15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Geert1976

ietwat paniekerig thuis nu! ;(

Dit is het geval;

vanmiddag HDD vervangen door een SSD, gekloond middels Carbon Copy Cloner. Dit is allemaal perfect gegaan.

Nu las ik op internet dat je je thuismap kan verplaatsen naar een externe HDD om ruimte te besparen op de SSD, die ik dus heb. Ik heb dus deze via Systeemvoorkeuren–Gebruikers–option klik-geavanceerde instellingen gewijzigd naar mijn externe HDD.

Nu ging mn MacBook Pro daarna rebooten en trof daarna mn MacBook aan alsof ie net uit de winkel kwam, behalve al mijn programma’s. Die staan er gelukkig nog wel gewoon op

Het gaat dus, voor zover ik zie, om mijn persoonlijke instellingen, die ben ik nu ”kwijt”.

Iemand enig idee hoe ik dit alles weer terug kan draaien? Zodat ik weer alles als het oude had qua persoonlijke instellingen?

Voor de goede orde; mijn Thuismap dus verplaatst van SSD (die in mn Mac zit) naar externe HDD.

Bijdrager
    daanclasener

en het helpt niet om deze weer terug te zetten?

Bijdrager
    Geert1976

misschien stomme vraag mijnerzijds; Maar hoe zet ik dit weer terug? (en ja, ik weet het… Ik had never nooit met mn tengels aan die Thuismap locatie moeten zitten in the first place!)

Bijdrager
    Geert1976

edit: het is gelukt om het weer terug te zetten! dank voor het meehelpen Daan.

Echter, nu las ik op diverse sites dat je je SSD puur kan gebruiken voor het OS en de programma’s en de data (dus je thuismap met bijv muziek films en foto’s) naar externe HDD kan verplaatsen. Dit om ruimte te besparen op je SSD.

Ik heb dus een externe HDD nu even gekoppeld aan mn MacBook Pro en normaal gesproken hangt ie aan mijn Airport Extreme.

Is het verplaatsen van die Thuismap (met dus alle data) naar mijn externe HDD mogelijk in mijn geval, of niet? En zo ja, wat zijn de te nemen stappen?

Hulp hierbij is zeer dankbaar!

Bijdrager
    daanclasener

ik heb geen mac, maar je kan deze toch gewoon kopieren naar de oude locatie?

edit: Fijn dat het gelukt is, op je volgende vraag moet je even bedenken of je dit wel wilt, de meeste mensen schaffen een ssd aan om het OS en de programma’s sneller te laten starten, maar als je dan je programma’s + al je data op de externe schijf gaat zetten dan merk je niets meer van de snelheid winst.

ik weet niet precies hoeveel ruimte er aanwezig is op de ssd, maar als je programma’s daar oppassen zou ik die er zeker opzetten. en dan vervolgens alle documenten op de externe schijf zetten. (met uiteraard nog een backup voor de zekerheid.)

Bijdrager
    Geert1976

ja, ik heb inmiddels de thuismap weer op mn SSD in mn MacBook Pro zitten.

Maar ik las dus dat je je Thuismap (met data als films e.d.) dus ook naar een externe HDD kon verplaatsen voor ruimte winst tbv de SSD.

Maar goed, als je geen Mac hebt, word het inderdaad lastig.

Wellicht iemand anders die mij daarbij kan helpen en wel Mac heeft. Evengoed bedankt voor het meedenken Daan

Bijdrager
    daanclasener

Ja op die vraag heb ik geen antwoord.

nog succes en veel plezier van je ssd :thumbsup:

Bijdrager
    bluap

Mijn oplossing is een SSD erin met OS, Apps en thuismap. Extern al mijn muziek en films. De homefolder moet je maar eens opmeten zonder die twee…
    Homefolder extern kan ook, maar rommel hier pas mee na een backup en weet wat je doet.

Bijdrager
    Geert1976

ok bluap, uit je verhaal blijkt dat dit toch best ingewikkeld is en alleen voor de ver gevorderden (wat ik absoluut niet ben:) ) onder ons, is weggelegd.

Dankje voor het meedenken.

Bijdrager
    iNicky

Niks ingewikkeld. Geef een rechtermuisklik op je account in het paneel van de Gebruikers in de systeemvoorkeuren. Je krijgt dan de geavanceerde opties. Daar kun je gewoon een andere locatie voor je thuismap kiezen. Zie ook http://martinbay.net/how-to-move-user-folder/ Vergeet niet eerst je thuismap naar de nieuwe locatie te kopieren.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt mij toch verstandiger om de thuismap te laten waar die is en i.p. daarvan je muziek, films en foto’s op een externe te zetten. Als je dan iTunes en iPhoto opstart met de alt toets ingedrukt kun je daar verwijzen naar een externe drive. Ik verwacht namelijk dat een thuismap op een externe drive meer zal vertragen dan als alleen je muziek en foto’s extern staan want de thuismap wordt erg vaak aangesproken omdat alles daar in staat (voorkeuren, application support bestanden etc.) waardoor je het voordeel van een snelle SSD kwijt bent.

Bijdrager
    bluap

@iNicky. Het is in mijn optiek wel ingewikkeld en zeker risicovol. Je noemt het zelf ook al dat het de ‘geavanceerde opties’ heet. Apple zelf zet een melding in het rood (de enige plek zo ver ik snel kan bedenken!) dat begint met “Changing these settings might damage this account and prevent the user from logging in”.
    Daarnaast: als je mensen probeert te helpen, hou er rekening mee dat ze het chronologisch uitvoeren zoals het er staat. Eindigen met

vergeet niet eerst

zal heel wat mensen verwarren. Zeker bij posters die een topic starten met als onderwerp ‘ietswat paniekerig thuis nu’ kan dit contra-productief zijn. Al bedoel je het natuurlijk wel goed, wees voorzichtig.

Bijdrager
    Geert1976

bedankt voor jullie visies… Ik hou het mooi zoals het nu is. Geen geklooi meer aan dingen waari k geen verstand van heb (eigenlijk heul logisch;) )

Bijdrager
    iNicky

@bluap, Ik ga er vanuit dat de vragensteller slim is. Jij lijkt te denken dat TS dom is. Teruglezende ben ik de enige die rechtstreeks antwoord geeft op de gestelde vraag.

Bijdrager
    Geert1976

iNicky & bluap, jullie beide antwoorden waren kraakhelder. Ik ga er niet meer knoeien aan de locatie van de Thuismap:)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.