29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Appeltje50

iPad

opgelost

Bijdrager
    Shmoo

Het RAM geheugen van een 27″ iMac kun later zelf toevoegen ja.

En snelheid is relatief aan wat jij gaat doen met die computer en wat voor HD in je huidige laptop zit.

De Fusion Drive is natuurlijk compleet waardeloos voor 2017 begrippen en als je 2000,- gaat uitgeven voor een computer dan mag daar natuurlijk never en nooit zo’n waardeloze schijf inzitten. Doe jezelf dan ook meteen het plezier en upgrade naar Flash/SSD geheugen zodat je meteen een fatsoenlijke computer koopt en geen half werk dat je later door iemand moet laten openen om er alsof een SSD in te laten bouwen.

Bijdrager
    SvS

Eens met Shmoo. SSD gelijk doen of helemaal niet.
    Het verbaast mij dat Apple nog steeds Fusion Drive aanbiedt.

Bijdrager
    KarelWillem

Nou, dat een ‘Apple van zichzelf al sneller is’ is iets te kort door de bocht.

Bij multi-core gebruik zal je Windows-PC (maar ook hier; kort door de bocht: het is niet alleen de processor die meetelt) zeker sneller zijn dan die iMac 27″. Single core zal er echter minder verschil zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laten we beginnen met de vraag: Wat doe je op je huidige computer?

Als dat namelijk bijvoorbeeld niet meer is dan YouTube-filmpjes kijken en af en toe een mailtje sturen, zul je niks merken qua snelheid.

Bijdrager
    Q-collective

Even wat punten:
    1. Een iMac is niet van zichzelf sneller. Het is uiteindelijk gewoon PC hardware in een mooi hoesje. Wat wel zo is, is dat macOS zwaar is geoptimaliseerd voor de hardware die Apple verkoopt. Windows moet een veel breder pallet bedienen en daardoor heeft een iMac met macOS een streepje voor.
    2. Ik deel niet de mening dat een Fusion Drive waardeloos is. Voor dagelijks gebruik haal je zo’n 80% van de snelheid van een SSD, wat gewoon veel sneller is dan een mechanische harde schijf.
    3. “i7” en “i5” zegt op zichzelf niet zo veel. Wat erbij moet is de generatie i5 of i7. Het is een beetje te vergelijken met de Volkwagen Golf: is die uit 1987 of uit 2017? Allebei een Golf, maar best een verschil. De huidige 7e generatie is behoorlijk capabel en met de i5 kun je moeiteloos de meeste taken aan. Dus tenzij je dagelijks bergen code compileert bijvoorbeeld, zou ik de i5 adviseren.
    4. Kijk gewoon eens welke configuratie bij je past. Als je namelijk op Apple.nl koopt heb je sowieso twee weken bedenktijd. Je kunt dus altijd nog van gedachten veranderen.
    5. Aansluitend op 1: macOS is op de lange duur een stuk efficiënter in elkaar gezet dan Windows. Waar de laatste na verloop van tijd trager wordt door allerlei software die je installeert (en de registry die daardoor volloopt), heeft macOS daar veel minder last van. Dat heeft architecturele redenen (macOS is gebouwd op UNIX, wat gewoon een solide basis is).

Bijdrager
    Appeltje50

@jakko westerbeke, video bewerking, internet/social media, voor werkzaamheden, office en ik doe er ook wel zwaardere dingen op zoals fotobewerking

Bijdrager
    Appeltje50

@Q-collective, kijk dat is nog een nuttige informatie.
    Ja ik wil natuurlijk ook niet dat hij trager is als mijn huidige laptop, dan word dat ook een irritatie punt, je wilt er immers nooit op achteruit gaan.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Hou ons op de hoogte, altijd leuk!(y)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@MB90,

Je bezoek bij Amac zal niet opleveren dat je beter een Windows PC kan nemen.

Bijdrager
    Appeltje50

@JoopJoopJoop, juist daarom liever eerst hier informatie inwinnen:)

Bijdrager
    fatboysmart

Mocht je toch voor een fusion drive gaan, dan altijd de 2 TB versie, en niet de 1 TB. Het flash gedeelte van een 1TB fusion is maar 24 GB, en dat is erg krap. In de 2 TB fusion drive zit 128 GB flash zodat er veel meer data op het flash gedeelte komt en de snelheid dus aanzienlijk groter zal zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt beide systemen niet met elkaar vergelijken want niet iedereen gebruik zijn/haar computer op dezelfde manier.

Waar Mac of Apple een ? voordeel heeft is wanneer je er nooit software van derde op zou installeren. Final Cut Pro + macOS levert je een performance op waar je gek van wordt. Gebruik je Adobe Premier ipv Final Cut Pro op de Mac dan gaat al die performance natuurlijk even buitenspelen terwijl jij aan het werken bent want Adobe gaat echt niet hun software verder optimaliseren dan echt noodzakelijk is.

Zie hier een voorbeeld daarvan. En dit is natuurlijk iets waar ze bij een A-Mac winkel maar al te graag op wijzen. Als je dit filmpje kijkt dan kun je idd. een Mac nemen met minder specs op papier dan de PC versie maar dat werkt wel allen wanneer je heel slim omgaat met je software keuzes.

Bijdrager
    Appeltje50

hmmmmm lastig, ik wil eigenlijk gewoon overstappen op n mac, alleen wil ik natuurlijk niet achteruit gaan kwa snelheid……

Bijdrager
    McJohn

Je zal in ieder geval geen RAM capaciteit verliezen aan een antivirus systeem.8-)

Ik meen te hebben gelezen dat bij een “Fusion Drive” de capaciteit van de SSD kleiner is geworden? Bij mijn Mac was dit nog 128 GB SSD dacht ik, maar is bij de Macs die ze nu aanbieden een stuk kleiner geworden.

Nu dat “High Sierra” voor de deur staat zou ik persoonlijk ook niet meer voor een “Fusion Drive” gaan, want blijkbaar worden deze niet omgezet naar APFS. Dus waarom Apple ze nu nog aanbiedt op hun store is me ook een raadsel. Misschien zal het uiteindelijk dan toch werken op een Fusion Drive… wie zal het zeggen. Ga voor een SSD, ook al is de capaciteit daar beperkter. Zware projecten kan je altijd extern bewaren op een NAS of externe HDD dat je dan uiteraard in een backup gooit naar andere externe schijven in combinatie met cloudbackup.

Bijdrager
    Multimediaknaller

Ik heb dezelfde maar dan wel met Fusion Drive

Doe veel aan fotobewerking en dat haalt deze op zijn sloffen, of dat enig verschil maakt laat ik in het midden.

Sleutelbeheerder
    Night

Zorg ook voor een goede videokaart. Liever de Radeon Pro 580; die heeft 8GB VRAM. Dan zit je met foto- en videobewerking al een stuk lekkerder in je vel. Ik heb zelf gekozen voor de i7 processor, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Het verschil qua snelheid tussen de verschillende processoren is verwaarloosbaar. Minimaal 8 GB intern geheugen (kan je later uitbreiden tot maximaal 64 GB), een volledige SSD (dus geen fusion drive) en een snelle videokaart zijn voor jou van het meeste belang.

Inactief
    Anoniem

En, al iemand gevonden met veel kennis van Imac’s?

Sleutelbeheerder
    Night

Volgens mij wel: in de spiegel :-P (sorry, kon het niet laten)

Bijdrager
    Appeltje50

Ik heb er al een gevonden hoor, voor de mensen die wel netjes en vriendelijk adviezen hebben gegeven……..bedankt!(y)

Bijdrager
    GoeieDag

Vertel, wat heb je gevonden? En dat bedoel ik serieus en geïnteresseerd.

Bijdrager
    Appeltje50
    GoeieDag op 19 september 2017

Vertel, wat heb je gevonden? En dat bedoel ik serieus en geïnteresseerd.

Deze is het geworden:-D

27‑inch iMac met Retina 5K‑display.

4,2‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 4,5 GHz
    16 GB 2400‑MHz DDR4
    SSD van 1 TB
    Radeon Pro 580 met 8 GB geheugen
    Magic Mouse 2
    Magic Keyboard – Nederlands

Bijdrager
    flierefluiter

Mooie configuratie.

Mag ik vragen wat je daarvoor betaald hebt?

Bijdrager
    Appeltje50
    flierefluiter op 19 september 2017

Mooie configuratie.

Mag ik vragen wat je daarvoor betaald hebt?

Ja dacht ik ook, ja hoor € 3.799,00

Bijdrager
    Melle

Met alle respect – ik doe ook een beetje fotobewerking en mijn MacBook air i7 van paar jaar geleden doet dat ook perfect – die iMac die jij hebt gekocht is minstens 4 keer te overpowered voor wat jij gaat doen… in mijn opinie heb je dan ook minstens 1000 euro teveel uitgegeven voor performance die je nooit zal gebruiken en nooit verschil zal merken….

Bijdrager
    GoeieDag

Ligt er natuurlijk aan hoeveel je te besteden hebt.
    Maar gefeliciteerd met je aankoop en we horen tzt wel hoe blij je ermee bent!:)

Bijdrager
    Melle

Als je het weet, dan is het helemaal goed!
    (Ik heb meestal ook last om lijntje beperken tot wat echt nodig is – maar wordt er wel steeds beter in – ouder worden zeker…) ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Melle op 19 september 2017

(Ik heb meestal ook last om lijntje beperken tot wat echt nodig is – maar wordt er wel steeds beter in – ouder worden zeker…) ?

Coke-verslaving is niet iets om grappen over te maken …

Bijdrager
    Melle

Coke – verslaving, wat een bruggetje.

*om mij te beperken.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.