21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Fontaholic

ik en iPhoto.

Ik werk op een iMac G5, 1.6 Ghz met 768 MB RAM met 10.3.9.

Ik ben met de aanschaf van mijn nieuwe digitale spiegelreflex iPhoto gaan gebruiken, puur om te proberen. Handig programma, werkte prima. Maar nu; staan er tegen de 2000 foto’s van een redelijke grootte op, en iPhoto protesteert.

iPhoto start nog wel op; maar met de bekende strandbal. Het enige wat nog werkt is forceer stop en er dan maar niet meer aanzitten.

Het allervervelendste is dat ik ooit ingesteld heb dat iPhoto automatisch start bij het aansluiten van de camera, waardoor ik eerst moet wachten tot ik iPhoto kan forceren.

Of ik kan iPhoto aan de gang krijgen (minder foto’s laden in Library?) of ik zou erachter kunnen komen hoe dat automatisch starten af kan vinken.

Oftewel; iemand een idee!? Alvast dank!

Bijdrager
    MacRonald

Hoi,

Dit kun je instellen in het programma Fotolader.

Bijdrager
    MacRonald

Voor het probleem je iPhoto;

iPhoto opstarten met ingedrukte “Alt” en “Command” toets. Je krijgt dan een venster: “Bouw fotobibliotheek opnieuw op”. Misschien dat dat jullie probleem kan verhelpen.

Moderator
    unSOUND

Klinkt als iPhoto 5… die geeft geregeld dergelijke problemen…

Bijdrager
    Turbanus

Op welke wijze heb jij foto’s uit iPhoto verwijderd? Hier lopen trouwens al diverse topics over. Kijk ook eens even rond. Je moet bij verwijderen van foto’s alleen de prullenbak in iPhoto gebruiken, anders krijg je problemen. Heb je dat anders gedaan?

Bijdrager
    STEVEJ0BS

Ik vind het een naar programma dat iPhoto.
    Loopt constant vast. Werkt nooit vlekkenloos.

Moderator
    unSOUND

iPhoto ’05…. Ja.
    iPhoto ’06…. Nee.

Bovendien ( en dat heb ik al vaker uitgelegd ) hangt het voor een groot deel van je camera af. Een goede camera maakt een klein exif bestand. Heb je een camera die een groot exif bestand maakt, dan zal je inderdaad merken dat iPhoto een stuk trager ( of helemaal niet ) werkt omdat het veel te veel informatie moet verwerken.

Bijdrager
    mollie319
    ”MacRonald”

Voor het probleem je iPhoto;

iPhoto opstarten met ingedrukte “Alt” en “Command” toets. Je krijgt dan een venster: “Bouw fotobibliotheek opnieuw op”. Misschien dat dat jullie probleem kan verhelpen.

dit is een hele goeie tip.
    ik heb +/- 6000 foto’s in iPhoto zitten, en ben van iPhoto 4 naar 5 en toen naar 6 gegaan, en ook nog van verschillende machines gewisseld de afgelopen tijd.
    Iphoto 6 vond ik ook niet bijster snel en zelf irritant traag worden.
    Ik heb even de miniaturen opnieuw opgebouwd en de database zelf ook, en voila, als een zonnetje…

Verder vindt ik iPhoto een goed programma, zeker voor wat ik ermee doe.

marcel

Bijdrager
    mekgek

iPhoto draait prima met rond de 1000 fototjes maar als je 8000+ fotos hebt dan gaan de opstart en afsluit tijden toch wel behoorlijk irriteren. Ik hgeb nu iphoto library manager geinstalleerd zodat ik verschillende libraries kan hebben van elk rond de 1000-2000 fotos., scheelt enorm veel.
    Snap niet waarom iPhoto zo traag is, Picasa op windows via bootcamp loopt 10x zo lekker op dezelfde mac.

Bijdrager
    PietjePuk

iViewMedia Pro kan ik aanraden voor grote library’s.

Bijdrager
    Turbanus

Dan is het dus geen Mac meer en verlaag je je tot crap!

Bijdrager
    PietjePuk

Heb je dat op mijn antwoord bedoeld?

Bijdrager
    Turbanus

tuurlijk niet!:wink:

Bijdrager
    mekgek
    ”PietjePuk”

iViewMedia Pro kan ik aanraden voor grote library’s.

iView werkt inderdaad stukken sneller maar ik vind het verder geen fijn programma. Dan nog liever het trage maar veel gebruiksvriendelijkere iPhoto.

Ik blijf hopen op Picasa voor de Mac

Moderator
    unSOUND
    ”mekgek”

iPhoto draait prima met rond de 1000 fototjes maar als je 8000+ fotos hebt dan gaan de opstart en afsluit tijden toch wel behoorlijk irriteren.

Mijn library: 13.000 foto’s ( 6 en 10 megapixel ), opstarttijd 3 seconden…

Zoals gezegd:

Bovendien ( en dat heb ik al vaker uitgelegd ) hangt het voor een groot deel van je camera af. Een goede camera maakt een klein exif bestand. Heb je een camera die een groot exif bestand maakt, dan zal je inderdaad merken dat iPhoto een stuk trager ( of helemaal niet ) werkt omdat het veel te veel informatie moet verwerken.

Bijdrager
    lowfi

Ongebruikte talen in iPhoto uitzetten geeft ook een lichte boost. Tenminste na het uitzetten van alle talen behalve engels werd de opstarttijd op mijn mac pro (2000 fotos) met de helft gereduceerd.

Scheelt sws een boel bij “grote” apps.

Bijdrager
    mekgek
    ”unSOUND”

Mijn library: 13.000 foto’s ( 6 en 10 megapixel ), opstarttijd 3 seconden…

Op mijn mini is het eerder rond de 15 seconden met 8000+ fotos. (iPhoto opgestart in 2 sec, daarna nog 13 seconden ” fotos laden”. Daarentegen kent een vergelijkbaar programma als Picasa vrijwel geen laadtijden, dus een sneller iPhoto moet zeker kunnen.

Moderator
    unSOUND

Tuurlijk kan dat. Maar een programma als Picasa is niet vergelijkbaar te noemen. Onder de motorkap is iPhoto vele malen uitgebreider, wat dus ook betekend dat het gecompliceerder is om te laden. Helemaal omdat iPhoto ( in tegenstelling tot Picasa ) bij het openen van zijn Library gelijk alle info ( Exif, kleurprofielen, camera settings…. ) van alle foto’s gaat openen om ervoor te zorgen dat je foto’s kunt zoeken en vinden aan de hand van die info.

Is die info dus niet goed opgeslagen door de camera, dan zal iPhoto meer moeite moeten doen om het allemaal te verwerken. De clou zit hem daar dus in… Andere camera = heel ander gedrag iPhoto. Wat je dus kunt proberen, is een kopie maken van alle foto’s uit je lIbrary, en bij die kopieen alle info eruit halen. Maak dan een nieuwe library, en zet de foto’ daar in. Reageert die library veel sneller, dan ligt het dus aan die extra info.

Wat ook altijd werkt is het uitzetten van schaduwen ( voorkeuren > weergave ), en de foto’s niet laten weergeven als foto’s, maar als rollen.

Bijdrager
    mekgek

Ik denk dat het de gemiddelde gebruiker het niks interesseert wat er ‘onder de motorkap zit’. Ik wil gewoon een snel makkelijk programma om een grote hoeveelheid fotos te beheren en bewerken.

En wat een onzin dat Picasa en iPhoto niet vergelijkbaar te noemen zijn. Ze zijn gemaakt voor het zelfde type gebruiker, Picasa is alleen op vrijwel elk vlak stukken beter dan iPhoto. Daarmee wil ik niet zeggen dat iPhoto slecht is, het kan alleen zoveel beter.

Bijdrager
    Turbanus
    ”mekgek”

Ik denk dat het de gemiddelde gebruiker het niks interesseert wat er ‘onder de motorkap zit’. Ik wil gewoon een snel makkelijk programma om een grote hoeveelheid fotos te beheren en bewerken.

En wat een onzin dat Picasa en iPhoto niet vergelijkbaar te noemen zijn. Ze zijn gemaakt voor het zelfde type gebruiker, Picasa is alleen op vrijwel elk vlak stukken beter dan iPhoto. Daarmee wil ik niet zeggen dat iPhoto slecht is, het kan alleen zoveel beter.

Heel leuk, maar het is niet de bedoeling om iPhoto te gaan vergijken met allerlei andere progjes die ondertussen voor pc’s geschreven zijn. Daar moet je toch echt voor op een ander forum zijn.

Moderator
    unSOUND
    ”mekgek”

Dat maakt ook geen zier uit. Ik leg alleen uit dat het niet zo vreemd is dat een programma wat 10 keer zoveel mogelijkheden heeft, misschien wel eens wat zwaarder zou kunnen zijn…

”mekgek”

En wat een onzin dat Picasa en iPhoto niet vergelijkbaar te noemen zijn.

Ze zijn wel te vergelijken, en voor hetzelfde werk, maar ze zijn niet gelijkwaardig. En je kunt dus niet verwachten dat beide programma’s dus altijd even snel zijn. iPhoto heeft nu eenmaal veel meer mogelijkheden…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.