8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Stockychaser

idvd en hi res pictures ?? bedroevende kwaliteit :(

Ik wil een DVD schrijven met daarop een heleboel foto’s.
    We hebben een Nikon D50 waarbij de foto’s groot zijn.
    Sommige foto’s werden ge’cropt’ op 16:9 formaat en dan zijn die bv nog 3003×1689 pixels.
    Ruim voldoende om echte HD aan 1920×1080 te hebben dus.
    Op de 24″ imac is dit geen enkel probleem…

Weet iemand hoe ik deze HD foto’s nu op een DVD krijg zodat deze in full 16/9 op de tv / dvd te bezien zijn..
    Mijn tv is een Samsung HD ready LE26R (resolutie 1366×768)

wat ik ook probeer… de foto’s zien er als slechte jpegs met teveel compressie uit op de TV, met minder kleur en minder definitie… (op de iMac zijn ze perfect !)
    in IDVD klikte ik Professional Quality aan…
    (ik maakte in Photoshop ook al test-pics met kleurvlakken en lijnen op de 3 resoluties, die op de iMac haarscherp zijn… en op de TV in vergelijking erg flauwe kwaliteit leveren)

Weet iemand hoe ik die kwaliteit op de TV krijg… via idvd of een ander programma ?

thanks !

Bijdrager
    Klompje

op de iMac zijn ze perfect !

Bedoel je daarmee als je de DVD die je gemaakt hebt, op de iMac afspeeld, dat deze dan ook perfect is. Dan ligt het dus niet aan de kwaliteit van de DVD zelf, maar aan je DVD-speler icm je TV. Wat voor DVD speler heb je? De maximale resolutie van een standard-definition DVD ligt volgens mij toch al lager dan HD. Daarnaast zijn de aansluitingen tussen je DVD en TV ook van belang. Is dit een standaard kabel (scart) of is deze aangesloten met HDMI of component?

Edit:
    Maximale kwaliteit DVD; 720 x 576 beeldlijnen, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Versatile_Disc
    De maximale kwaliteit kan op een standaard DVD dus nooit hoger worden dan dat.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Een DVD heeft een vaste resolutie van 720 x 576 (PAL), dit is dus alvast je eerste beperking. Daarnaast wordt het materiaal altijd gecomprimeerd in een soort MPEG2 formaat. Hoe minder materiaal je echter op 1 DVD zet, hoe minder zwaar iDVD zal comprimeren, de bitrate is echter wel gelimiteerd dus compressie zal altijd plaatsvinden. Ook zijn er uiteraard beperkingen in de de kleurruimte die MPEG2 kan weergeven.

En dan nu eventuele oplossingen. Brand je foto’s niet als Video DVD maar zet ze gewoon als jpegs op een DVD-ROM. De meeste dvd spelers slikken dat tegenwoordig gewoon. Voor op de verjaardagen kan je alsnog een mooie slideshow in iDVD klussen, want je oma ziet dat kwaliteitsverschil toch niet;-)

Bijdrager
    Pieterr

zie ook hier: fotos dvd kwaliteit

Bijdrager
    sally

Het Photodisc formaat is het beste als je dvd-speler dat kan afspelen. Feitelijk gewoon een back-up van je foto’s op cd of dvd die je ook nog kan afspelen. Dit kan met Toast.
    Dvd-video is alleen leuk voor fijne overgangen en zo maar kwalitatief zeer beperkt om de hierboven beschreven redenen.

Bijdrager
    Stockychaser

wow thanks.. toffe tips ! en ik leer alweer bij…

Op de imac ziet het er allemaal toch beter uit !
    Alhoewel er toch enige compressie te zien is…

eigenaardig is er ook een verschil ..afhankelijk van of je de foto’s meteen in iDVD gooit en daar een slideshow maakt of of je ze exporteert vanuit iPhoto naar iDVD…

Wellicht is Toast 9 een goeie investering…met de DVD plug in .. dan (?!)

ps… mijn oma is al overleden ;)… t is da’k liever zelf in mijn luie zetel naar die foto’s kijk:)

Bijdrager
    Joid

Een AppleTV is ook een oplossing. Het kost wat meer, maar scheelt geklooi en gedoe met DVD’s.

Oh, en je kan er nog een heleboel andere dingen mee…

Bijdrager
    Zeekomkommer

Wat photo disc van Toast doet is gewoon een DVD-ROM branden met jpegs, als extra wordt er echter nog een programmaatje bij gezet waarmee je de foto’s in een slideshow kan bekijken op een Mac of een PC. Als je de foto’s op je DVD speler wilt bekijken heeft dat dus geen toegevoegde waarde.

Om een DVD-ROM met jpegs te maken stop je gewoon een lege DVD in je Mac, kies voor open in Finder, sleep in de Finder de jpegs op de lege DVD en brand de dvd vervolgens door op branden te klikken of door het icoontje op de vuilnisbak te slepen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.