30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    June

Ik heb wat advies nodig

ik heb even jullie advies nodig. Sinds kort heb ik een nieuwe baan… Nou heb ik het super naar me zin, leuke sfeer, collega’s enz… Alleen ze staan nog een beetje in de kinderschoenen qua webdesign, af fijn.

Het zit namelijk zo, mijn voorganger was een echte flash wizzkid en voor hem bestond ook niks anders om websites in te maken. En hij zat daar een beetje op zijn troon en kon iedereen alles wijs maken omdat ze zelf niet beter wisten. Dus toen ik daar op sollicitatie was, zijden ze dat flash een grote vereiste was. Ik heb duidelijk aan gegeven dat ik flash niks vind om complete websites in te maken en dat het niet mijn sterke kant was. Maar dat ik er voor open stond om het beter te leren zeg maar. Want ik kan wel wat flash maar zit er niet om te springen.

Maar 3 maanden later kom ik achter dat flash echt niet mijn ding is. Ik sta er gewoon niet achter om alle soort website in flash te maken. Dus heb ik vandaag aan gegeven dat mijn sterke kanten meer bij php/css/xhtml en design ligt dan het animeren en/of gebruik onvriendelijk website maken. Nou ze konden mij eerlijkheid wel waarderen en hebben een spoed beraad ingelast. En daaruit is gekomen dat ze flash toch een must vinden en vinden dat ik het 100% moet beheersen en willen mij te gemoed komen met cursus enz… of even goede vrienden en dat ik naar een andere baan moet gaan zoeken.

Zal ik toch voor die cursus gaan wetende dat flash niks voor me zal zijn en dat het mijn ding nooit zal worden. Met het gevolg dat ik op een duur toch naar een passende baan ga zoeken. Of gewoon te zeggen van; kijk ik heb die flash zooi geprobeerd en het is niks voor mij, ik ben meer van de technische kant… Even goede vrienden en later…

Wat vind jullie als collega webdesigners/programmeur.

Alvast bedankt allemaal!

Bijdrager
    computer space

Cursus doen kan nooit kwaad, maar zo te horen zit het bedrijf nog in eind jaren 90. Jammer dat je ze niet een stap verder kunt brengen.

Bijdrager
    kleine vis

Nou ben ik geen webdesigner…. maar volgens mij geef je je antwoord zelf:

Je bent meer iemand van de technische kant en flash is niet je ding.

Bijdrager
    SvS

Flash is verleden tijd, wat mij betreft. Men wilt alleen snel informatie opzoeken of dergelijke. Geen openingspresentatie zien met een beetje achtergrondmuziek. Bij flashsites druk ik snel op [skip intro] en ga door met surfen, zoekend naar informatie. Klaar.

Als je die cursus zou volgen, hoelang zit je dan aan deze baan vast? Bij sommige banen zit je ± 2 jaar aan vast nadat je een cursus gevolgd hebt. Ook iets om op te letten.

Ik zou zelf ook weer doorzoeken (bah, kun je weer van voren af aan beginnen) naar een andere baan, waar jij veel meer tot je trekken komt dan nu met dat stomme flash-gedoe. php/css/xhtml vereist ook veel kennis en ik zie niet echt toekomst in flash-websites.

Bijdrager
    Jaffster

IMHO , Flash is een verspilling van bandbreedte om een prut site nog een beetje flair te geven.

Tevens geeft het irritant lange laad tijden als het te veel word, en als dan de vervelende flash-programeer-koter ook nog de “skip-intro” button “vergeten” is ben ik al afgehaakt en heb ik de site nooit bekeken.

Met mij nog zeker vele volkstammen……

Misschien moet je je baas/managment een abbo kado doen op een leuk tijdschrijft over hedendaags webdesign…. want zoals al gezegd werd…. flash is wel een beetje passee!

succes….

Jaffster

Bijdrager
    J-roen

Het lijkt me beter om gewoon op te stappen.

Jij vindt het niks terwijl zij het zeer belangrijk vinden. Ik kan me niet voorstellen dat dat dan ooit een gelukkig huwelijk gaat worden.

Ik zou proberen om ze nog een keer van jou gelijk te overtuigen en als dat niet lukt iets anders te gaan zoeken. Een cursus doen waar je toch niets in ziet zal de boel vast niet verbeteren.

Bijdrager
    Nietzman

Als de technische kant je trekt, heb je dan ook al verdiept in Actionscript ed?

Persoonlijk had ik de deur er trouwens al wel achter me dichtgetrokken, maar ik krijg dan ook al jeuk als ik alleen maar denk aan het maken van complete sites in Flash.

Bijdrager
    June

Hey jongens, echt super! Het is fijn om een steun in de rug te krijgen. Ik ben 101% met jullie eens en vind ook dat flash passee is alleen kan ik mijn baas en de account managers daar niet van overtuigen.

@kleine vis: En idd, ik wis eigenlijk het antwoord al maar wou toch stiekem een second opinion;)

@Nietzman
    : Ja flash is echt een K.U.T programma om in te werken.

Ieder geval bedankt voor jullie snelle reactie, top!

Bijdrager
    kleine vis

sommige bedrijven (zoals deze) zijn nog niet toe aan een overstap naar wat anders… en zodra je merkt dat je daar geen verandering in kan aanbrengen dan verspil je capaciteiten.

succes!

Bijdrager
    fistkikker

Wel lekker makkelijk om te zeggen ‘stap maar op’. Moet je wel wat anders hebben. Is dat zo makkelijk dan? En die cursus, dat is toch nooit weg? ligt er wel aan wat voor voorwaarden je bedrijf er aan verbindt, zoals al genoemd.

En misschien is het goed het niet op jezelf te betrekken: het is niet jouw probleem dat je niet met flash overweg kan, maar de wereld is verder gegaan sinds d uitvinding van flash, moderne websites zijn anders en dat kan jij al bieden. En als je de ruimte krijgt kan je ze daarvan overtuigen. Laat ze je die kans eens geven.

Kortom, daag ze uit met je mee te groeien, ipv. ze voor een probleem (jezelf) te stellen.

c’est le ton qui fait la musique….

Bijdrager
    scriptman

Waarom zou flash niet technisch zijn?

Als je je verdiept in Actionscript 2.0 etc. dan kun je daar ook echt veel mee doen op technisch gebied. Je kunt een website bijvoorbeeld in flash geheel programmeren. Bovendien kun je je verdiepen in de toegankelijkheidsmogelijkheden van Flash – die zijn er wel degelijk.

Aan de andere kant is het natuurlijk jammer dat ze de voordelen van een niet-flash site niet inzien.

Bijdrager
    wjgmspeedy

[sarcasme]Gelukkig heb je als webdesigner tegenwoordig de leuke werkplekken, met fijne collega’s en goede werksfeer voor het uitkiezen. :)[/sarcasme]

Bijdrager
    Jaffster

Waar dan ?

Ik heb nog een webdesigner in de aanbieding in regio Hilversum……..

Bijdrager
    error

Animated GIF gaat het helemaal worden de komende jaren en <BLINK></BLINK> wordt weer ingevoerd… dus waar heb je Flash voor nodig.

Serieus: indien Flash niet jou ‘ding’ is verspil dan geen tijd, energie en geld van je verse werkgever. Ze willen Flash-sites en krijgen ook alleen maar klanten die flash-sites willen hebben. Wegwezen dus.

Bijdrager
    Harryk

Je moet altijd proberen je te verplaatsen in de ander, in dit geval jouw werkgever, en zijn adviseurs rondom hem.
    Zij hebben het idee, dat ze de ingeslagen weg willen vervolgen, flash, op grond van een idee, en misschien op grond van status quo, dingen waren zo, waren bruikbaar, en laten we zo doorgaan.
    Opties die hier geroepen worden als: wegwezen, zijn niet reeel. Kan altijd nog.

Vermoedelijk is er onwetendheid omtrent e.e.a. dus omtrent modern webdesign. Wel, kies de weg van de geleidelijkheid, en laat ze dingen op dat gebied zien. Doe die cursus gewoon, je zult er niet slechter van worden. Flash als primair medium voor een website trekt de meeste webdesigners niet, maar misschien kun je de firma te zijner tijd verleiden tot een tussenweg. Een menu in flash, en de rest van de site in xhtml…

Ideeen vanuit onwetendheid zijn vaak meer vastgeroest dan ideeen vanuit kennis van zaken. De enige manier is de onwetenden gaandeweg te verlichten met kennis…
    Je moet dus op een bepaalde manier compromissen maken, dat is een kunst, maar het is goed mogelijk dat het in de toekomst iets oplevert. Een leuke werkplek is ook wel een compromis waard…

O ja, qua argumenten, maak ze duidelijk dat het doel belangrijker is dan het middel. Het is de taak van de webmaster een bepaald doel te bereiken, de doelen zijn overwegingen van de bedrijfsleider, de middelen waarmee zijn eerder overwegingen van de webmaster.

Bijdrager
    vriesela
    ”fistkikker”

Kortom, daag ze uit met je mee te groeien, ipv. ze voor een probleem (jezelf) te stellen.

Een zeer ware uitspraak! De makkelijke weg is er voor weglopen en ergens anders beginnen. Gezien de huidige prettige werksfeer zou dat jammer kunnen zijn. Grijp je kans met dit dilemma en overtuig ze van jou mening en die van vele anderen. Enthousiasmeer ze en maak er een fraaie presentatie van of iets dergelijks.
    Nou ja, we hebben allemaal makkelijk praten misschien…

Bijdrager
    Ch3mZ

Ik heb het idee dat het meer aan jouw overtuigingskracht ligt… Flash heeft zijn nut mits goed gebruikt, maar en zijn meer dan genoeg argumenten om om CSS/etc te verkiezen boven flash of een combinatie. Een cursus is wel leuk en anders een nieuwe baan. Maar ik zou proberen opnieuw de discussie aan te gaan…

Bijdrager
    June

Nou, ik zal ze zeker proberen te overtuigen en een cursus is idd nooit slecht. Maar het moet je wel boeie, anders heeft zo’n cursus geen zin. Want op een duur kom je je zelf toch weer tegen. Ik gewoon ga mijn best doen, enthousias en overtuigingskracht in spel gooien en mocht dat niet genoeg zijn. Dan is het hun beperking en verlies, ga ik lekker op me gemaak verder zoeken.

simple is that;)

Bijdrager
    Ch3mZ

Dat is zeker de moeite van het probern waard… Als je het nog niet hebt gedaan, probeer alle pro’s en cons op te schrijven en te onderbouwen met goede bronnen… Op schrift en je baas een exemplaar te geven. Een extra argument heb je ook al, een cursus is niet echt goedkoop :innocent:
    Succes!

Bijdrager
    Lustigson

Da’s beste een dilemma, zo.

Het mooiste verhaal dat ik over Flash hoorde, is dat een klant van een sitebouwer ook graag zo’n ‘skip intro’ voor z’n site wilde. Treffend, volgens mij, over hoe Flash in de afgelopen jaren gebruikt, en vooral misbruikt is.

Het makkelijkste voor jou zou natuurlijk zijn als je op korte termijn elders je sterke kanten kunt inzetten. Het alternatief is je collega’s en werkgever ervan te overtuigen dat Flash niet het middel is om (de meeste) websites mee te maken. Laat ze hierover ook eens wat werk van, bijvoorbeeld, Gerry McGovern, Nick Usborne, Jakob Nielsen en Usability Web lezen.

Succes!

Bijdrager
    MacBeer

Flash is NIET passé!!!

Ik begrijp niet dat mensen die zich serieus webontwerper durven te noemen zo’n uitspraak durven te doen. Flash is een techniek die je als webontwikkelaar tot je beschikking hebt. Je kan er dingen mee doen die je in html/css etc. niet kan bewerkstelligen.
    En je kan wel zeker een site helemaal in Flash maken. Maar dan moet je bijzonder goed met Flash en zeker actionscripting omgaan.

June, de mensen waar jij werkt hebben geen idee hoe het technisch in elkaar zit. Ze hebben zich laten voorlichten door de vorige ontwerper en zijn nu helemaal into flash. De sites die zij gemaakt hebben en moeten onderhouden bestaan uit Flash… En zij staan schijnbaar bekend als bedrijf die goed websites kunnen maken in Flash.
    Je kan heel veel moeite doen om deze mensen te overtuigen maar ik zie daar geen heil in. Als je nu niet overtuigd bent van Flash dan ben je dat met een cursus ook niet. Als ik jou was ging ik op zoek naar een nieuwe baan.

Bijdrager
    iAM

Als flash passe is, waarom gebruikt heineken het dan op zijn site?
    Flash, mits, zoals macbjorn zei, deze goed gebruikt wordt is niets mis mee.
    Probleem is echter dat iedereen gelijk denkt aan een but-site met rondvliegende logo’s en produkten.

Bijdrager
    Oppie

Blijf!!! En neem ze aan de hand in de internetwereld; laat ze zien dat zo’n flash site misschien een geweldig uiting is van de kunde en creativiteit van een sitebouwer, maar dat de klant, toch de doelgroep,er echt niet op zit te wachten!

Bijdrager
    error

Maar die werkgever krijgt alleen maar klanten die Flash sites willen… dus of je wilt binnen die firma doorgroeien tot partner middels het binnenhalen van een reeks nieuwe klanten met html/css/php/asp/etc wensen of je wordt een gefrustreerde Flash-designer.

Ik hou overigens van Flash indien het subtiel maar doeltreffend gebruikt wordt, zoals bij http://www.bleep.com – gelukkig zie je dit steeds vaker. Mocht dit een kant van Flash-gebruik zijn waar je wel toekomst in ziet dan zou je nog een poging kunnen wagen… maar dan moeten ze bij dat bureau wel een visie ontwikkelen over het functionele gebruik van Flash en niet enkel oog hebben voor de bewegende toeters en bellen (met of zonder skip-functie).

Bijdrager
    rvanheukelum

<AZIJNPISMODUS>Neem meteen een cursus nederlands … :evil: </AZIJNPISMODUS>

Vreemd dat ze dus niet meedenken, maar vast blijven zitten in dat Flash-stramien. Ik heb zelf ook dingen gewoon ongevraagd overnieuw gemaakt, maar echt niet in Flash. Naderhand bleek pas de veelzijdigheid van de alternatieven, maar daar heb ik ze toch eerst op moeten wijzen … of eigenlijk hebben ze het zelf moeten ontdekken. Het vooruit- en meedenken werd (naderhand) wel gewaardeerd, omdat achteraf bleek wat de beperkingen van Flash waren, en daarop reeds was ingespeeld.

Bijdrager
    rvanheukelum
    ”iAM”

Als flash passe is, waarom gebruikt heineken het dan op zijn site?

Ja … laten we Freddie eens vragen hoe het zit met het gebruik van webstandaarden, CSS en wat al niet meer …want wat Heineken doet, doet Heineken goed? Ze brouwen niet eens bier man.

Bijdrager
    Ch3mZ
    ”MacBjorn”

Flash is NIET passé!!!

Absoluut met je eens, mits vakkundig toegepast.
    Maar om meteen je baan op te zeggen ben ik het niet mee eens, zoals het nu op mij overkomt kiest z’n baas ALLEEN voor flash en dat in naar mijn mening erg kort door de bocht.
    Per site imo moet een afweging worden gemaakt of deze met php/etc., flash of een combinatie van gemaakt moet worden. Z’n baas moet de naar mijn mening ook die afweging iedere keer maken. Dus beide belangrijk.

Bijdrager
    MacBeer

Ja, maar die baas heeft geen verstand van internetontwerpen. Dat blijkt goed uit het verhaal van June. En het portfolio van de zaak bestaat alleen maar uit Flash-werk. Bovendien moet het bestaande materiaal in Flash bijgehouden worden.
    Kortom, de persoon die daar aan deze sites knutselt moet verstand hebben van Flash. En June heeft dat niet, athans niet voldoende zoals hij zelf zegt.

Bijdrager
    UsurPia

cursus volgen kan nooit kwaad .. ik zou gelukkiger zijn als flash niet in mijn leven was, maar ik heb helaas geen keuze. sinds ik er meer mee ben gaan werken, kan ik er wel beter mee om gaan, maar leuk vinden doe ik het nog steeds niet:D

maar, actionscript daarentegen, daar begin ik (binnen ons bedrijf) echt een goeroe status in te verkrijgen:D

ik zou die cursus gewoon doen, staat altijd leuk op je c.v.;)

Geblokkeerd
    Geanonimiseerde gebruiker

Het is al eerder gezegd maar inderdaad: betrek het niet op jezelf. Ook in mijn bedrijf leefde het idee dat je alleen met flash flitsende websites kan maken en was daarom het credo flash. Zeker met de veelgebruikte combinatie van PHP/CSS/XHTML en AJAX is dat niet meer waar. Inmiddels is dan ook het credo dat flash alleen gebruikt gaat worden waar het echt nodig is, zoals bijvoorbeeld http://www.g-star.com > Catalogue > Collection. Probeer dat maar eens zonder flash.

Zoals ook MacBjorn al zei is flash een van de tools die je als webdesigner in huis moet hebben. Het is niet passe, sterker, het is een mooie techniek die goed van pas kan komen. Met geduld (!) en voorbeelden kan je misschien langzaam je werkgever overtuigen dat flash niet de heilige graal is, net zoals PHP/CSS/XHTML dat niet is. Ik begrijp niet hoe flash je niet kan boeien als je webdesigner bent. Dat moet je dan toch interessant vinden, net als Ruby on Rails bijvoorbeeld? En ‘meer van de techniek’? In flash is er toch zeker net zoveel techniek te vinden als in ‘dat andere’?

Wat betreft flash zijn er legio argumenten waarom je er niet je hele site in zou moeten maken:
    – zoekmachines kunnen het niet doorzoeken
    – statistieken kan je er alleen met kunst en vliegwerk uit halen
    – het is niet ‘degradable’ voor oudere/textonly browers en mobile devices
    – Onderhoud kan duurder en bewerkelijker zijn

Als je geduld kan opbrengen en je zelf ook wat wilt leren kan je kiezen de cursus te doen. Als je het geduld niet hebt kan je beter wat anders zoeken.

En euuh, UsurPia: wat moet je met een cursus op je cv over een onderwerp waar je absoluut niets mee wilt doen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.