26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Zeolynx

Iedereen help! Ideale opstelling in mijn Airport-huis gevr.

Als volgt.

1 Huis.
    1 Router/Adsl Multi PC Modem met daaraan
    1 Emac en
    1 Airport Express en daar connect
    1 Powerbook mee.

Internet, perfect.
    Netwerk nee.

Ik wil graag de Emac zien via mijn PB. Zodat ik de printer die daaraan hangt kan gebruiken. Tijdje geleden had ik mijn PB aan een gewoon ethernet-kabeltje en toen zag ik in Network wel de Emac. Nu met airport niet.

Andere mogelijkheid is een soort USB hub, die dan aan de printer hangt, waarna hij verbonden wordt met de Emac en het Airport Express. Maar ik wil gewoon graag een netwerk, dat is toch mogelijk of niet?

Dus de vraag is:

Wat moet ik allemaal instellen op de PB en eMac om dit mogelijk te maken?

Alle suggesties welkom:D

Bijdrager
    cabbie

waarom niet printer aan de airpor USBt? dan kan je vanaf alle comps (incl windhoos) printen

Bijdrager
    Zeolynx

Kan dat? Want behalve in mijn PB zit nergens een Airport kaart.

Het klinkt logisch, maar hoe vind ik de printer op de Emac dan?

Bijdrager
    cabbie

Oops! Alleen de PC heeft toegang tot de aiport? De emac kan niet aan ook met een draad aan de modem of pc gehangen worden? Tja, dan wil het wellicht toch niet. de printer aan de airport hangen zou je alleen kunnen printen via PC en powerbook. Emac heeft dan geen connectie dus.

Bijdrager
    Zeolynx

Waar zie jij een PC?

PB= Powerbook:D

En de eMac hangt ook aan de modem/router maar de PB en de eMac zien elkaar niet.:( Waar moet ik op letten?

Bijdrager
    cabbie

ik moet leren lezen blijkbaar. Geen PC. Je hebt dus ook de airport niet aan de emac hangen? Of wel via een kabeltje? Indien wel, dan moet de USB printer werken

Bijdrager
    Zeolynx

Indirect hangt de eMac natuurlijk wel aan de Airport. Via de router/Adsl modem.

Dit zou in principe ook moeten werken, maar dat doet het niet. Wat kan er mis zijn?

Bijdrager
    macpro
    ”Zeolynx”

Als volgt.

1 Huis.
    1 Emac en
    1 Powerbook mee.

Internet, perfect.
    Netwerk nee.

Daar gaan we:

1. UTP kabel van Router/Adsl Multi PC Modem (R/AMPM) naar Emac
    2. UTP kabel van R/AMPM naar Airport Express
    3. R/AMPM instellen als DHCP server zodat die IP adresssen uitdeelt aan Emac en Airport
    4. USB kabel van Airport Express naar printer
    5. Airport Express instellen zodat deze GEEN IP adressen uitdeelt
    6. Airport Express instellen zodat deze gebruikers op het WAN toestaat om printers te benaderen
    7. Emac en PowerBook instellen op netwerk via DHCP.

Dat zou het moeten zijn.

Voor 5 en 6: RTFM (Read The Fine Manual)

Bijdrager
    Zeolynx

*Applaus*

Harstikke bedankt!!! Dit werkt vlekkeloos.

Bijdrager
    cabbie
    ”macpro”
    ”Zeolynx”

Als volgt.

1 Huis.
    1 Emac en
    1 Powerbook mee.

Internet, perfect.
    Netwerk nee.

Daar gaan we:

1. UTP kabel van Router/Adsl Multi PC Modem (R/AMPM) naar Emac
    2. UTP kabel van R/AMPM naar Airport Express
    3. R/AMPM instellen als DHCP server zodat die IP adresssen uitdeelt aan Emac en Airport
    4. USB kabel van Airport Express naar printer
    5. Airport Express instellen zodat deze GEEN IP adressen uitdeelt
    6. Airport Express instellen zodat deze gebruikers op het WAN toestaat om printers te benaderen
    7. Emac en PowerBook instellen op netwerk via DHCP.

Dat zou het moeten zijn.

ik was te laat…….

Bijdrager
    The_Dude
    ”macpro”

En ik maar denken dat RTFM ergens anders voor stond:D

Maar het is dus mogelijk om airport express als wlan acces point te gebruiken achter een adsl multi pc modem? Das mooi om te horen

Bijdrager
    imar
    ”The_Dude”

Maar het is dus mogelijk om airport express als wlan acces point te gebruiken achter een adsl multi pc modem? Das mooi om te horen

Yep, heb dezelfde setup hiero. Multifijn: printer aan de router en nog een (utp)lijntje vrij voor een bezoeker zonder airport kaart:-)

Bijdrager
    macpro

Hela! Hier worden me worden in de mond geschoven die ik niet heb gebruikt! :wink: :P

Bijdrager
    imar
    ”macpro”

Hela! Hier worden me worden in de mond geschoven die ik niet heb gebruikt! :wink: :P

Thou art right. ‘k Had net niet genoeg citaat verwijderd. Dat krijg je als je vóór de koffie al over het forum schuimt:-)

Bijdrager
    i-mac

Hmmm, ik ga mijn situatie eens uitleggen. Ik hoop dat jullie me ook kunnen/wille helpen.

1 Huis
    kabelaansluiting
    1 D-Link router
    1Emac en 1 printer (beneden)
    Airport Express (in bestelling)
    1 iMac (boven)

Hoe te werk gaan?

Dankt U

Bijdrager
    macpro
    ”i-mac”

Hmmm, ik ga mijn situatie eens uitleggen. Ik hoop dat jullie me ook kunnen/wille helpen.

1 Huis
    kabelaansluiting
    1 D-Link router
    1Emac en 1 printer (beneden)
    Airport Express (in bestelling)
    1 iMac (boven)

Hoe te werk gaan?

Dankt U

1. Wacht tot dat de Airport Express binnen is
    2. Geef tijdens het wachten even aan welke Macs bedraad gaan en welke via Airport.

:wink:

Bijdrager
    Mikkie

Hallo Allemaal,

Misschien kunnen jullie mij ook helpen:

Op het werk hebben we een ethernet netwerk van 4 Mac’s. Nu heb ik daar vandaag een airport express aan toegevoegd, zodat we met de ibookjes draadloos overal kunnen internetten etc.

Op de ibookjes zien we dan helaas niet de andere Mac’s in het netwerk. Is het mogelijk om als je via de airport express werkt ook de andere Mac die in het ethernet netwerk zitten, te zien ??

Groetjes !!!

Bijdrager
    macpro
    ”Mikkie”

Hallo Allemaal,

Misschien kunnen jullie mij ook helpen:

Op het werk hebben we een ethernet netwerk van 4 Mac’s. Nu heb ik daar vandaag een airport express aan toegevoegd, zodat we met de ibookjes draadloos overal kunnen internetten etc.

Op de ibookjes zien we dan helaas niet de andere Mac’s in het netwerk. Is het mogelijk om als je via de airport express werkt ook de andere Mac die in het ethernet netwerk zitten, te zien ??

Groetjes !!!

Korte antwoord: Ja

Lange antwoord: Via het airport hulpprogramma kun je de instellingen van je Airport Express wijzigen. Begin maar eens op het tabblad “Netwerk” met de optie “verspreid IP-adressen” uit te zetten.

Bijdrager
    Mikkie

Zal wel een blonde vraag zijn maarre ….. waar kan ik dit vinden ……..

“Begin maar eens op het tabblad “Netwerk” met de optie “verspreid IP-adressen” uit te zetten”

??? systeemvoorkeuren -> netwerk -> airport -> ??????

Groetjes,
    Mariska

Bijdrager
    macpro
    ”Mikkie”

Zal wel een blonde vraag zijn maarre ….. waar kan ik dit vinden ……..

Een beetje lichtblonde vraag :P, want…

”macpro”

Via het airport hulpprogramma kun je de instellingen van je Airport Express wijzigen

Het airport hulpprogramma vind je in de map programma’s, submap hulpprogramma’s.

Bijdrager
    Mikkie

Ja sorry, ik heb ‘m inmiddel gevonden ….. :D
    en het vinkje uitgezet.

Wat zijn de volgende stappen ? :wink:

Bijdrager
    macpro

Proberen of het nu wel gaat.
    Ik neem even aan (en hoop voor je) dat je nu niet op je werkt bent en het dus niet kunt proberen.

Bijdrager
    Mikkie

Nee ben nu gelukkig niet op werk, maar zit op ibook uit te zoeken waar alles zit, zodat ik het morgen hopelijk voor elkaar krijg :)

Ik heb ook nog bij WAN iets gezien over “activeer toegang printer op afstand”. Als ik dit vinkje aan zet kan ik dan gebruik maken van de ethernet laser printer die in ons netwerk hangt ?

Bijdrager
    macpro
    ”Mikkie”

Ik heb ook nog bij WAN iets gezien over “activeer toegang printer op afstand”. Als ik dit vinkje aan zet kan ik dan gebruik maken van de ethernet laser printer die in ons netwerk hangt ?

Dat vinkje geeft aan of computers die op het bedraadde netwerk zijn aangesloten ook gebruik mogen maken van de printer die aan de Airport Express hangt. Voor jouw laser printer heeft dit dus geen effect. Die moet je sowieso kunnen gebruiken.

Bijdrager
    Mikkie

Ik ben benieuwd of het morgen lukt en anders plaats ik wel weer een berichtje :wink:

In ieder geval heeeeeel erg bedankt voor al de info !!!!!!

Bijdrager
    Mikkie

Het is helemaal gelukt !! Alle computers zien elkaar en de ibooks kunnen printen via de ethernet printer in het netwerk.

Bedankt voor je info en hulp !!

(Ga vanavaond kijken of het ook werkt in een netwerkje met een windows en ibook, ben benieuwd)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.