wordt alleen allemaal wat scherper

Het werkt toch wel degelijk op die manier die yost zegt. Meer pixels betekend meer ruimte tussen de vensters, want de vensters hebben vaste maten in pixels, dus die worden kleiner, en je houdt dus meer lege ruimte over. Je ziet het al aan de menubalk, die is overal even hoog in pixels, ongeacht de resolutie van het scherm. Er zo werkt dat ook met andere vensters en paletten.

Bijdrager
    spacefreek
    unSOUND op 06 april 2011
    spacefreek op 06 april 2011

Ben het niet met je redenatie eens, stel dat we met jouw redenatie naar een extreem/fictief geval kijken: stel dat een scherm, laten we zeggen 10.000 bij 7000 pixel zou hebben, maar nog steeds maar 13 inch is, zie je dan nog meer vensters op 1 scherm? En weer allemaal wat kleiner? Dacht het niet.. \\\’t wordt alleen allemaal wat scherper

Nee, het werkt wel degelijk op die manier die yost zegt. Meer pixels betekend meer ruimte tussen de vensters, want de vensters hebben vaste maten in pixels, dus die worden kleiner, en je houdt dus meer lege ruimte over. Je ziet het al aan de menubalk, die is overal even hoog in pixels, ongeacht de resolutie van het scherm. Er zo werkt dat ook met andere vensters en paletten.

Uhm, dat is dus niet waar, neem bijvoorbeeld de statusbalk op je iPhone, de grootte van de statusbalk is niet veranderd nadat de pixeldichtheid met een factor 4 is toegenomen.. Als dit gelijk was gebleven was de statusbalk logischerwijs een factor 4 kleiner geworden.. Het aantal pixels beschikbaar voor de statusbalk is dus toegenomen..

Om je dock of een venster fatsoenlijk weer te geven op je computerscherm geldt hetzelfde, afmetingen voor het oog zijn vast (anders wordt het beeld te klein) en dus zijn meer pixels beschikbaar om dit weer te geven (door de hogere pixeldichtheid). Anders zou een factor 10 in pixeldichtheidverhoging resulteren in 10 keer zo kleine vensters/dock ect. Maar uiteindelijk blijven de real-life afmetingen gelijk (en ga je er dus in scherpte op vooruit)

Moderator
    unSOUND

Het iOS is dan ook resolutie-afhankelijk, in tegenstelling tot OS X.

Andere redenatiefout die je maakt is dat je de vensers gaat vergroten om te compenseren voor de kleinere pixels. Dat kun je doen bij de Finder, maar het gros van de software werkt niet zo, en heeft een vaste afmeting voor de vensters, paletten, en een vaste lettergrootte. Die vensters worden dus gewoon allemaal kleiner.

Bijdrager
    spacefreek
    unSOUND op 06 april 2011

Het iOS is dan ook resolutie-afhankelijk, in tegenstelling tot OS X.

Andere redenatiefout die je maakt is dat je de vensers gaat vergroten om te compenseren voor de kleinere pixels. Dat kun je doen bij de Finder, maar het gros van de software werkt niet zo, en heeft een vaste afmeting voor de vensters, paletten, en een vaste lettergrootte. Die vensters worden dus gewoon allemaal kleiner.
    Maar dat zou betekenen dat een 13 inch scherm van bijvoorbeeld 10.000 bij 6.000 pixels (of nog hoger) een scrollbalk of statusbalk heeft die amper nog zichtbaar is.. Apple past hier zelf e.e.a in aan hoor, anders wordt alles wel heel klein. OS-X moet resolutie afhankelijk zijn, alleen Apple heeft hierin alles voor het zeggen.

De scrollbalkjes op m’n iMac hebben bijvoorbeeld hetzelfde formaat als die op m’n MBP, op m’n iMac kan ik van dichtbij de pixels zien zitten, op de MBP minder (omdat de balk scherper is)

Moderator
    unSOUND

Laat ik het anders met plaatjes doen…

Zie hier, systeemvoorkeuren en menubalk op een scherm met lage, en hoge resolutie:
    Resolutie omhoog: Venster en menubalk wordt kleiner, meer ruimte voor andere zaken.

En bijvoorbeeld Photoshop op een laag en hoog resolutie scherm:
    Resolutie omhoog: Menubalk en paletten worden kleiner, meer ruimte voor het document.

Bijdrager
    spacefreek
    unSOUND op 06 april 2011

Laat ik het anders met plaatjes doen…

Zie hier, systeemvoorkeuren en menubalk op een scherm met lage, en hoge resolutie:

Resolutie omhoog: Venster en menubalk wordt kleiner, meer ruimte voor andere zaken.

Klopt, absoluut mee eens, maar als je de resolutie nu nog (veel) verder zou kunnen oppompen? Op een gegeven moment kun je de pictogrammen dan niet meer zien, in theorie gaat alles goed (ben ik het ook helemaal met je mee eens), maar de praktijk gaat de mist in (omdat het menselijk oog de details niet meer zal zien) of het navigeren met de muis naar bijvoorbeeld een navigatiebalk niet meer te doen is omdat ‘ie zo klein wordt.. Apple zal dan het aantal pixels van bijvoorbeeld de vensterranden/statusbalk moeten aanpassen.

Waar het mij echter om gaat is de grootte van bijvoorbeeld letters in een document of op een site, stel nou dat ik die in safari helemaal niet kleiner wil hebben? Dan is de link gelegd als je kijkt naar bijvoorbeeld je achtergrond, op alle afbeeldingen is het zeepaardje precies even groot, hier past Apple namelijk wel het aantal pixels aan, zodat het oog precies hetzelfde ziet: En dat is wat ik bedoel, het ene scherm is scherper dan de andere, terwijl dezelfde informatie wordt weergegeven. Ik wil namelijk niet op een kleiner scherm ook kleinere letters hebben (al is dat dus wel het geval voor bijvoorbeeld de scrollbalkjes en vensters, die zijn inderdaad kleiner: helemaal mee eens! Maar ooit zal Apple deze aantallen pixels wel moeten aanpassen om het gebruikersgemak tegemoet te komen)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.