21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    apple-man

Hoeveel kleuren kan een MacBook Pro retina aan?

ik heb een vraag? Op de site van apple staat dat een macbook pro retina miljoenen kleuren aan kan. Nu weet ik dat er schermen zijn die 16.7 miljoen keuren aankunnen. Nu is dus mijn vraag weet iemand hoeveel kleuren het retina scherm nu aan kan. Ik heb gezocht op Google maar hierover niks kunnen vinden.

BVD

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Er is vast wel een App die alle kleuren weergeeft, kun je ze zo tellen! :sarcastic:

[size=3]Trouwens wel in het juiste subforum. :thumbsup:[/size]

Bijdrager
    pim939

waarom wil je dit weten?

Bijdrager
    Ir.Bob

Je hebt computertechnisch een aantal opties:

2^8; 2^16; 2^24; 2^30 of als je erg gelukkig bent 2^48. You do the math… en je zult zien dat er maar eentje is die aan de omschrijving ‘miljoenen kleuren’ voldoet. En verder wat Pim zegt, waarom wil je dit überhaupt weten?

Bijdrager
    Rickje

Hij kan in ieder geval 2.256.256 kleuren aan.

Bijdrager
    apple-man

omdat ik aan fotobewerking doe en ik veel waarde hecht aan kleurechtheid /hoeveelheid keuren die een scherm aan kan.

Bijdrager
    AppleStef

Als je goede kleurechtheid wilt kan je beter een ‘gewone’ 15″ MacBook Pro met een mat scherm kopen.

Bijdrager
    pim939

de kleuren zijn toch altijd anders op een scherm dan op een foto.

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    AppleStef op 13 augustus 2012

Als je goede kleurechtheid wilt kan je beter een \’gewone\’ 15″ MacBook Pro met een mat scherm kopen.

+1

En ik zou de titel ook veranderen. Nu vraag je jezelf dus af of je een vraag hebt.
    “Hoeveel kleuren heeft het scherm van de Retina MBP?” zou al beter zijn.

Bijdrager
    jobz
    apple-man op 13 augustus 2012

omdat ik aan fotobewerking doe en ik veel waarde hecht aan kleurechtheid /hoeveelheid keuren die een scherm aan kan.

Ik dacht dat jij laatst een foto-app van 4 euro veel te duur vond. En nu zit je opeens in de professionele beeldbewerking?:lol:
    Ik denk dat je Mac al jouw kleuren wel aankan.:cool: no worries…

Bijdrager
    Yggdrasil

Hij is de vader van Philip, gok ik?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Dan zullen ze daar in Frankrijk wel een goede en snelle internetverbinding moeten hebben om zoveel nutteloze topics in zo’n korte tijd hier in Nederland/België te krijgen.

Bijdrager
    pim939

lol

Moderator
    Pete.Z

Titel toch maar iets verduidelijkt……

Bijdrager
    Synapse88

dit draadje is deze afbeelding wel waard:

Bijdrager
    Chorro
    pim939 op 13 augustus 2012

de kleuren zijn toch altijd anders op een scherm dan op een foto.

Als je een Mac of PC zo uit de doos haalt wel inderdaad, maar er zijn zat mogelijkheden om te kalibreren en zeker in combinatie met een mat scherm kun je het voor het oog zo goed kalibreren dat je geen verschil ziet.

Bijdrager
    MacBeer2

Een mat scherm is niet per definitie kleurechter dan een glanzend scherm. Mat of glanzend is vooral een persoonlijke keuze.
    Wat wel belangrijk is dat is wat voor een paneel er in het beeldscherm zit. Bij de Retina MBP is dit een IPS scherm. De andere Apple laptops bezitten een TN scherm en omdat deze een mindere kijkhoek heeft is deze voor de beoordeling van kleur minder geschikt.
    Maar ook als je een IPS paneel in je systeem hebt zitten ben je nog afhankelijk van een goede kalibratie en een correcte workflow.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Als je de resolutie weet, is dat zo uit te rekenen! Dat is het aantal pixels dat tegelijk op het scherm kan worden getoverd. En met geestverruimende middelen zie je er misschien nog wel meer!

En Google kan niet alleen rekenen maar ook zoeken. En dan had je vast wel dit gevonden!

Bijdrager
    computer space

Meestal worden beeldschermen in 8 bit/kleurkanaal aangestuurd. dan heb je 16.7 miljoen kleuren.
    Maar stel dat Apple de Retina net als TN schermen in 6-bit/kanaal aanstuurt, dan nog zou je het niet doorhebben omdat de pixels zo klein zijn en dithering niet zou opvallen.
    Overigens zijn er ook schermen van Eizo en NEC die 10bit/kanaal ondersteunen (1 miljard kleuren), maar dat ondersteunt OS X dan weer niet. Voor zoveel kleuren zul je aan de Windows moeten.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Maar als een Appje van €4,- te duur is, zoals Jobz al zei, dan zal het ook niet erg veel uitmaken. Als je echt proffesioneel bent, dan werk je met software van honderden of duizenden euro’s, en niet met een App van €4,-.

Zo professioneel zal het dus ook weer niet zijn, dus waarom hij dit wilt weten? :slant:

Bijdrager
    Ir.Bob
    computer op 14 augustus 2012

Overigens zijn er ook schermen van Eizo en NEC die 10bit/kanaal ondersteunen (1 miljard kleuren), maar dat ondersteunt OS X dan weer niet. Voor zoveel kleuren zul je aan de Windows moeten.

Waarbij wel even opgemerkt moet worden dat er nogal een verschil tussen de bits die het beeldscherm ondersteund en de bits die de grafische kaart ondersteund. Ondanks dat het kaart maar 8-bit per kanaal is, kun je met zo’n NEC scherm nog steeds kleuren zien die buiten sRGB liggen. Je zult pas een probleem gaan krijgen als er een verloop opgetekend moet worden dat groter is dan 8-bit per kanaal. (en dan is het nog maar de vraag of mensen dat opmerken, want daar zul je een behoorlijk getraind oog voor moeten hebben)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.