14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    HansG

Ik kan alleen maar handmatig post ophalen?!

Ik gebruik Mail en merk dat ik mijn post niet automatisch op kan laten halen. Ook als er post is verschijnt er geen rode bullet bij het ikoon.
    (heeft’ie volgens mij wel gedaan).

Ik weet ook wel dat ik de instelling voor automatisch checken op post in kan stellen onder voorkeuren algemeen, maar dat werkt op de een of andere manier niet.
    Ik heb de voorkeuren al eens weggegooid, maar er was geen verschil. Privileges hersteld, maar ook geen verschil.

Ik vraag me af of ik Mail opnieuw kan installeren zonder alle gegevens kwijt te raken.
    Als ik op mail ga zoeken zijn er nogal wat items her en der verspreid die (waarschijnlijk) bij Mail horen.
    Kan ik alleen de applicatie overschrijven?

Bijdrager
    arneblk

Heb je wel het juiste mail progamma ingesteld als je primaire mail programma?

Bijdrager
    OMT-fan

waar geef je dat ook al weer aan???

Bijdrager
    OMT-fan

waar geef je dat ook al weer aan???

Sorry, eerst kijken, dan vragen…..al gevonden!!!

Bijdrager
    angorawol

Systeemvoorkeuren>Internet
    voor hen die het zich nog afvroegen:P

Bijdrager
    HansG

Misschien erg dom, maar onder systeemvoorkeuren vind ik alleen
    .mac
    Delen
    netwerk
    Quick Time

Geen mogelijkheid om het mailprogramma als standaard in te stellen.
    Wel onder voorkeuren van het mailprogramma zelf. Onder voorkeuren>algemeen.

Ik merk ook dat de ingestelde voorkeuren voor “online” niet bewaard blijven. Na een halfuurtje ben ik weer offline. Ik heb geen idee hoe dat komt. Onder voorkeuren>accounts stel ik in dat ik voor mijn postbusen (2) beide actief moet zijn. Dat wordt bevestigd in menu>postbus, maar is na een tijdje weer “offline”

Voor de die-hards:
    Console geeft dit tot vervelens toe aan als ik Mail gebruik

004-03-27 08:39:25.342 Mail[574] Exception raised during posting of notification. Ignored. exception: *** -[NSCFDictionary setObject:forKey:]: attempt to insert nil value

Mischien moet ik toch wat anders, vandaar:
    Mijn andere vraag is nog niet beantwoordt: Kan ik Mail vervangen met dat van de installatie cd met behoud van mijn postbussen, voorkeuren etc. Dus alleen het .app?*
    En zo ja hoe doe ik dat.

*In Mail.app zit een “pakket” ingebouwd met o.a. .plist. Wat voor voorkeuren zijn dat?

Voor reacties op de Console.log melding: Bedenk dat ik een leek ben!!!

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Bijdrager
    michelvdb

Mail vervangen in /Programma’s kan probleemloos.
    Berichten en postbussen zitten in map ~/Bibliotheek/Mail.
    Voorkeuren – com.apple.mail.plist – zitten in map ~/Bibliotheek/Preferences.

Bijdrager
    Gijs

Het instellen van het standaard mailprogramma zat tot Jaguar altijd in het paneel Internet (zoals het hoort vind ik, maar dat terzijde). Tegenwoordig dus in de Mail-voorkeuren. Net als de voorkeurbrowser bij Safari moeten worden ingesteld. Wie zei daar ook alweer iets over gedwongen koppeling van programma’s aan besturingssystemen?:wink:

@hansg, Als ik die melding in je Console lees, lijkt het erop dat er een fout optreedt bij de melding dat er een nieuw bericht is. Die melding wordt vervolgens genegeerd en je krijgt hem dus niet te zien.

Het opnieuw installeren van alleen Mail moet je denk ik doen met Pacifist (op Versiontracker te vinden). Je kunt je mailboxen gemakkelijk behouden door er een back-up van te maken en ze later op dezelfde plaats terug te zetten: in de Bibliotheek van je thuismap>Mail.
    Een andere methode is je hele systeem met Archiveer & Installeer te vernieuwen. Dan blijven je mailtjes etc gewoon behouden. Alleen begin je dan natuurlijk weer bij 10.3.0. Ik dacht niet dat Mail tot de apps behoort die apart te installeren zijn vanaf de installeer-cd.

Bijdrager
    Sad

004-03-27 08:39:25.342 Mail[574] Exception raised during posting of notification. Ignored. exception: *** -[NSCFDictionary setObject:forKey:]: attempt to insert nil value

Dit heeft niet te maken met het ontvangen van post, alleen Mail probeert een lege waarde in te voegen in een NSCFDictionary.

Voor velen is dat goochelaarstaal, voor mij is het een indicatie dat Mail.app niet goed werkt.

In /Users/[jouwnaam]/Library/Preferences staat het bestand “com.apple.mail.plist”. Sleep die eens naar je bureaublad.

In /Users/[jouwnaam]/Library/Mail staan al je mailboxen. Sleep die hele map eens naar je bureaublad.

Nu start je mail op en maak je account(s) weer aan en zet je instellingen weer zoals je ze wilt hebben. Kijk of het werkt. Mocht het werken, dan kan je je postbussen (die nog op je bureaublad staan) weer importeren of één voor één weer terugzetten in /Users/[jouwnaam]/Mail. Wel eerst Mail afsluiten voordat je gaaat rommelen.

Mocht alles niet bevallen dan kan je alsnog je preferences file en je postbussen terugzetten zoals het was. Mocht het helemaal zijn opgelost en je hebt al je oude mail ook weer geimporteerd, dan gooi je de spullen die op je desktop staan gewoon weg.

Succes!

Bijdrager
    HansG

@colpolyp

Als ik doe wat jij zegt, en ik start Mail opnieuw op, maakt hij automatisch een van mijn accounts aan en haalt post op!
    Hoe krijg ik dat in godsnaam weg?

Bijdrager
    sybian

Wil je de opnieuw opgehaalde post weg hebben? Of wil je voorkomen dat Mail auto. post ophaalt?

dan kun je gewoon hetzelfde pakket uit je library/mail weggooien
    Mail instellingen/algemeen/controleer op nieuwe berichten: handmatig

Bijdrager
    HansG

@sybian

Mijn vraag was/is: Waarom haalt Mail mijn post niet automatisch op als dat ingesteld is onder voorkeuren?
    Waarom ben ik na een tijdje weer ‘offline” terwijl ik “online” heb aangeklikt?

Het probleem is er nog steeds, ondanks de opties die ik heb uitgevoerd van eerdere reacties. Ik heb o.a. Mail opnieuw geïnstalleerd vanaf de installatie CD via Pacifist. Dit gaf als gevolg(?) dat nu Adresboek niet meer werkt. Als ik op een van de namen in adresboek ga staan gaat de standbal draaien om nooit meer te stoppen. Geforceerd stoppen is de enige remedie. Opnieuw installeren vanaf de installatie CD gaat niet zo gemakkelijk als Mail (omdat ik graag de nederlandse versie wil in een nederlands systeem), maar ik geef de moed niet op.
    Haal voorlopig mijn post maar handmatig op. Is dat nu de verbetering na de update van 10.3?

Bijdrager
    sybian

Sorry HansG,

Maar ik denk dat ik ook geen idee heb hoe je dat op kunt lossen…

Heb je al eens geprobeerd om een geheel nieuwe ‘osx’-user aan te maken, en daarin Mail te starten?
    En kun je misschien het probleem omzeilen door je mail te laten forwarden middels www.FastMail.fm? Zie ook hier

Bijdrager
    HansG

Iedereen bedankt. Ik heb Entourage geïnstalleerd. Geen enkel probleem meer.
    Bill blij en Steve zal ’t worst wezen…
    Moeten ze het maar beheersbaar maken!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.