5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    bjorngra

Iemand ervaring met LaCie 5big Network 2

We zijn als grafisch bureau aan het denken om onze data alleen nog op HD’s op te gaan slaan. Momenteel archiveren de afgesloten orders dubbel op DVD.

Nu zijn we aan het denken om een 5big Network 2 aan te schaffen.

Heeft iemand deze toevallig in gebruik en wat zijn jullie ervaringen?

SITUATIE NU
    Momenteel hebben we een van de eerste Intel Macpro’s staan als Server waar 6 iMacs (2011) (Internet, mail, data) vanaf halen. Deze wordt dagelijks gebackuped.

De LaCie 5big Network 2 zou dan de server kunnen ontlasten. Wellicht vervangen we de Macpro door een Mac Mini server.

Bijdrager
    GuijVRIENDS

ik zou persoonlijk niet voor LaCie gaan, het werkt naar mijn mening niet snel genoeg en het is totaal niet overzichtelijk en handig in gebruik. Ik heb zelf niet de 5big maar een d2 Network 2 en een Network space 2. Dit is niet de optimale oplossing naar mijn mening. Een alternatief zou er een van Synology kunnen zijn, ik heb daar veel positieve reacties over gehoord, maar dat zul je natuurlijk zelf moeten beoordelen.

Bijdrager
    macpro

Als je voor een Mini als server wilt gaan, kijk dan eens naar de Promise Pegasus schijven. Die worden via Thunderbolt aangesloten en dat levert een uitstekende prestatie.
    Je hebt een complete set voor zo’n 2000 euro en dat is minder dan de goedkoopste Mac Pro.

Denk wel aan de back-ups van die harde schijf! Nu heb je alle data dubbel op DVD staan en kun je dus één set extern bewaren. Maak niet de fout om te denken dat je geen back-up meer hoeft te maken nu je alle data op een RAID omgeving hebt staan. Ook die kan bij een brand kapot gaan, of bij inbraak gestolen worden.

Bijdrager
    LaCie Benelux

Hallo,

Als het puur om opslag gaat, kan er bijvoorbeeld ook een 4big Quadra aan de Mac Mini Server gekoppeld worden.
    Het volume van de 4big kan dan via de Mac Mini server over het netwerk gedeeld worden.

Al zal een 5big Network 2, rechtstreeks aangesloten op het netwerk, wel sneller zijn.

Het klopt dat de d2 Network 2 en de Network Space 2 minder performant zijn dan de 5big, maar deze producten zijn ook niet met elkaar te vergelijken.
    De snelheidswinst van de 5big zit hem vooral in de RAID mogelijkheid.

Groeten,
    LaCie Benelux

Bijdrager
    buurvrouw

Ik gebruik hier een LaCie 2big Quadra Enterprise Class gekoppeld aan een mini server.
    Op zich best een fijne schijf, maar ik heb er spijt van.

Hij maakt ontzettend veel herrie en begint vaak ook te blazen op momenten dat er geen schijf-activiteit is.
    De shares die ik ieder moment beschikbaar wil hebben, heb ik noodgedwongen op de mini zelf aangemaakt omdat het relatief lang duurt voor de lacie opgewekt wordt. Vervelend als je aan het werk bent.

Je kunt de lacie wel zo configureren dat hij altijd gebruiksklaar is, maar dat houdt in dat hij altijd staat te blazen.
    Daarnaast nog een klein irritatiepuntje. Er zit zo’n enorm grote led-knop aan de voorkant dat je er bijna een boekje bij kunt lezen…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.