One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » Ik krijg Sierra maar niet geïnstalleerd op macbook

Ik krijg Sierra maar niet geïnstalleerd op macbook

Profielfoto van kontol besar

kontol besar op 13 mei 2017 #

Ik weet het nu echt niet meer, heb van alles gedaan en geprobeerd maar zie door de bomen het bos niet meer.
Het begon dat mijn laptop spontaan uit ging en weer opstarten, of programma spontaan stopte
Op gegeven moment niks meer, ik weet niet eens meer wat of hoe maar hij deed het niet meer. Opstarten met verschillende toetsen indrukken gedaan, niets hielp tot ik nu zit met het scherm om siërra opnieuw te installeren. In het begin ging dat niet, naar bleek later omdat de systeemdatum anders was. Dat is inmiddels via terminal hersteld en verhip het downloaden van siërra begon. Maar te vroeg getuigd. Het duurt ontzettend lang, Je krijg op gegeven moment onderaan de tijd te zien die nog rest. Ik heb het nu verschillende keren geprobeerd en telkens blijft het hangen zo lijkt het wel maar dan wel met telkens een andere tijd nog resterend. Ik heb 5 minuten gezien, minder dan een minuut, 45 seconden, noem maar op. Nu heb ik weer dat hij op het eind uitgaat, weer aangaat (je denkt dan: “ha, hij gaat nu verder) maar nee hoor begint hij weer van voor af aan in die zin dat je dat scherm krijg dat je een backups kan terug zetten, siërra installeren schijfcontrole.
Ik weet het niet meer, ben nu al drie dagen bezig. Misschien dat jullie mij stap voor stap kunnen helpen?

Profielfoto van Furbz

Furbz op 13 mei 2017 #

Even voor de handigheid:

Welke Macbook (jaar) heb je?
Heb je voordat je ging installeren al eens Schijfhulpprogramma gedraaid om te kijken of je schijf niet naar de kleautuh is.
Ben je aan het updaten of doe je een clean install?
Misschien kunnen we je dan verder helpen:)

Hoi furbz
Hoe kan ik het bouwjaar achterhalen? Ik had deze vraag al verwacht en weet dat je normaal kan achterhalen als je op het appeltje klikt, maar dat appeltje heb ik nu dus niet.
Schijfhulpprogramma is volgens mij wat ik krijg nadat ik MacBook heb aangezet, zover ik weet heb ik alles aangeklikt wat maar aan te klikken viel en was alles goed, ik heb de harde schijf zelfs gepartitioneerd, vraag niet waarom maar het was een van de mogelijkheden.
Ik ben nu dus een clean install aan het doen, voordat de MacBook christelijke stond siërra er ook al op.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 13 mei 2017 #

Je HD zal wel kapot zijn gegaan, gezien de aanloop naar dit probleem.
En voor de rest heb je blijkbaar van alles gedaan (zelfs gepartitioneerd), zonder dat je wist wat je deed. Niet slim!

De enige optie die hier rest is de HD wissen en dan een install doen, volgens de link die ik hieronder geef. Want jij zegt dat je een “clean install” uitvoert, maar ik schat in dat dat niet het geval is, omdat je niet weet hoe het moet. MacOS opnieuw installeren is géén clean install, je moet eerst de HD wissen.

Doe dit, inclusief ‘De opstartschijf wissen, indien nodig’, beschreven in dit artikel: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Profielfoto van Furbz

Furbz op 13 mei 2017 #

Ik denk inderdaad dus ook wat GoeieDag zegt.
Heb je een USB of DVD installer?
Die zou ik runnen, in de installer je schijf formateren en dan even checken met de installer.

Je zou een diagnostics kunnen proberen:
https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Het is dat ik nog niet thuis ben anders had ik nu wat stappen kunnen nemen maar even voor mijn duidelijkheid, wat bedoel je precies met USB installer?
Wat ik wel heb gedaan is siërra met m’n iMac gedownload en deze op een USB schijf gezet. Daarna gepoogd om via deze USB schijf te installeren. Lukte dus ook niet. Wat hierbij el opvallend was was dat als ik op gegeven moment de spatiebalk indrukte er een scherm overheen kwam, zwart met witte letters/cijfers erin. En dan sloot hij weer af.

koe, ik heb de HD gewist. nu weer instakleren.

Profielfoto van Furbz

Furbz op 13 mei 2017 #

Heb je een backup gedaan?;)

En nu blijft hj n eeuwigheid hangen op
“ongeveer 18 seconden resterend”
Wat nu?

Backup, de meest belangrijke documenten en foto’s had ik al save staan

Profielfoto van Furbz

Furbz op 13 mei 2017 #

Er zouden verschillende problemen kunnen zijn:

– Je harde schijf is corrupt (aan het worden) -> schijfhulpprogramma EHBO in de installer
– Andere hardware in je Mac is corrupt -> start op met D toets ingedrukt. Als je Mac Diagnostics ondersteunt kun je zien wat er mis is
– Je USB-stick met installer is corrupt -> maak op een andere mac een nieuwe installer met een verse Sierra download en probeer opnieuw
 Als je een andere installatieschijf hebt, bv een El Cap, Yosemite, Maverick of de originele -> probeer deze. Als het lukt, dan weet je
in ieder geval dat je schijf of hardware waarschijnlijk niet corrupt is. Je zou dan Sierra met een (NIEUWE!) installer opnieuw kunnen installeren.

O.. Of je kan Sierra gewoon niet op jouw iMac installeren. Maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Waarschijnlijk
zou ie dan de installatie niet starten.

kontol besar op 14 mei 2017 #

Hoi Furbs,
Voorheen stond siërra er ook gewoon op dus dat kan het probleem niet zijn zo lijkt mij.

Ik heb nu echter weer het volgende. Ik wil weer opnieuw proberen te installeren maar als ik laptop aanzet krijg ik niet de “dongg” en knippert er ipv het apple logo nu een map met n vraagteken erin.
Wat nu?

Profielfoto van Furbz

Furbz op 14 mei 2017 #

https://support.apple.com/nl-nl/HT204323

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 mei 2017 #

En als je bij het opstarten ook de ‘boing’ niet hoort, begin je eerst met het herstellen van de PRAM/NVRAM:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204063

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 14 mei 2017 #

Mag ik zeggen dat de enige actie die hier nog helpt is het plaatsen van een nieuwe HD?!

Profielfoto van Furbz

Furbz op 14 mei 2017 #

Dat denk ik persoonlijk ook.

kontol besar op 14 mei 2017 #

nvram inmiddels hersteld.
voordat we die HD gaan vervangen, is er nog te achterhalen of hij daadwerkelijk kaduuk is?

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 mei 2017 #

Een hardware test (al eerder gesuggereerd):

https://support.apple.com/nl-nl/HT201257

Je kan ook even de S.M.A.R.T. status van de disk bekijken, bijvoorbeeld in het betreffende onderdeel van Etrecheck.
(klik in de rapportage op SMART report)

Maar ja, dan moet je disk wél werken:-P

Profielfoto van Furbz

Furbz op 15 mei 2017 #

Of booten vanaf een externe harde schijf!
Dan moet je ff kijken of je siërra daarop geïnstalleerd krijgt of een clone van
een werkend os zien te regelen.

kontol besar op 15 mei 2017 #

Nou, ik heb het geprobeerd, als ik de macbook aanzet met de “D” ingedrukt krijg ik dat knipperende mapje met een vraagteken er in. Kan ik nu concluderen dat de HD helemaal kapot is?

Profielfoto van Maurits

Maurits 7 maanden geleden #

@kontol besar: de ‘D’ toets werkt alleen als je nooit een her-installatie hebt gedaan. (update/upgrade kan wel). Er zit namelijk een verborgen map die alleen bij het originele software pakket zit. Maar gezien de overige problemen lijkt me een HD die stuk is aannemelijk.
Je kan niet opnieuw een USB bootable disk maken?

Dan misschien internet recovery gebruiken.
Dan moet je wel een redelijk recente MacBook hebben, te herkennen dat als je de optie toets indrukt bij opstarten, komt er dan ook een selectie tool voor WiFi netwerken? zo ja: dan kan je internet recovery gebruiken. Zo nee, dan is USB stick die je maakt (usb stick maken bij een vriend ofzo). Of als je toch een vriend met Mac hebt: probeer target disk mode en bekijk je MacBook via disk utility vanaf de mac van de vriend. (en herinstalleren kan eventueel ook zo)
links: Recovery 10.12.4 , Re-install using internet recovery,  target disk mode

Profielfoto van neelflick

neelflick 7 maanden geleden #

Kun je niet gewoon vanaf een externe schijf op starten met cmd R? Toen ik dat bij een 2012 air deed met de normale schijf werkte dat…
Of zit ik nu domme dingen te zeggen en is dat onmogelijk?
Zoveel weet ik er nou ook niet van;-)
Succes!

kontol besar op 16 mei 2017 #

hoi neelflick,
Ja dat lukt mij wel, het opstarten althans echter tijdens het installeren blijft hij hangen op nog 18 seconden resterend” en dat duurt dan een hele nacht! en da’s niet goed.
De tips die mjsanders geeft, het lukt niet. ik krijg telkens die knipperende map met vraagteken er in.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 16 mei 2017 #

PS Neelflick:

Dit krijg je als je met de muis over je avatar heen gaat, en dan op dan zichtbare pijltje klikt…

kontol besar op 19 mei 2017 #

nu heb ik geprobeerd om siërra te installeren op n externe schijf maar ook dat lukt niet. Ik moet de schijf selecteren waarop ik het wi echter mijn doelschijf is wel zichtbaar maar niet te selecteren. Als ik deze aanklikt krijg ik de meldingdat deze schijf niet de GUID partitietabelindeling gebruikt(???????) ik moet dan naar Schijfhulpprogramma, daar moet ik wissen envolume indeling kiezen. alle gedaan maar geen resultaatltaat

Profielfoto van Furbz

Furbz op 20 mei 2017 #

Heb naast volume indeling ook het schema gewijzigd naar GUID?

https://support.apple.com/nl-nl/HT202796

Over dit topic

Gestart op 13 mei 2017 door kontol besar

Laatste reactie door Furbz

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?