12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    michi_rishi

Ik ga een iMac kopen. Welke moet ik kiezen?

Deze week ga ik een 27″ iMac 5K bestellen.
    Nu heb ik een luxe keuze:
    -Koop ik de (duurste) i5 3.3
    -Of zal ik gaan upgraden naar i7 4.0
    Eventueel kan ik ook de videokaart nog upgraden naar de M395X met 4Gb ram.

Nu scheelt dat natuurlijk 600,00. Ik heb het geld op zich wel, maar ik ben een echte Hollander…

Ik wil deze iMac vooral gaan gebruiken voor:
    -Final cut pro
    -Lightroom
    -Bloggen
    en natuurlijk standaard dingen als internetten, emailen en youtube en netflix kijken.

Wat is wijsheid?
    i5 3.3 (op voorraad)
    i7 4.0 (langer wachten +300,-)
    i7 4.0 + duurdere videokaart (langer wachten +600,-)

Graag jullie advies. Bedankt!

Bijdrager
    Myquandro

Mijn ervaring met mijn al wat oudere iMac (27-inch, late 2012) is dat Aperture, Photoshop, Illustrator erg soepel lopen. Ik heb de snelste i7 van die tijd en ik heb er extra RAM voor gekocht op een later moment.

Die extra RAM heb ik echter alleen nodig als ik veel apps tegelijkertijd gebruik of als ik grote FCP X bestanden heb. Ook de processor lijkt bij fotobewerking nog geen bottleneck te zijn in het algemeen en de mogelijke vertraging kan ik in elk geval niet merken.

Bij Final Cut Pro is het echter ander, daar kan ik wel merken dat er bottlenecks zijn, vooral bij het toevoegen van sommige effecten. Daarbij heb ik een externe RAID SSD van 1TB via Thunderbolt waarop mijn besturingssysteem draait en de FCP bestanden staan om het werken te versnellen.

Welke processor ik zou kopen zou erg afhangen van hoeveel en hoe belangrijk Final Cut Pro is. Als dat af en toe een vakantie video is bijvoorbeeld (al weet ik niet wie daarvoor FCP zou kopen) dan zou ik voor de i5 of goedkoopste i7 gaan, maar als het meer werk of serieuze hobby is dan zou ik zelf de duurste i7 kiezen. Daarnaast zou ik in dat laatste geval ook overwegen om het RAM te upgraden aangezien dat (afhankelijk van de situatie) veel winst kan geven voor het geld.

Ook belangrijk is dat de bestanden waarmee je werkt (vooral in FCP) op een SSD kunnen staan die ofwel in de iMac ofwel via een snelle interface (USB 3, Thunderbolt) verbonden zijn. Als deze namelijk op een externe HDD staan dan gaat dat zo goed als zeker de bottleneck worden, en waarschijnlijk een goed merkbare.

Bijdrager
    michi_rishi

Dankje Myquandro voor je zinvolle reactie.

RAM ga ik zeker bijkopen. Kan gelukkig ook een maandje later via een webwinkel. Ik meen 16gb (2×8) voor iets van 80,00. Dan zit je direct op 24gb.
    Externe HDD heb ik op dit moment een kleintje die is uitgerust met USB 3.0. Maar ik denk dat ik rond de kerst een dikke ext. HD met thunderbolt koop. Liefst SSD natuurlijk als dat tegen die tijd ook wat betaalbaar is.

FCPX wil ik toch wel serieus gaan gebruiken. Kan me voorstellen dat een i5 continue staat te renderen. Iemand ervaringen daarmee?
    En heeft een duurdere videokaart ook echt meerwaarde voor FCPX? Of is dat vooral handig tijdens games? (die ik toch niet speel).

Bijdrager
    SvS

Gewoon i7 nemen, sowieso met SSD schijf. Daar heb je met je taken meer plezier aan.

Over wel of geen upgrade van videokaart laat ik het aan iemand anders over.

Sleutelbeheerder
    Night

Graphics Cards
    Simply referred to as GPU (Graphics Processing Unit), this actually plays a more important role in a Mac setup for FCP editing. FCP X now makes great use of the GPU. When selecting a Mac, personally I’d aim at the top-end GPU, and not worry as much about the CPU. Any quad-core CPU will be optimum, regardless of speed (although if you can afford both, go for it). So spend money on the GPU over CPU, if you have to choose on a tight budget. All Macs now have set GPUs built in. The older Mac Pros have PCIe slots you can upgrade to more powerful, faster GPUs. Now even the new Mac Pro has them built in with no upgrade options. This makes picking a Mac with the most powerful GPU imperative right up front. Playback & exporting, the two most important functions, are going to improve greatly with more GPU power. Apple states FCP needs a GPU with at least 256 VRAM (video RAM on the GPU card) with 512MB recommended. I will say that is actually too low for professional work and your GPU should have at least 1GB VRAM, if not 2GB. All Macs on the market meet the minimum resolution requirements, which is 1280×768. It is also vital to be sure your GPU is not only OpenCL compatible, but also on the FCP approved list.

Kortom: je zult in FCPX merkbaar meer plezier hebben aan een GPU met 2GB VRAM.

Bijdrager
    Qmagic

Voor videobewerking moet je het volgende even goed overwegen:
    In welke resolutie ga je FCP X gebruiken. Full HD (1080p) of 4K?

Voor Full HD kies: i5 3.3
    Voor 4K kies: i7 4.0 + duurdere videokaart: R9 M395X grafische processor met 4 GB GDDR5-geheugen + ga voor flashopslag (SSD) ipv HD!

Voor alle andere toepassingen voldoet de “i5 3.3” prima.

Bijdrager
    michi_rishi

Dank voor jullie reacties.
    Mede dankzij jullie advies heb ik zojuist een keuze gemaakt en een iMac besteld! Het is de 27″ met 2Tb fusiondrive geworden met standaard videokaart, maar wel met de i7 4.0 upgrade.

Overwegingen:
    i7 ipv i5
    -Ik geloof wel dat ik dat verschil ga merken, dus ik denk dat ik het de investering waard vind.

Fusiondrive
    -Opslag voor FCPX is toch bij voorkeur op externe HD, daarom koop ik liever een Thunderbolt SSD dan een superdure upgrade.
    -De Fusiondrive moet deels het voordeel van SSD bieden. In elk geval met snelle opstarttijden.

Standaard M395 2Gb videokaart
    -Ik heb echt getwijfeld hierover, maar denk dat dit goed genoeg is. Het is immers al een upgrade op de 2 goedkopere iMacs!
    -Ik doe niet al te veel special effects en games speel ik al helemaal niet.
    -Voor het prijsverschil met de duurdere videokaart koop ik FCPX.

-En ik ga nog 2x8gb ram bijbestellen online (tips?).

Nogmaals bedankt! Ik kijk er naar uit :-D

Bijdrager
    fixar

SSD (256GB is voldoende, al je zware beeldmateriaal past toch niet IN de iMac en zal toch op externe USB3/Thunderbolt schijven staan al dan niet in striped RAID) , en i7….

Lees net dat je de 2TB Fusion hebt gekozen… dat kan ook, en is in ieder geval een stuk beter dan de kreupele 1TB Fusiondrive die amper een noemenswaardige hoeveelheid Flash-opslag heeft.

Je bestelling aanpassen kan natuurlijk ook nog steeds;)

Geblokkeerd
    Anoniem

Allereerst moet je afvragen : Waar ga je mac voor gebruiken?
    Zolang je dat er niet neerzet zijn de antwoorden doelloos….

Als je alleen wat mail, brows videotje kijk of youtube enzo heb je helemaal geen mac nodig, kan je een laptop kopen (van 500e euro) met goed scherm hooguit…
    Doe je photoshop zou je hooguit nog een iets zwaardere kunnen nemen maar niet echt noodzakelijk.
    Of 2dehands een mac kopen zodat je alles kan maar wat geld bespaar…
    Dus om echt hollands te denken zul je toch wat dieper moeten denken inplaats van zo oppervlakkig.

Je wil een mac kopen van aantal duizenden euro’s.
    Dat ook voor de toekomst is, en evt voor werk.(?)
    is dan langer wachten echt een argument om mindere mac te kopen?!

Koop een nieuwe auto dan moet je 6 maanden wachten…..
    Toch strange dat mensen een degelijke afweging willen maken en er over na willen denken. En dan zich zo laten beïnvloeden door emotie. (ik wil hem vandaag bestellen en morgen in huis hebben.)

-En ik ga nog 2x8gb ram bijbestellen online (tips?). <<<< GOOGLE !!!!!????

Bijdrager
    michi_rishi

@Meeuw
    De antwoorden van de andere reacties zijn beslist niet doelloos. Er is veel kennis hier aanwezig en diverse mensen geven hier goede tips waar ik erg veel aan heb en wat ik ook waarder. Wellicht heeft een ander met dezelfde vraag er ook nog eens wat aan.

Aan jouw ‘bijdrage’ heb ik helaas niet zoveel…
    Want:
    1 als je mijn oorspronkelijke berichtje had gelezen, dan had je niet hoeven vragen wat ik ermee wil doen (oa FCPX en Lightroom).
    2 ik heb een behoorlijke tijd gewacht…. sparen, nadenken, alternatieven afwegen, forums doorlezen. Want ik geef niet elke dag 2500-3000 uit. Ik denk dus niet echt ‘oppervlakkig’. Maar nu is eindelijk het leuke (en kostbare) moment gekomen om de knoop door te hakken.
    3 Inmiddels heb ik een BTO besteld. Laat me dus niet leiden door emotie en heb best het geduld om even te wachten.
    4 Bedankt voor je originele idee om eens op Google te kijken. Had ik ook al bedacht (vandaar dat ik aangeef dat dit iets van 80 kost). Maar misschien is hier wel iemand die een goed idee heeft. Daar is het forum toch voor?

Een tip voor Meeuw: lees voortaan even wat iemand schrijft voordat je reageert met niet inhoudelijke verwijten.

Aan de anderen: nogmaals dank voor jullie bijdragen en advies! Ik heb er echt wat aan gehad.
    Mocht iemand nog een goede tip hebben voor RAM dan houd ik me aanbevolen 8-)

Geblokkeerd
    Anoniem

Heel leuk geantwoord je bericht om even tik uit te delen, maar ik bedoel het niet als verwijten.
    Ik bedoel het juist om je te helpen om betere keuze te maken en je beter te (kunnen) laten informeren.
    Dat ik het wat bot erop zet, ja das een 2de.
    Er kan geen goed advies gegeven worden als de input er niet is. En mensen die advies geven, moeten om betere advies vragen voor ze advies geven.
    Je wil toch op forum beste der beste advies krijgen?

1)Als ik een computer nodig heb voor werk, pak ik alle opties. elke seconden die ik word tegen gehouden door techniek kost me geld.
    Als hobbyist zal ik wel een seconden of 2 kunnen wachten. gezien prijs verschil etc allemaal afwegingen waard.
    2) Ik citeer uit je eerste bericht : “i7 4.0 (langer wachten +300,-)”.
    “Maar nu is eindelijk het leuke (en kostbare) moment gekomen om de knoop door te hakken.”
    Bedoel alleen maar te zeggen : laat je dan niet beinvloeden door dat beetje extra wachten.
    Dus behoorlijke tijd gewacht met sparen nadenken en alternatieve afbeeldingen.kan je die paar weken niet wachten en maak eigenlijk die beslissing niet meer uit;) :P.

Ja kan je zoveel tips geven maar hier laat ik het bij ;).

Hoeveel processor kracht en videokaart kracht heeft het bloggen eigenlijk nodig :D?

Bijdrager
    TheBigZ
    michi_rishi op 20 juni 2016

Mocht iemand nog een goede tip hebben voor RAM dan houd ik me aanbevolen

https://tweakers.net/pricewatch/536813/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2c1866c11.html

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.