8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    J.

idvdproject branden zonder idvd

Ok, ik moet bekennen ik ben nooit een voorstander geweest van iDVD, maar uiteindelijk heb ik eens opgen gegooit en er wat mee geĆ«xperimenteerd. Nu wanneer de film eindelijk af is en mijn menu’s gemaakt waren. Wou ik gaan branden. Ging niet. Ga naar film info kijken en zie dat mijn film 33,3GB zou beslaan. Blue-Ray is geen optie. Dus ben ik gaan zoeken waarom het zo groot werd, omdat mijn 21 apparte bestanden eigelijk totaal maar 4,87GB zijn. Blijkt dat idvd niet meer als 120 minuten kan branden… Ga ik terug naar mijn projectinfo kijken zie ik dat ik aan 1048 minuten zit (oeps). Nu las ik hier en daar dat je dan een schijfkopie moest maken en dat dan branden met een of ander programa. Nu vond ik niet direct hoe je dat deed. Maar toen drukte ik eens op archiveer project en toen kreeg ik een .dvdproject met een groote van rond de 4,8GBnu kan ik dat project niet ergens anders mee branden. En ik wil ook niet mijn bestanden in toast slepen en daar een menuutje kiezen want die trekken op niks volgens mijn mening.

Iemand ideeƫn?

edit: typo’s en dialect enzo er zo veel mogelijk uitgehaald :)

Moderator
    unSOUND

Je moet in iDVD gewoon kiezen voor “bewaar als schijfkopie”.

Deze kun je dan verkleinen met DVD2oneX.

Bedenk wel dat je met zoveel minuten film wel ontzetten slechte kwaliteit krijgt… je kunt je film dan beter opdelen in meerdere DVD’s.

Bijdrager
    J.

Ja ik weet het, maar de eerste is een test-dvd. Omdat de bestanden zelf ook niet zo van heel goede kwaliteit zijn. Maar als het teveel gecomprimeerd worden dan ga ik die gewoon splitsen op verschillende dvd’s.

edit:
    mm als ik bewaar als schijfkopie klik dan krijg ik de melding dat het project te groot is en dat ik onderdelen moet verwijderen.

Moderator
    unSOUND

Dat is op zich ook niet zo vreemd… enige optie is dan om je project om te zetten in een Dual Layer project, dan kun je in ieder geval 4 uur aan film kwijt in een schijfkopie.

Maar weet je zeker dat het zoveel uur is ? Heb je niet per ongeluk een aantal films dubbel in het project gezet ?

Bijdrager
    J.

nee het ze zeijn allemaal een voor een uniek, maar elk fragment is ongeveer 40 a 50 minuten lang vandaar… ook als ik verander naar dubbellaagsdvd zegt hij dat ik nog steeds te weinig plaats heb… Maar als het project archiveer krijg ik een .dvdproject van plus minus 4,8GB kan ik dat niet ergens mee omzetten naar een image of branden met een of ander ofzo?

Moderator
    unSOUND

Nee, want een archief is heel wat anders dan een DVD image. Een archief is niks meer dan een map met de bronbestanden erin… Waarom denk je dat dat archief even groot is als de totale grootte van de films die je gebruikt hebt ?

Bijdrager
    J.

ah ok klinkt logich. Maar is er dan geen andere mogelijkheid of moet ik gewoon meerdere dvd’s hebben? Als ik op enkellaag werk dan kunnen er maar 2 a 3 fragmenten op dvd. Dubbelaags, 5 a 6. Maar ik heb er zo’n 21…

Moderator
    unSOUND

Je zit gewoon met de 120/240 minuten-beperking die alle lege DVD’s hebben… dat staat helemaal los van iDVD. Je kunt via Toast weliswaar iets meer op een DVD kwijt, maar je eindigt dan ook met een beeld waar je eng van wordt, want om zoveel minuten op een DVD te persen moet je de kwaliteit enorm ver omlaag gooien.

Je moet een limiet van ongeveer 3 a 4 uur op een DVD-R aanhouden, daaronder krijg je blokken zo groot als euro’s op je TV…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.