16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    apple-man

Ik heb een vraag? over usb hubs.

Ik heb een vraag? een tijdje terug heb ik een USB 3 hub gekocht. Namelijk de Targus 7-Port USB 3.0 – Combo Hub. Deze heeft een eigen voeding en krijgt daar dus de power van. Nu heb ik echter een erg vervelend probleem ik heb die namelijk gekocht omdat mijn macbook Pro retina uit 2012 maar Twee Usb 3 poorten heeft. Alles werkt maar mijn apple USB super DVD drive werkt niet via die usb hub rechtstreeks werkt hij wel goed. Weet iemand waar dat aan ligt of hoe ik dit kan oplossen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Al-tijd weer dat “Ik heb een vraag?”, leer Nederlandsen.

De SuperDrive krijgt gewoon niet genoeg power, dus helaas.

Bijdrager
    McPim

Let maar niet op no-poo, zijn ‘al-tijd’ en ‘Nederlandsen’ zijn ook geen Nederlands. Het heeft ook niets met te weinig power te maken, Apple ondersteunt het eenvoudigweg niet. Zie een eerder topic, 4e en 5e reactie:

USB-hub voor MacBook Air Superdrive

Bijdrager
    apple-man

Waarom moeten mensen meteen in de aanval gaan als er iemand fatsoenlijk een vraag stelt. Over dat ik Nederlands moet leren gesproken
    volgens mij weet jij zelf niet eens wat Algemeen Beschaafd Nederlands is. Aangezien Nederlandsen geen zin is.

En nu over het probleem van mijn Hub gesproken jij zegt dus dat hij niet genoeg power heeft voor die USB super drive
    Weet jij of iemand hier of er hubs bestaan die wel over weg kunnen met die USB super drive.

Bijdrager
    McPim

Onze reacties kruisten elkaar @apple-man maar het antwoord is dus dat het niet kan. Helaas..

Bijdrager
    iep
    apple-man op 12 december 2016

Waarom moeten mensen meteen in de aanval gaan als er iemand fatsoenlijk een vraag stelt.

Jij ziet het als fatsoenlijk maar het gros van de mensen ergert zich groen en geel aan dit soort zaken. Ze vinden dan dat je hun tijd verspilt met onzin. Er is meer waardering en behulpzaamheid wanneer je de vraag direct stelt ipv aan te kondigen dat je een vraag hebt of te vragen of je iets mag vragen. Oftewel, kom gewoon meteen ter zake. Dit verschilt echter van cultuur tot cultuur. Dit zijn trouwens dingen die je eerder bij een communicatietraining leert dan bij Nederlands (tenzij de vraag geen vraag had moeten zijn). En natuurlijk kun je er ook gewoon voor kiezen om over dat soort dingen heen te lezen.

En nu over het probleem van mijn Hub gesproken jij zegt dus dat hij niet genoeg power heeft voor die USB super drive
    Weet jij of iemand hier of er hubs bestaan die wel over weg kunnen met die USB super drive.

Dat klopt. De SuperDrive vereist meer stroom dan andere USB optical drives. Er zijn niet veel hubs die dat ondersteunen. Je zou eens kunnen kijken naar hubs die bijv. een iPad kan opladen. De iPad vreet namelijk ongeveer net zoveel stroom als de SuperDrive dus dat is vaak wel een goede indicator. Meestal kom je dan uit op hubs met een externe voeding welke dan 4A kunnen leveren.

Het enige alternatief die je hebt: een standaard optical drive van bijv. Samsung kopen en die gebruiken.

Bijdrager
    McPim

@iep, lees jij wel wat er eerder gepost is? Zoals in het gelinkte topic al bleek heeft het niks met ampèrages te maken, het gaat gewoon niet werken omdat het een firmware beperking is in de superdrive zelf. Tenzij je de hardware modificeert (zie onderaan).

Speciaal voor jou nog wat details, zie dit citaat van iemand die het uitgezocht heeft:

I hacked a “split/Y” USB cable (designed to power an external 2.5″ HD using 2 USB ports) and replaced the mini USB connector with a standard female USB connector. I tested the franken-cable with several USB devices (including the external 2.5″ HD it came with) and it works fine. However, it fails to work with the MacBook Air SuperDrive, regardless on how I “inject” power to the second USB connector (I tried a separate hub as well as a dedicated 1A USB power supply similar to the one supplied with the iPhone)! My franken-cable works fine on the MacBook Air. Bottom line: the MacBook Air SuperDrive is always recognized on Macs and PCs as a USB mass storage device (optical drive), but doesn’t power up on anything but the MacBook Air. My franken-cable does not work because the MacBook Air SuperDrive is requesting power from the computer or hub connected to the first USB connector (the data one), and gets a “no” reply, thus never powers up the drive mechanism in order to protect the port, regardless of how much power is actually supplied.

(bron)

En als bonus nog een link met dezelfde conclusie (het ligt niet aan de stroom), met als je Ă©cht wil een hardware-modificatie om het toch voor elkaar te krijgen:

MacBook Air SuperDrive for all

iep op 12 december 2016

Jij ziet het als fatsoenlijk maar het gros van de mensen ergert zich groen en geel aan dit soort zaken. Ze vinden dan dat je hun tijd verspilt met onzin.

Gelukkig hoor ik dan niet bij het gros. Ik kan prima over die titel heen kijken en normaal antwoord geven op een, inderdaad fatsoenlijke, vraag :-P

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zie dat ik zeer serieus genomen wordt, altijd fijn!:-D

Geblokkeerd
    Anoniem

Waarom moeten mensen meteen in de aanval gaan als er iemand fatsoenlijk een vraag stelt.

Omdat jij nooit leert van je fouten of het er gewoon om doet http://www.onemorething.nl/community/topic/ik-heb-een-vraag/

Bijdrager
    KarelWillem

….Aangezien Nederlandsen geen zin is….

Nee, dat klopt. Het is een werkwoord.

Voorbeeldzin: Ga jij eens even lekker Nederlandsen joh!
    :-D

https://support.apple.com/nl-nl/HT201788

Sluit de SuperDrive rechtstreeks aan op de USB-poort van de computer. Gebruik geen USB-hub.

En… gebruik hem niet met het Apple logo naar boven gericht. .:lol:

Bijdrager
    iep
    McPim op 13 december 2016

@iep, lees jij wel wat er eerder gepost is? Zoals in het gelinkte topic al bleek heeft het niks met ampèrages te maken, het gaat gewoon niet werken omdat het een firmware beperking is in de superdrive zelf. Tenzij je de hardware modificeert (zie onderaan).

Denk jij wel eens na? Lijkt er niet op want je had je ook kunnen bedenken dat het verhaal niet geheel juist is. Lees je wat meer in over USB en power delivery en dan met name wat voor gedoe dat was met alles ouder dan USB 3.1 (zowel Gen 1 als Gen 2). Daarbij zijn er ook zat verhalen en stukken hardware (machines, docks) waarbij deze drive geen enkel probleem oplevert. CalDigit heeft voor haar Thunderbolt docks een firmware versie die de hogere stroomtoevoer die nodig is voor zowel deze drive als de iPad aan zet.

Speciaal voor jou nog wat details, zie dit citaat van iemand die het uitgezocht heeft:

Of je zoekt het gewoon zelf uit, dat werkt veel beter dan zomaar wat overnemen van iemand op internet;) Zeker als die persoon niet weet hoe USB qua power werkt (hint: het is niet zo simpel als een Y-kabel aansluiten en/of meerdere USB poorten gebruiken voor de stroom). Zoek liever zelf even op wat USB PD is en hoe dit met bijv. USB 3.0 en USB2.0 werd geregeld (het is iets wat buiten de officiële spec valt maar waarbij er ondertussen een beetje een de facto standaard is gevormd).

De echte details zijn veel te technisch voor dit forum dus vandaar een hele beknopte versie met alleen highlights van de highlights.

iep op 12 december 2016

Jij ziet het als fatsoenlijk maar het gros van de mensen ergert zich groen en geel aan dit soort zaken. Ze vinden dan dat je hun tijd verspilt met onzin.

Gelukkig hoor ik dan niet bij het gros. Ik kan prima over die titel heen kijken en normaal antwoord geven op een, inderdaad fatsoenlijke, vraag :-P
    [/quote]
    Gelukkig wel, ook al is het antwoord niet helemaal juist:-)

Bijdrager
    SunKeeper

Ik heb een Samsung USB-DVD-speler en een TP-Link USB-3.0 hub, en die combinatie werkt ook niet. (ondanks dat er 3A aan de hub gevoed wordt)

Preciezer: de speler wordt herkend, maar wil je iets doen (afspelen, rippen) krijg je een knipperlichtverbinding en verdwijnt de DVD-speler steeds uit de Finder om tien seconden later weer op te duiken.
    Direct aangesloten op de Mac werkt het prima.

Bijdrager
    McPim

Top @iep! Een CalDigit Thunderbolt Station van €200 is de oplossing voor @apple-man om zijn Superdrive aan de praat te krijgen:lol:

Bijdrager
    iep

Of je koopt voor 40 euro een fatsoenlijke drive die geen rare USB power implementatie heeft;)

Bijdrager
    SunKeeper

Link?

Bijdrager
    iep

Zo’n beetje iedere computershop/elektronica zaak. Wil je daar links van dan zou ik eens beginnen op tweakers.net en de grote sites zoals een bol.com en een wehkamp.nl. Ik heb er eentje van het merk Samsung die je ook het meest tegen zult komen.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.