5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Bone

Ik kan macbook air niet meer uitzetten

Lukt niet via appel-menu, geen enkele functie werkt er nog in dat menu , alleen die van recente software updates, wat ik ook heb uitgevoerd, hierna lukte het nog stede snit, ik kan dus ook niet via andere user uitloggen. Ook de Finder krijg ik niet weg – ook niet via Forceer stop. Ik heb veel zin om de excape-toets zolang in te drukken opdat de mac op den duur wel uitgaat, maar zijn er nobelere oplossingen om dit euvel op te lossen? Ik heb de batterij laten plataan. Ook dat hielp niet.

Bijdrager
    SunKeeper

Misschien kun je beter de aan-uit-knop ingedrukt houden i.p.v. de escape-toets. Scheelt wachten.

Als je daarna de Mac opstart, doet ie dan nog steeds raar?

Moderator
    Night

Allereerst: Misschien is het handiger als de auto-spelling uitzet op je iPhone.

Je kan de MacBook gewoon uitzetten met de aan/uit knop. Je kan dan de standaard stappen doorlopen door op te starten met ⌘-⌥-P-R om de PRAM te wissen, daarna eens op te starten met shift ingedrukt (safe boot) en nadat de machine geheel is opgestart, een normale herstart te doen.

Ik zou graag weten of je problemen dan nóg bestaan en hoe zich die precies uiten (gelijk vanaf het begin, na of bij gebruik van een bepaalde applicatie, etc.)

Bijdrager
    Niels

Stappenplan:

1. Maak een Time Machine back-up op een externe schijf.
    2. Zet de MacBook uit met de aan/uit-knop (ingedrukt houden om geforceerd af te sluiten).
    3. Zet de MacBook aan en start de recovery modus op door direct ‘command + R’ ingedrukt te houden.
    4. Kies bij het keuzemenu ‘OSX opnieuw installeren’.
    Wees niet bang, OSX wordt dan opnieuw geïnstalleerd zonder dat je gegevens en instellingen aangetast worden (en anders heb je altijd nog je Time Machine back-up)
    5. Na installatie zou alles weer goed moeten werken.

Moderator
    Night

Waarom gelijk opnieuw installeren??? Goede kans namelijk dat het euvel blijft bestaan (als dat nog überhaupt bestaat na de reboot stappen) omdat de .plist (voorkeuren)-bestanden ook gewoon blijven staan. Een corrupt .plist bestand kan dan voor het probleem blijven zorgen, ook na een herinstallatie.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.