26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    JeePee

Iemand het gratis iAntivirus al geprobeerd?

Ik kwam vandaag een gratis antivirus voor de Mac tegen: http://www.iantivirus.com/ en vroeg me af of anderen dit al eens geprobeerd hadden?

Tot nog toe werkt het niet slecht, het houdt zich puur met malware e.d. voor de Mac bezig, dus geen Windows-virussen en volgens mij ook geen Macro-virussen.

Ik was Intego VirusBarrier weer eens aan het testen (zie 2 artikelen van mij uit een ver ver verleden hier en hier 8) ) en kwam toen iAntivirus tegen. Het schijnt dus gratis te zijn, maar je kan ook betalen voor support e.d.

Op zich is dit denk ik wel interessant, aangezien alle concurrenten (op ClamAV via ClamXav of Leopard Cache Cleaner na) betaald zijn. Mogelijk zal dit meer fabrikanten prikkelen om gratis varianten op de markt te brengen, zodra de risico’s voor Mac-gebruikers groter worden. Mijn testen heeft dan ook niets te maken met angst ofzo, maar meer met “eens kijken hoever ze nu zijn”, zodat ik, mocht er een andere tijd aanbreken bij anderen (en eventueel ook bij mezelf) een geschikt, licht en niet te duur antivirus installeren.:D

Oh, hier zie je overigens ook waar iAntivirus ons tegen zou beschermen: http://www.iantivirus.com/threats/

Bijdrager
    Rickje

Gratis of niet… Ik vertrouw op mijn Macje. :)
    Geen virusscanner nodig. :wink:

Verwacht nog steeds geen virussen en dergelijke op OSX. :innocent:

Bijdrager
    inawt

Er worden wel steeds meer virussen gemaakt voor de Mac maar de kans is klein dat je die krijgt. Als jij het wilt kan je het doen.

Bijdrager
    sven-
    ”inawt”

Er worden wel steeds meer virussen gemaakt voor de Mac

Bron ??

Ik blijf me afvragen hoe sommige mensen aan al die idee├źn komen over zogenaamde virussen voor de Mac.
    Er zijn geen virussen voor Mac OS X, en de hoeveelheid virussen staat ook los van het marktaandeel van Apple.

Bijdrager
    Brac

Noem er eens 1….

En dan bedoel ik niet die programma’s die je moet installeren met root wachtwoord en die na 5 confirmaties je HD legen.

Bijdrager
    Calpa

Ik bedoel ja, er zijn programma’s die OSX onherstelbaar kunnen beschadigen, en wellicht gebeurt het dan op zo’n manier dat de gebruiker geen idee heeft wat hij eigenlijk veroorzaakt; maar het blijven gebruikershandelingen en het komt meestal toch weer uit bij het root-wachtwoord.

Geen enkel besturingssysteem is veilig voor de onnadenkendheid van zijn gebruiker; daar helpt zelfs ‘antivirus’ niet bij.

Bijdrager
    Zeikhoff

Ach, zo’n antivirus programma is best nuttig.

Voor iedereen die een potentiele switcher niet overtuigd krijgt van het feit dat het niet nodig is op de Mac…

Mac-virussen zijn voor Windows-gebruikers een beetje het monster onder het bed bij kleuters. Je kunt uren praten proberen ze ervan te overtuigen dat ze er niet zijn. Je kunt beter even een ‘anti-monster-steen’ onder het bed leggen/ antivirus proggie installeren. Scheelt een hoop tijd…

Bijdrager
    Sanne

Ik ben juist over gestapt naar Mac, omdat hierop geen virussen te bekennen waren!:roll:

Al zal er in de toekomst vast wel een virus komen voor de mac die rare dingen kan doen. Maar ik denk dat apple dit zelf ook wel in de gate zal houden. En als ze iets ontdekken, dat ze dan wel een update uitbrengen voor het Mac OS X.

Zoals gezegt. Als jij het nodig vind om dit progje te installeren, dan doe je dat toch? Niemand houdt je tegen!:wink:

Voorlopig, vertrouw ik helemaal op mijn Macje!:D

Bijdrager
    nookie

De TS was naar mijn idee niet van plan om wederom antwoorden te krijgen zoals hier allemaal boven.
    Hij is zich aan het verdiepen in antivirus software, mocht het er ooit wel van komen.
    Ik ben er ook van overtuigd dat we niet oneindig verlost zijn virussen.
    Al die antwoorden zoals hierboven kennen we zo langzamerhand wel.

Bijdrager
    Oppie

Toch een vreemde vraag; hoe kun je nou een oordeel vellen over een programma wat nog geen functie heeft.
    De virusscanner-bouwers hebben natuurlijk ook geen idee waar te zoeken.
    Dus hoe zo’n scanner nu draait geeft geen enkele garantie over hoe het gaat draaien als het daadwerkelijk virussen moet gaan onderscheppen.
    Het blijft allemaal dus nogal ‘dikke vinger’ werk…

Bijdrager
    deSpaanseRente

fascinerend.
    ik ben een virusscan aan het doen en er zijn drie geïnfecteerde files tot hiertoe gerapporteerd.
    Nu ben ik wel erg benieuwd.. (de scan is nog bezig momenteel, duurt wel een tijdje, dus ik kan nog geen resultaten zien)

Bijdrager
    sven-
    ”nookie”

Al die antwoorden zoals hierboven kennen we zo langzamerhand wel.

De vragen over anti virus programma’s ook.

Bijdrager
    macpro

Ik heb even snel op de site gekeken, maar ik denk dat ik toch nog even bij ClamXAV blijf. Dit pakket heeft zich inmiddels bewezen en levert ook met enige regelmaat anti virus updates. Iets wat bij iAntivirus schijnbaar nog niet zo vaak voorkomt.
    Niet dat ClamXAV zo perfect is, want die wil nog wel eens voor een zware CPU belasting zorgen als er een flinke download bezig is die gescand moet worden. Maar je ziet daar wel langzaamaan wat vooruitgang in bruikbaarheid.

Bijdrager
    Mujeres

het zou mij niet verbazen als iAntivirus een virus is :lol:

Maar ik vertrouw ook op mijn mac, geen virusscanner voor mij.

Bijdrager
    csteelooper

De enige “virussen” die er zijn voor de Mac zijn Trojans; en “virussen” staat tussen quotes omdat Trojans technisch gezien geen virussen zijn. In tegenstelling tot de ├ęchte virussen kunnen zij zich NIET zelf vermenigvuldigen. Bovendien moet de genruiker een Trojan altijd zelf starten. En Trojans brengen meestal dusdanig diepgaand veranderingen aan, dat Mac OS X om je wachtword vraagt voordat het programma iets mag doen. Dus als je al zover bent dat je een programma met een Trojan hebt gestart, kun je nog altijd 4x nadenken voor je je wachtwoord invoert. Da’s bij WIndows (en met name alles voor Vista) wel anders…

Bijdrager
    Jeordy

OSX vatbaar of niet, het is wel zo lief om mailtjes met virussen eerst te neutraliseren voordat je deze naar je Windows vrienden / zakelijke klanten stuurt.

Bijdrager
    Oppie

Ja, en dat doe je door geen troep naar je “Windows vrienden / zakelijke klanten” te sturen, maar gewoon tekst berichten of eigen bijlagen. En zeker niet het doorsturen van zaken die al 10 keer zijn doorgestuurd, zoals .pps met kantoorhumor of zo.

De beste virusscanner ben je zelf…

Bijdrager
    Sanne
    ”Oppie”

Ja, en dat doe je door geen troep naar je “Windows vrienden / zakelijke klanten” te sturen, maar gewoon tekst berichten of eigen bijlagen. En zeker niet het doorsturen van zaken die al 10 keer zijn doorgestuurd, zoals .pps met kantoorhumor of zo.

Hier ben ik het helemaal mee eens!:)

Bijdrager
    bennie
    ”sanne’s
    ”Oppie”

Hier ben ik het helemaal mee eens!:)

En meestal ben je ook zelf het virus… 8)

Bijdrager
    JeePee

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ikzelf heb ook meerdere keren ClamXav getest, maar vind het wat log en niet zo gebruiksvriendelijk. iAntivirus ziet er netjes uit en vraagt zo goed als niets van je CPU (als het op de achtergrond alles in de gaten houdt), dat kan van Norton o.a. niet gezegd worden. Overigens is het niet zo dat ik bang ben voor virussen of trojaanse paarden, zoals al eerder gezegd, maar het leek me niet verkeerd om dit programma ook eens te noemen en ik vind het ook interessant om meningen van anderen te horen over dit programma, vooral meningen van mensen die het hebben getest.

Als iemand een antivirusprogramma wil gebruiken, omdat hij of zij bang is voor een eventuele toekomstige besmetting, dan moet hij of zij dat natuurlijk zelf weten. Op zo’n moment is het handig als er informatie over te vinden is. Wat betreft de antivirusprogramma’s voor de Mac, deze zijn, op ClamXav na (dat is donatie-ware) allemaal aardig aan de prijs, een gratis en gebruiksvriendelijk programma dat ook nog eens vrijwel geen CPU vraagt, is dan een prettig alternatief. Wellicht zet het andere fabrikanten ook aan het denken.

Overigens ken ik een paar potenti├źle switchers die mogelijk in de toekomst toch eens onhandig gaan klikken en dan heb ik liever dat er iets is, wat hen voor ‘domme’ handelingen kan behoeden. Dat is de reden dat ik o.a. dit programma test.:D

Bijdrager
    Oppie

JeePee, je hoeft je wat mij betreft niet te verantwoorden; het is m.i. alleen zo dat je op het moment niks over gebruikerservaringen kunt zeggen, want het programma doet niet waarvoor die is gemaakt. De programmeurs hebben geen idee waar naar, en hoe er naar te kijken, want virussen op dit OS is de grote onbekende (behalve dus wat Win. virussen die ie er en passant moet uit pikken).
    Maar het kan dus zijn dat een progje wat nu erg goed draait, er een puinhoop van maakt zodra ie echt aan de bak moet komen…

Bijdrager
    Jeordy
    ”Oppie”

Spuit 11.

Bijdrager
    JeePee
    ”Oppie”

JeePee, je hoeft je wat mij betreft niet te verantwoorden; het is m.i. alleen zo dat je op het moment niks over gebruikerservaringen kunt zeggen, want het programma doet niet waarvoor die is gemaakt. De programmeurs hebben geen idee waar naar, en hoe er naar te kijken, want virussen op dit OS is de grote onbekende (behalve dus wat Win. virussen die ie er en passant moet uit pikken).

Deels heb je gelijk, toch zijn er wat potentieel vervelende programmaatjes (keyloggers en trojaanse paarden) waar het naar kijkt en de reeds bestaande Classic-virussen, die overigens alleen in Classic iets zouden kunnen doen. Ook kun je met wel bestaande (maar zeer moeilijk te vinden) scriptjes/trojaanse paarden/scareware kijken of het programma bij die dingen doet wat het zou moeten doen. Waterdicht is het nog niet, want bijvoorbeeld bij MacSweeper (scareware) haalde iAntivirus er iets uit, maar het programmaatje functioneerde daarna nog steeds, dus iets deed het niet goed genoeg. Ze zijn aan het kijken wat er gebeurd/misgaat.
    De ervaringen van anderen gaat mij puur om het testen bij de DNSchanger, de recente trojaanse paarden e.d.:D

”Oppie”

Maar het kan dus zijn dat een progje wat nu erg goed draait, er een puinhoop van maakt zodra ie echt aan de bak moet komen…

Dat klopt, alleen is dat bij ieder programma, de praktijk zal het leren. 8)

Bijdrager
    pa0aas

Ik gebruik Iantivirus sinds een paar weken.

Een ECHT virus heb ik nog nooit kunnen ontdekken op mijn Imac, maar een maand geleden had ik wel een wormvirus, dat mijn adresboek ging gebruiken.

Voor de zekerheid heb ik daarom dit gratis proggie van PCTools geinstalleerd.

Karel, pa0aas

Bijdrager
    ernst.

Er zij terdege virussen voor de Mac maar zolang je geen onzin sites bezoekt of zoals velen allerlei progjes gaat downloaden van welke site ook,loop je geen kans problemen te krijgen.
    Ik speek uit ervaring al meer dan 20 jaar met werken op een Mac.:evil:

Bijdrager
    KarelWillem

Virussen voor de Mac? Waar??

Sinds 1984 moet ik de eerste echte nog tegen komen.
    En als er iemand is die alles binnenhaalt wat los en vast zit, ben ik het wel.

Dagelijks gaan er vele Gb’s in (en uit trouwens ook).
    En ik weet ook wel dat niets of niemand 100% immuun is, maar maak mensen niet bang als het niet nodig is.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.