4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Dr.Simon

Ideale setting HDD+SSD

Hallo,

Al enige tijd ben ik bezig om de ideale setting te vinden voor mijn MacBook Pro vroeg 2011. Op de plaats van de originele HDD heb ik een Crucial M500 120GB geplaatst en op de plaats van de superdrive zit een 1TB harddrive in een optibay. In eerste instantie had ik hier een Fusion Drive van gesmeed, maar dit gaf enkele malen na een aantal dagen/weken weer stabiliteitsproblemen. Daarom tenslotte besloten om ze apart te houden. Ik heb nu Mavericks op de SSD geĂ¯nstalleerd en mijn home folder naar de HDD verplaatst. Ik krijg nu alleen als ik BlackMagic Disk Speed Test draai snelheden te zien die nooit boven de 90mb/s uitkomen voor zowel read als write. Mijn vermoeden is dus dat hier de HDD wordt aangesproken. Als ik op een gastaccount inlog en daar de test draai, krijg ik wel gewoon netjes snelheden boven de 400mb/s.
    Is er een betere verdeling van bestanden te bedenken? Of is er een andere handige tip?

Bijdrager
    hokkie

Als eerste dien je de HDD op de originele HDD plek te monteren en de SSD op de plaats van de SuperDrive. Elke MacBook (en heel veel andere laptops) hebben een beveiliging/sensor als je te veel trillingen hebt, de kop van de schijf word gehaald om zo het levensduur te verlengen. Een SSD heeft geen bewegende onderdelen, dus maakt dat niet uit.

Ik zou alle bibliotheken (iTunes, iPhoto/Aperture) op de HDD zetten en de rest lekker op de SSD. Ruwe data kan je makkelijk verplaatsen… Een home folder verplaatsen is riskant! Één klein foutje in het systeem en klaar….

Bijdrager
    Buzz

In BlackMagic Disk Speed Test kan je de drive uitkiezen waarop je de test wil draaien. Standaard gebruikt het programma blijkbaar de drive waar je home folder op staat. De home folder van het gast account staat op de SSD en je eigen home folder op de HD. Dat verklaart het resultaat.

Hoe je de informatie over de schijven verdeelt is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet. De vuistregel is natuurlijk dat je de bestanden die je vaak gebruikt, en waarbij de leessnelheid veel uitmaakt, op de SSD zet. Je hoeft dit niet tot het uiterste door te voeren. Een grote iTunes bibliotheek zet je het best op de HD. Als je veel foto’s bewerkt dan kan het handig zijn om het grootste deel van je archief op de HD te zetten, en een aparte library met recente foto’s, die je eventueel nog aan het bewerken bent, op de SSD te zetten. Dit zijn maar voorbeelden. Je moet naar je eigen situatie kijken, om er achter te komen wat voor jou handig is.

Bijdrager
    Dr.Simon

Dankjewel voor de reacties. @hokkie: Ik heb bewust voor deze set-up gekozen omdat mijn model MacBook over een 3 gigabit sata-verbinding beschikt op de plaats van de superdrive en een 6 gigabit verbinding op de plaats van de originele HD. De SSD achter de 3 gigabit verbinding plaatsen leek me een beetje zonde.

Ik ben er nu achter dat de gehele homefolder verplaatsen idd niet de handigste optie was. Ik wilde hem terugplaatsen naar de SSD, maar deze is nu langzaam volgelopen. Daisydisk geeft aan dat naast de 40 gb die mijn apps innemen er 32 gb wordt ingenomen door “hidden space” waarvan ik de content niet kan bekijken. Enig idee waar dit uit kan bestaan?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.