30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:
    Bijdrager
    sypie

Iemand verstand van wiki software?

Hallo,

Zoals sommige van jullie weten is er sinds kort een Macwiki. Ik ben een heleboel zaken omtrent de wiki-software aan het lezen, opzoeken en aanpassen. Sommige dingen kan ik bijvoorbeeld nergens terugvinden.

Ik ben op zoek naar een instelling op user pages onmogelijk te maken. Wikipedia heeft dit er ook uit gewerkt, maar hoe? Het zal vast een eenvoudige setting zijn, wie het weet mag het zeggen.

Tips worden gewaardeerd!

Groet, Sypie

Bijdrager
    Macman

Goed initiatief! Erg handig om alle kennis te bundelen. Ik zal zeker proberen ook een en ander bij te dragen, als de tijd het toelaat! Met Wiki software kan ik je niet helepen, maar er is vast iemand die dat wel weet. Reageer!

Bijdrager
    puntKoen

Is een moderator op de Nederlandstalige Wikipedia OK? Zo ja, PM me maar :).

Bijdrager
    Barthvader

Een toekomstige ontwikkeling: misschien een ietwat zware oplossing maar de nieuwe Leopard Server krijgt ook een ingebouwde Wiki server.

http://www.apple.com/server/macosx/leopard/wikiserver.html

Bijdrager
    sypie

Ik denk dat ik de “financiele bijdrage pagina” maar aan ga passen alvast. Altijd al een Xserve willen hebben:D

En ja, als er modder-eters zich aanmelden dan kan dat, ik heb al wel gezien dat het alleen een heel karwei is. Zeker na gisteravond toen ik op wikipedia een artikel vond over het wikificeren van artikelen. Dat gaat een heleboel tijd kosten.

Bijdrager
    Bor

Een Xserve:) als je dan genoeg geld bij elkaar hebt is Elephant denk ik net uit:P

Bijdrager
    delete_me

Bijdrager
    sypie

En ik hoor net: het is minder geschikt voor websites maar meer geschikt voor bijvoorbeeld kantoormedewerkers, die alles van 1 server moeten hebben. Maar dit maakt de Xserve niet minder mooi:D

Bijdrager
    delete_me

Bijdrager
    sypie

Mijn eigen “server” ook niet:D

Ik draai alles op een amd duron 1300Mhz. beetje geheugen er in en dat is eigenlijk alles (ik schaam mte dood om te moeten bekennen dat Macwiki.nl op een windows server draait…)

Bijdrager
    delete_me

Bijdrager
    sypie

ai, daar stel je wel een hoge eis. Ik weet absoluut NIET hoe snel deze pagina laadt. Ik weet wel dat ik qua ADSL nog een paar stappen hoger KAN. Hangt een beetje van de prijzen af uiteraard. Maar omdat speciaal voor dit project te doen vind ik een beetje te voorbarig. Tegen de tijd dat het echt niet meer kan breng ik het bij een professional onder. Dan wil ik daar de ellende niet van hebben, alleen onderhoud aan de wiki zelf…

Bijdrager
    delete_me

Je website is hier in 2 sec te zien, dus met de snelheid zit het wel snor:lol:

Bijdrager
    delete_me

Kun je niet beter bij de alle pagina’s pagina het lijstje op alfabetische volgorde zetten

Bijdrager
    sypie

Staan ze, alleen dan van links naar rechts, en boven naar beneden. Ik ga kijken of dat aangepast kan worden (er zijn meerdere opties voor, dat weet ik wel.)

Edit: Ik heb even gezocht maar kan zo 1-2-3 geen opties vinden daarvoor. Het kan ook best zijn dat met het groeiende aantal artikelen de layout aangepast wordt.

Bijdrager
    sypie

Het gaat de goede kant op met de wiki. Er is nog een boel werk te doen, maar het gaat goed komen.

Ook gisteravond weer veel dingen ge-edit. Typo’s, soms onwaarheden, wooordveranderingen (ivm leesbaarheid), te veel aan comma’s weggehaald (heel vaak eerst en komma en dan verder gaan met “en”).

De statistieken zeggen dat er waarschijnlijk 53 artikelen zijn met ECHTE inhoud.

De categorie Help of How-to zal gemaakt worden, als het begin er maar is.

Bijdrager
    ivan92

daar ben ik het helemaal mee eens.

Dat het maar een grote wiki mag worden met veel juiste informatie, typen maar >>http://www.macwiki.nl<<

Bijdrager
    sypie

Denk daarbij wel aan het wikificeren. Dit houdt in dat artikelen aan de wiki (standaard) opmaak voldoen. Niet meteen denken dat het onzin is of dat het lastig is, het valt best mee. En als de schrijver van een artikel het niet doet, dan is er vast iemand anders die het wel doet.

Bijdrager
    Griffendahl
    ”broeder_peter”

xserve is eigenlijk niet bedoeld om website’s te hosten. zeker geen grote website’s

Draaide deze site ook niet gewoon op een Xserve… ??

Bijdrager
    WouterReyntjens

De site draaide op een xserve, maar omdat er teveel problemen waren zijn we overgestapt op een andere.

Bijdrager
    delete_me

Bijdrager
    delete_me

Bijdrager
    dfI*)#HN$@(*_)$U#JHEN#U@P$(#@Halert(‘hi’);

loop ook al dik een jaar het met hetzelfde idee alleen geen wiki maar een knowledgebase waar ook iedereen in kan posten. Heb al lang een domein staan, maar het komt er niet van om er aan te beginnen…

Bijdrager
    sypie

Eigenlijk is een wiki een soort knowledgebase. Alleen de vormgeving en indeling zal anders zijn. In principe kun je er van maken wat je zelf wilt. Ik had het idee zeker om How-to’s toe te gaan voegen. Veelgestelde problemen moeten ook een plaatjsje krijgen.

Categorie Problemen, geen probleem. (->die is leuk :D) Het lijkt mij dat het een begin kan zijn voor een how-to.

Examplo:
    Ik heb een probleem, computer start niet op.

Oplossingen:

*check stekker
    *check zekering
    *check batterij
    *check je lenzen
    *en doe nog eens wat geks.

Iemand die het probleem zou hebben dat zijn mac niet opstart zou deze stappen kunnen volgen om zo zaken uit te sluiten. Kan heel veel vragen al overbodig maken. In dat geval heb je een soort van How-to. (denk ik)

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Griffendahl”
    ”broeder_peter”

xserve is eigenlijk niet bedoeld om website’s te hosten. zeker geen grote website’s

Draaide deze site ook niet gewoon op een Xserve… ??

Nee… inmiddels niet meer.

OSX server is absoluut geen goed OS voor een website die volledig aan MySQL hangt, maar ga d’r maar vanuit dat macosx.nl op een linux server draait;-)

Bijdrager
    sypie

Vanmiddag toen ik thuiskwam van een middagje schaatsen schrok ik me een hoedje.:o

Ik keek in mijn RSS reader (Vienna) en ik zag daar een paar keer de naam Admin voorkomen maar nog vaker zag ik de naam “Broeder Peter”.
    Ik keek dus voor de double-check op de pagina van recente wijzigingen. De hele pagina was, op een paar regeltjes na, gevuld met dingen die gewijzigd/geplaatst zijn door Broeder Peter. Het begon vanmorgen al voordat ik wakker werd, en het ging door tot het einde van de morgen. Daarna weer verder zo rond een uur of 5 in de middag. Respect!

Broeder Peter: 2 dikke duimen omhoog voor je medewerking! Mensen zoals jij kan een initiatief zoals de MacWiki heel goed gebruiken. Dit wordt in ieder geval door mij erg gewaardeerd!

Bijdrager
    delete_me

Graag gedaan!

Motief
    Ik help heel vaak mensen met hun mac en nu kan ik hun eerst door verwijzen naar macwiki.nl dus ik heb er zelf ook baat bij…

Dank je wel dat je het opgezet was het zelf ook al van plan, nu hoef ik dat niet meer te doen
    :lol: :lol:

Bijdrager
    delete_me

BTW: ik bereik je website op dit moment niet meer, iets aan de hand thuis?

Bijdrager
    sypie

Ja, er was wel degelijk iets aan de hand.

Gisteravond, nog voor de tijd waarop jij het bericht hebt gepost hierboven, liep mijn server vast. Ik wilde een filmpje gaan bekijken. Niets reageerde meer. Op het moment dat ik via het netwerk hetzelfde filmpje wilde bekijken op mijn Mac was er niets aan de hand. De Mac speelde fatsoenlijk af. Ik ging er dus vanuit dat mijn windows normaal te bereiken was, dus ook voor het webverkeer. Niet dus.

Op dit moment is de server aan het herstarten en doet ie een schijfcheck. Wat ik komende week ook ga doen: bestanden backuppen naar externe schij + database exporteren. Just in case of.

Bijdrager
    sypie

Als het goed is istie weer terug.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.