15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Macosx

iIP via DHCP en Handmatig of via DHCP en handmatig ?

Waarom krijg ik alleen via DHCP wel een internet verbinding en via de overige instellingen niet. Stel dhcp geeft een ip van 192.168.1.255 en als daar handmatig 192.168.1.250 van maak dan werkt ut niet meer.
    Wie kan mij dat een verduidelijken ?

Ik wil graag vaste ip nr hebben, hed div. systemen met verschillen OSen draaien. En het is makkelijker als ik weet welk systeem wat voor ip er bijhoord.

Thanks

Bijdrager
    levski

dan moet je je dhcp-server ook uitzetten ……. !

Bijdrager
    Kn00p

Je hoeft je DHCP niet uit te zetten. Met een handmatig IP moet je alleen uitkijken dat je niet een dubbel adres krijgt in je netwerk. Dit kan je verkomen door de distributie lijst van je DHCP server te verkleinen.

Het adres 192.168.1.255 zal je van de DHCP server niet zo snel krijgen omdat het een broadcast adres is. Mits je een subnetmasker kleiner als 24 bits hebt.

Om te kunnen internetten heb je iig drie basis dingen nodig.
    -Een IP adres
    -Een gateway (router)
    -DNS servers (anders moet je steeds ip adressen intikken)

Op je apple is het misschien ook makkelijk om de searchdomains in te vullen. Als je dan in je netwerk wil spelen heb je genoeg aan de simpele hostname en hoef je niet hostname.domein in te vullen.

Succes!

Bijdrager
    loekjehe

Je hebt het hier waarschijnlijk over het verbinding maken met een kabel netwerk. Je kunt vaak alleen via DHCP verbinding maken want dat is meestal de enige manier die door de kabel exploitant (UPC?) wordt geaccepteerd. Met DHCP krijg je een ip adres toegewezen. Ik heb al jaren een vast ip adres bij UPC maar dat heeft volgens mij te maken met het type modem dat ik heb. Ik weet niet zeker of de nieuwe type modems dat ook nog blijven doen. Andere providers hebben soms wel steeds wisselende ip nummers. Dat heeft voor- zowel als nadelen. Voordeel is mogelijk dat je minder traceerbaar bent op het Internet dan met een vast ip nummer. Nadeel is dat het ws. moeilijker is om je firewall in te stellen of om verbinding te maken vanaf een andere computer.
    Om met UPC verbinding te krijgen moet je alleen maar het Netwerk regelpaneel in TCP/IP op DHCP zetten en verder hoef je niks in te vullen.

Bijdrager
    Kn00p
    ”loekjehe”

Je hebt het hier waarschijnlijk over het verbinding maken met een kabel netwerk. Je kunt vaak alleen via DHCP verbinding maken want dat is meestal de enige manier die door de kabel exploitant (UPC?) wordt geaccepteerd. Met DHCP krijg je een ip adres toegewezen. Ik heb al jaren een vast ip adres bij UPC maar dat heeft volgens mij te maken met het type modem dat ik heb. Ik weet niet zeker of de nieuwe type modems dat ook nog blijven doen. Andere providers hebben soms wel steeds wisselende ip nummers. Dat heeft voor- zowel als nadelen. Voordeel is mogelijk dat je minder traceerbaar bent op het Internet dan met een vast ip nummer. Nadeel is dat het ws. moeilijker is om je firewall in te stellen of om verbinding te maken vanaf een andere computer.
    Om met UPC verbinding te krijgen moet je alleen maar het Netwerk regelpaneel in TCP/IP op DHCP zetten en verder hoef je niks in te vullen.

Hij heeft het over de 192.168.x.x range. We praten dan over een prive range, dus ik neem aan dat die over een lokaal netwerk praat. Ik ga er dus vanuit dat hij praat over een intern netwerk met een gateway.

Dat je een vast IP heeft niets te maken met je modem, maar met de policy van de provider. In jouw geval staat je mac adres gekoppeld aan een IP adres en daarom krijg je van hun DHCP elke keer hetzelfde adres.

Bijdrager
    Macosx

ok, ik probeer wat duidelijker te zijn, ik heb inderdaad een lokaal net werk zoals knoop terecht opmerkt.

Ik zit bij planet alwaar ik een vast ip nummer heb.

Ik heb nu als voorbeeld verbinding met ip 192.168.1.164 via een airpoort.
    Op een ander systeem een imac een soort gelijk adres via een hub.

Zoals ik als zei als ik dat verander dan lukt en internet verbinding niet meer.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is ik wil zelf een ip nummer toekennen aan de Mac’s in het netwerk. Als ik dat doe in de systeem voorkeuren dat werkt dat dus niet.

Dank :finderoud:

Bijdrager
    barbar25

Als je alleen het IP-adres op je imac verandert en niet in instellingen van de router, ziet de router je imac niet meer ( weg netwerkverbinding ). Je moet dus ook in de instellingen van je router het IP-adres aanpassen. Vraag is waarom je dat wilt doen. De computer en de router zien elkaar, alles werkt, waarom dan een ander IP-adres?

Bijdrager
    Kn00p
    ”Macosx”

ok, ik probeer wat duidelijker te zijn, ik heb inderdaad een lokaal net werk zoals knoop terecht opmerkt.

Ik zit bij planet alwaar ik een vast ip nummer heb.

Ik heb nu als voorbeeld verbinding met ip 192.168.1.164 via een airpoort.
    Op een ander systeem een imac een soort gelijk adres via een hub.

Zoals ik als zei als ik dat verander dan lukt en internet verbinding niet meer.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is ik wil zelf een ip nummer toekennen aan de Mac’s in het netwerk. Als ik dat doe in de systeem voorkeuren dat werkt dat dus niet.

Dank :finderoud:

Als je mij nog wat meer info kan geven over je netwerk zal ik je de instellingen laten zien in een plaatje. Deze kan je dan overnemen in je eigen netwerk configuratie. Je moet daarvoor eerst je interface op DHCP zetten, zodat je ook echt kan internetten.

Als je me de output kan geven van het volgende commando in een terminal venster “route -n get http://www.macosx.nl” en “ifconfig”.

Daarnaast kun je me misschien wat meer vertellen over de DHCP configuratie in je netwerk.
    -Welke apparatuur verzocht de DHCP service
    -Hoe is die ingesteld.

Heb je ook een DNS server in je netwerk? Of wil je die van planet gebruiken?

Heb je nog een domein of iets?

”barbar25″

Als je alleen het IP-adres op je imac verandert en niet in instellingen van de router, ziet de router je imac niet meer ( weg netwerkverbinding ). Je moet dus ook in de instellingen van je router het IP-adres aanpassen. Vraag is waarom je dat wilt doen. De computer en de router zien elkaar, alles werkt, waarom dan een ander IP-adres?

Dat lijkt me een beetje overbodig. Als je een TCP/IP pakket stuurt naar de router staat daar ook het afzender adres in. Aan de hand van dat sourceadres kan de router jouw PC terug vinden. Daarnaast bestaat er ook nog is iets als het ARP protocol. (type in een terminal “arp -a”). In de arp tabel word ook het 1 en ander bijgehouden zoals je zult zien.

Als je je nu afvraagt hoe een webserver jouw PC in het locale netwerk kan terugvinden terwijl deze alleen het adres van de router meekrijgt (je publieke adres wel te verstaan) moet je je is verdiepen in NAT (http://www.cisco.com/warp/public/556/nat-cisco.shtml).

Bijdrager
    Macosx

Ik heb het kunnen oplossen door de ip adressen van planet.nl in te vullen bij DNS Servers.

Een ieder bedankt voor de hulp :)

:finderoud:

Bijdrager
    Kn00p
    ”Macosx”

Ik heb het kunnen oplossen door de ip adressen van planet.nl in te vullen bij DNS Servers.

Een ieder bedankt voor de hulp :)

Zoals ik al zei in mijn eerste post. Je hebt altijd DNS servers nodig om te kunnen vertalen van naam naar IP adres. Normaal wordt de DNS meegegeven door de DHCP server, maar op het moment dat je handmatige configuratie is het een minimale vereiste dat je zowel gateway als DNS insteld.

Bijdrager
    Macosx

Ja bedankt knoop, ik snap het wat beter nu.

Het zal nog wel een hele toer worden, om via airport een webserver op te zetten. Kan ik daar ergens info over vinden ?

Nogmaal bedankt.

Bijdrager
    Kn00p
    ”Macosx”

Ja bedankt knoop, ik snap het wat beter nu.

Het zal nog wel een hele toer worden, om via airport een webserver op te zetten. Kan ik daar ergens info over vinden ?

Nogmaal bedankt.

Ik heb geen ervaring met het configureren van een airport station, maar je moet het zoeken in de NAT instellingen. Daar moet je port 80 doorzetten naar je webserver.

Bijdrager
    wontolla

Heeft iemand verstand van het opzetten van een VNC tussen een wintel 98 en een mac panther?

Bijdrager
    Kn00p
    ”wontolla”

Heeft iemand verstand van het opzetten van een VNC tussen een wintel 98 en een mac panther?

Ja wat is het probleem. Wil je windos machine overnemen of de mac?

Bijdrager
    Sad

@wontolla en knoop

svp een nieuw topic hier voor aan maken dit topic gaat over DHCP.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.