26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    Joid

Ik installeerde Bitdefender op m'n 2 jaar oude Mac en je raadt nooit wat ik zag!

In navolging van mijn sceptische reactie over Bitdefender, moest ik onderkennen dat het al weer jaren geleden is dat ik een virusscanner op mijn Mac geïnstalleerd had. Vroeger deed ik dat nog wel eens; virusscannertje testen. Gewoon om de bevestiging te zoeken dat het op een Mac niet nodig is.

Bitdefender had ik nog nooit geïnstalleerd. Avast en Intego al wel ooit.

Laat ik eerst vertellen wat voor een Mac gebruiker ik ben: eentje die er flink op los downloadt en surft. Torrents vinden hun weg naar mijn Mac. En ja die komen soms van de meest ‘shady’ plekken vandaan. Ik ben geen moraalridder die problemen heeft met illegale software (iemand geïnteresseerd in Photoshop CC 2018?). De Terminal code om de Gatekeeper uit en aan te zetten, ken ik bijna uit mijn hoofd.

Maar inderdaad die Gatekeeper gaat uit én daarna weer gelijk aan. Standaard worden alleen de App Store apps goedgekeurd. Ik heb een systeemwachtwoord op mijn gebruikersaccount. En het enige scanprogramma dat ik standaard geïnstalleerd heb, en af en toe draai, is Malwarebytes. Dus dit is allemaal gewoon het standaard werk. Buiten het feit dat ik waarschijnlijk wat roekelozer download en installeer, vergeleken met de gemiddelde Mac gebruiker.

Maar goed, Bitdefender dus. Ik heb de demo versie (bitdefender_antivirus_for_mac.dmg) geïnstalleerd op mijn 2 jaar oude Mac. Laten we die Mac, dat smerige loeder, eens flink gaan opschonen!

Nog voordat je de installatie kan starten, zie je dit scherm.

Da’s behoorlijk ironisch. Mijn Mac beschermt zichzelf al direct, wanneer ik iets wil installeren dat zegt mijn Mac te beschermen. Maar goed, laten we ze het voordeel van de twijfel geven. Gelukkig is de identiteit bekend en kan ik de software via die omweg installeren (ctrl+klik en open).

Direct hierna het volgende scherm.

Wéér een supergoede standaard beveiliging op mijn Mac die de installatie in de weg staat! Nondeju! Gelukkig maken ze het mij makkelijk en hoef ik alleen op die ene link te klikken. Ik heb phishing mails ontvangen die geraffineerder te werk gingen.

Nee, eerlijk is eerlijk, Bitdefender doet niet aan phishing. Maar mail harvesten doen ze als de beste. Want blijkbaar kan je geen Mac scannen zonder dat je een account hebt. Facebook of Google+ was ook goed.

Nou, maar toen kon het feest beginnen. Het feest van het scannen. Wat gaat het mij een goed gevoel geven dat ik straks zie dat er allerlei bestandjes gecontroleerd worden.

De optie voor snelle scan deed zijn naam eer aan. In anderhalve minuut was mijn Mac gescand. En meer dan 56.000 bestanden waren eens stevig onder handen genomen en ondersteboven gehouden.

BAM! Niks gevonden! Mijn Mac is in super conditie. Geen griepprik nodig. Er is geen virus gevonden én geen malware gevonden.

Maar dit is natuurlijk wel de snelle scan. Die gaat er een beetje lafjes over heen. Die pakt hem niet beet zoals een ervaren schoonmaker dat doet; met twee handen, tong uit de mond en boenen tot het blinkt. Niet getreurd, daar hebben de makers van Bitdefender over nagedacht. Die weten dat scanofielen niets liever zien dan dat elk bestandje wordt aangeroepen. ENTER DE VOLLEDIGE SYSTEEMSCAN!

Helemaal niets! Brandschoon! Nog geen pluisje in de navel der enen en nullen! Maar heel eerlijk: die Volledige systeemscan is natuurlijk de grootste wassen neus die er is. Dit is het equivalent van je sleutels kwijt zijn en ze in de groentela zoeken. Zoeken op plekken waar je niets zult vinden; dan lijkt het alsof je heel druk bent, maar dat heeft natuurlijk niet veel zin. En zeker niet op een Mac.

Na een uurtje had ik geleerd wat ik daarvoor ook al wist. Met mijn Mac, die toch echt de meest vieze plekjes van de internets heeft gezien, is niets mis. Want mijn Mac kan zich zelf heel goed tegen mijn grillen beschermen.

Nu zijn er mensen die zeuren dat Apple zo duur is. Maar een van de redenen dat de prijs hoger is, heeft met het bovenstaande te maken. En die beveiliging is niet een op zichzelf staand iets. Ook hierin komt de combinatie van hardware en software de beveiliging van je Mac ten goede.

Maar goed, wil je per se je zuurverdiende geld doneren aan dit soort onzinware. Ga je gang. Je kan het geld ook in de fik steken, dan heb je er waarschijnlijk meer plezier van. Nog beter: geef het aan een goed doel.

En als je plotseling ineens enorm erg de behoefte heb om er zeker van te zijn dat je Mac veilig is, bekijk dan onderstaande afbeelding. Dat is net zo behulpzaam als het draaien van een willekeurige virusscanner op je Mac.

Oh, hoe je Bitdefender moet deïnstalleren lees je hier.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar geleden door  Joid.

Bijdrager
    bartvdv

En waar gaat deze post nu eigenlijk over ?

Bijdrager
    Dieter_31

Dat vraag me ook af. Het lijkt meer op reclame dan een probleem

Bijdrager
    KarelWillem

Moraal van het verhaal?

Bitdefender kun je laten voor wat het is, een onnodig programma.

Bijdrager
    Joid

Vroeger, op de middelbare school, moest je zo nu en dan tekst verklaren. Ik ben bang dat Dieter_31 daarop niet zo goed scoorde.

bartvdv op 27 oktober 2017

En waar gaat deze post nu eigenlijk over ?

De post gaat over iemand die sceptisch is over het bestaan van virusscanners voor Mac, en hij zag deze scepsis proefondervindelijk onderschreven. Dat is alles.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Joid.

Bijdrager
    tarun

De laatste weken al meerdere bedreigingen verwijderd door BitDefender. Blijkbaar kom ik op andere sites of krijg andere mails toegestuurd.

Bijdrager
    Joid
    tarun op 27 oktober 2017

De laatste weken al meerdere bedreigingen verwijderd door BitDefender. Blijkbaar kom ik op andere sites of krijg andere mails toegestuurd.

Daar ben ik dan oprecht benieuwd naar. Gebruik je wellicht iets als Parallels? Of misschien andere browsers? Mail programma?
    En wat voor een bedreigingen?

Bijdrager
    bartvdv

proefondervindelijk onderschreven (sic)

De middelbare school heeft je dan toch niet veel bijgebracht. Maar los van dat feit, bewijst jouw epistel eigenlijk niks.

Bijdrager
    tarun

@joid: dit soort meldingen kreeg ik:

20-10-17 19:50 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-192046/Harddisk/Library/QuickTime/mp4vEncoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    20-10-17 19:50 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-192046/Harddisk/Library/QuickTime/xvidEncoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    20-10-17 19:50 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-192046/Harddisk/Library/QuickTime/x264Encoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    20-10-17 17:51 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-174856/Harddisk/Library/QuickTime/mp4vEncoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    20-10-17 17:51 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-174856/Harddisk/Library/QuickTime/xvidEncoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    20-10-17 17:51 Gen:Variant.Application.IOS.ZergHelperCA.1 verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-20-174856/Harddisk/Library/QuickTime/x264Encoder.component/Contents/Frameworks/UIbundle.bundle/Contents/MacOS/UIbundle=>(Mach-O I386 ALL)
    09-10-17 19:56 Trojan.AgentWDCR.LZK verwijderd /Users/user/Library/Mail/V5/8B0C94C0-8072-47CD-99D9-48E2EB27F96F/Deleted messages.mbox/7D3E00F3-9B57-42F1-91C7-9FFF3C3E8248/Data/4/8/1/Attachments/184625/2/Beschweren.html
    09-10-17 19:55 Trojan.AgentWDCR.LZK verwijderd /Users/user/Library/Mail/V5/8B0C94C0-8072-47CD-99D9-48E2EB27F96F/Deleted messages.mbox/7D3E00F3-9B57-42F1-91C7-9FFF3C3E8248/Data/4/8/1/Attachments/184968/2/Rechnung-09-2017.html
    06-10-17 19:56 Trojan.AgentWDCR.LZK verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-05-201137/Harddisk/Users/user/Library/Mail/V5/8B0C94C0-8072-47CD-99D9-48E2EB27F96F/Deleted messages.mbox/7D3E00F3-9B57-42F1-91C7-9FFF3C3E8248/Data/4/8/1/Attachments/184625/2/Beschweren.html
    06-10-17 19:56 Trojan.AgentWDCR.LZK verwijderd /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/Backups.backupdb/Harddisk/2017-10-05-201137/Harddisk/Users/user/Library/Mail/V5/8B0C94C0-8072-47CD-99D9-48E2EB27F96F/Deleted messages.mbox/7D3E00F3-9B57-42F1-91C7-9FFF3C3E8248/Data/4/8/1/Attachments/184968/2/Rechnung-09-2017.html

Bijdrager
    Joid

@tarun

Interessant, ZergHelper was die Chinese iOS app waarmee de ontwikkelaars Apple om de tuin wisten te leiden. Hoe kom je daar aan?

AgentWDCR is een Windows Trojan. Maar die staat niet op je Mac. Je hebt alleen het mailtje waarin wordt verwezen naar een site vanwaar deze trojan gedownload kon worden.

Even zo goed, jouw Mac was altijd veilig en heeft niet blootgestaan aan bedreigingen.

Bijdrager
    tarun
    Joid op 27 oktober 2017

@tarun

Interessant, ZergHelper was die Chinese iOS app waarmee de ontwikkelaars Apple om de tuin wisten te leiden. Hoe kom je daar aan?

AgentWDCR is een Windows Trojan. Maar die staat niet op je Mac. Je hebt alleen het mailtje waarin wordt verwezen naar een site vanwaar deze trojan gedownload kon worden.

Even zo goed, jouw Mac was altijd veilig en heeft niet blootgestaan aan bedreigingen.

Geen idee. Ik weet dat de Mac nog steeds behoorlijk veilig is. Maar daar kan een keer een einde aan komen. Ik weet van kennissen dat malware met b.v. gijzelingssoftware ook op een Mac werkt. Kan tot een interessant probleem leiden. Wat mij betreft: better safe then sorry.

Bitdefender vertraagd mijn Mac nauwelijks. Blijkt ook uit testen. Dus meer een voorzorg voor wanneer er wel een bedreiging optreed.

Bijdrager
    Joid

proefondervindelijk onderschreven (sic)

De middelbare school heeft je dan toch niet veel bijgebracht. Maar los van dat feit, bewijst jouw epistel eigenlijk niks.

(sic)? Als je de wijsheid in pacht denkt te hebben om er een fout in te ontdekken, dan moet je die ook onderbouwen. Roeptoeteren kunnen wij allemaal *kijkt in spiegel* maar kom dan wel een keer met gestaafde tegenwerpingen. Anders staat het zo zielig.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik vond het wel grappig: op het forum eens geen vraag of probleem (of lounge-achtige meligheid), maar een aardig en goedbedoeld artikel.
    Jammer dat de primaire reactie van mensen vaak weer een negatieve is.
    Zeiken is makkelijk, een compliment geven is stukken moeilijker.
    Ik vind het een prima actie van jou, @joid!

Bijdrager
    bartvdv

Zucht, roeptoeter: ‘onderschrijven’ betekent dat je het eens bent met iets. Waarom je dat combineert met het woord ‘proefondervindelijk’ ontgaat mij. Het gaat niet over de wijsheid in pacht hebben maar over het poneren van een stelling, het schrijven van een artikel (met een wel zeer vreemde titel), waarna jouw stelling onderuit gehaald wordt door de bevindingen van Tarun… Ik vraag mij eigenlijk nog steeds af wat jij hebt gezien (is het een vliegtuig? is het een vogel…). Daar heb ik nog steeds het raden naar. Roeptoeter verder maar gerust voort.

Bijdrager
    McPim
    GoeieDag op 27 oktober 2017

Ik vind het een prima actie van jou, @joid!

(y)(y)

Bijdrager
    GoeieDag
    tarun op 27 oktober 2017

Ik weet dat de Mac nog steeds behoorlijk veilig is. Maar daar kan een keer een einde aan komen. Ik weet van kennissen dat malware met b.v. gijzelingssoftware ook op een Mac werkt. Kan tot een interessant probleem leiden. Wat mij betreft: better safe then sorry.

Het is natuurlijk een continue strijd tussen ‘goed’ en ‘kwaad’. Apple laat zich uiteraard niet onbetuigd hierin, en je kunt rustig stellen dat door de aard van het beestje (het vaak benoemde en verguisde ‘gesloten systeem’ van macOS/iOS), een Mac/iDevice (relatief) veilig zal blijven.
    Maar tegen software die mensen zelf installeren, na vaak een download uit een onbetrouwbare bron, én een aantal dialoogvensters als drempel, is natuurlijk weinig tegen te doen.
    Nog minder kan de fabrikant doen tegen phifsing.
    Ergo, je eigen kritische vermogen is noodzakelijk in de veiligheidsketen, en daar gaat het juist vaak fout. (#handineigenboezem)

Bijdrager
    Joid

@tarun

Wat betreft malware geef ik je helemaal gelijk. En daarom heb ik ook Malwarebytes geïnstalleerd. Het draait niet actief, maar ik gebruik het een paar keer per jaar. Zou ik daar ransomware mee voor kunnen zijn? Waarschijnlijk niet. Vandaar dat TimeMachine natuurlijk een belangrijke tool is, en je moet er voor zorgen dat je Mac toch up-to-date blijft.

Die kennissen die ransomware (WannaCry?) op hun Mac hadden gekregen, waren overigens met een virusscanner ook niet geholpen.

Bijdrager
    McPim

Waarom je dat combineert met het woord ‘proefondervindelijk’ ontgaat mij.

Ehh, misschien omdat hij het eens is met iets (de scepsis over Bitdefender) en dat ‘empirisch’ of ‘op ervaring berustend’ heeft vastgesteld? Beetje zielig inderdaad bartvdv om iemand om een kloppende tekst te beledigen..

Bijdrager
    Joid

Zucht, roeptoeter: ‘onderschrijven’ betekent dat je het eens bent met iets. Waarom je dat combineert met het woord ‘proefondervindelijk’ ontgaat mij. Het gaat niet over de wijsheid in pacht hebben maar over het poneren van een stelling, het schrijven van een artikel (met een wel zeer vreemde titel), waarna jouw stelling onderuit gehaald wordt door de bevindingen van Tarun… Ik vraag mij eigenlijk nog steeds af wat jij hebt gezien (is het een vliegtuig? is het een vogel…). Daar heb ik nog steeds het raden naar. Roeptoeter verder maar gerust voort.

Pfoe, dit is net als een grap aan iemand uitleggen…

Maar ik ben de beroerdste niet. Mijn zin was als volgt:

De post gaat over iemand die sceptisch is over het bestaan van virusscanners voor Mac, en hij zag deze scepsis proefondervindelijk onderschreven.

Ik ben sceptisch ten aanzien van virusscanners op een Mac. Ik zie er het nut niet van in. Het biedt schijnveiligheid. En schijnveiligheid is gevaarlijk. Mensen worden minder alert, etc. Dus dat was mijn uitgangspunt. Maar mensen hier beweren het tegenovergestelde. Dat is hun goed recht.

Nu kan ik wel blijven zeggen dat het onzin is, wat zij allemaal beweren, maar wat nu als mijn Mac wel vol malware/virussen zou staan… Wat, gezien mijn download- en surfgedrag, op zich niet vreemd zou zijn. Dus heb ik mijn Mac aan een proef onderworpen.

En wat blijkt? Mijn scepsis was terecht. Het werd door mijn onderzoek onderschreven. Mijn Mac is schoon. Ondanks mijn gedrag.

Nou, simpeler kan ik het toch niet uitleggen.

En dan nog de titel; dat noemt men een Clickbait titel. Als je de afgelopen 3 jaar geen Facebook of andere social media hebt gebruikt, dan kan ik snappen dat je dat niet herkent.

Bijdrager
    GoeieDag

(Psss, zullen we het verder gewoon over de inhoud hebben?)

Bijdrager
    Joid
    GoeieDag op 27 oktober 2017

(Psss, zullen we het verder gewoon over de inhoud hebben?)

Graag!(y)

Bijdrager
    McPim

Voor de liefhebber daarom een mooie link naar een uitgebreid verhaal hierover in dit draadje (Engels):

https://discussions.apple.com/thread/6964292?start=0&tstart=0

Voor de discussie hier is vooral punt 7 relevant, daarom dus geen Bitdefender :) . En tenslotte uit punt 10:

‘Navigating the Internet is like walking the streets of a big city. It can be as safe or as dangerous as you choose to make it. The greatest harm done by security software is precisely its selling point: it makes people feel safe. They may then feel safe enough to take risks from which the software doesn’t protect them. Nothing can lessen the need for safe computing practices.’

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  McPim.

Bijdrager
    tarun

@mcpim: je hebt gelijk. Als gebruiker moet je blijven opletten. Net als je met winterbanden niet harder moet gaan rijden maar rustig, net zoals anders. Toch blijf ik BitDefender gebruiken. Twee zien meer dan één.

Bijdrager
    sedikit

(vrij naar TV-predikant Swaggart die ooit publiekelijk zijn vreemdgaan bekende)
    @joid, het wordt tijd: “Ik heb gezondigd. Ik installeerde Bitdefender op m’n 2 jaar oude Mac”

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  sedikit.

Moderator
    Night

Hahahaha. Maar verder sluit ik me aan bij @tarun. Weliswaar geen Bitdefender, maar AVG en MalwareBytes. En ja, die 99 Windows malware en virussen die op een of andere manier in spammailtjes verwerkt zitten doen mij verder weinig. Maar aangezien ik mijn Mac ook gebruik voor communicatie met klanten die veelal op Windows werken, wil ik geen enkel risico lopen per ongeluk iets door te sturen wat mijn klanten mogelijkerwijs zou kunnen benadelen. En AVG heeft een heel lage footprint, dus met die combinatie ‘good and evil’ kan ik nog wel leven. In een enkel geval in het verleden heb ik zelfs een klant erop aangesproken dat er een virus in zijn mail zat dat werd bij binnenkomst werd gedetecteerd door AVG, met het advies zijn systeem eens grondig te controleren (waarvoor achteraf dank, want zijn PC bleek inderdaad besmet).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door  Night.

Bijdrager
    Joid

@sedikit Wat voelde ik mij vies…

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.