13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

ideale memory configuratie

ik heb wat extra ram gekocht voor de 27″ iMac 2020, de CT2K8G4S266M (16GB) maar ik twijfel een beetje over de configuratie moet die nu in single channel of dual channel?

Ik heb ze gewoon bijgeprikt op de lege plekken, en heb nu dit:
    Slot 1 Channel A Dimm 1 = 8GB (Crucial – CT8G4S266M)
    Slot 2 Channel A Dimm 0 = 4GB (Hynix – HMA851S6DJR6N)
    Slot 3 Channel B Dimm 1 = 8GB (Crucial – CT8G4S266M)
    Slot 4 Channel B Dimm 0 = 4GB (Hynix – HMA851S6DJR6N)

Wat is de optimale configuratie als ik de 8GB wil houden, vroeger was onderstaande dacht ik “normaal”, geld dat nog steeds zo?
    Slot 1 Channel A Dimm 1 = 8GB (Crucial – CT8G4S266M)
    Slot 2 Channel A Dimm 0 = 8GB (Crucial – CT8G4S266M)
    Slot 3 Channel B Dimm 1 = 4GB (Hynix – HMA851S6DJR6N)
    Slot 4 Channel B Dimm 0 = 4GB (Hynix – HMA851S6DJR6N)

Is er een manier waarop je kan testen wat beter is?

Bijdrager
    TheBigZ

https://support.apple.com/nl-nl/HT201191

Als u DIMM’s met verschillende capaciteit hebt, minimaliseer dan indien mogelijk het capaciteitsverschil tussen kanaal A (sleuven 1 en 2) en kanaal B (sleuven 3 en 4).

Dus zo als je het nu hebt.

Bijdrager
    madcat

Maar de snelheid zakt dan wel naar naar beneden….

Bijdrager
    fatboysmart

Heb hier ook een iMac 27 inch staan uit 2017 met 24 GB. Deze was standaard uitgerust met 8 GB en de dealer heeft daar 16 GB bijgestoken op deze manier…

Bijdrager
    Dick de Roos

Maar het kan ook in paren dus.

Bijdrager
    TheBigZ

madcat op 2 oktober 2020 om 07:10

Maar de snelheid zakt dan wel naar naar benedenā€¦.

Komen de letters minder snel als je aan het typen bent ofzo?

Bijdrager
    fatboysmart

Heb je alleen last van met tien-vinger typen. Met twee vingers is het nog wel te doen.

Bijdrager
    JJmac

Had zelf wat problemen met het geheugen plaatsen, zou toch echt gaan kiezen voor 4 van het zelfde merk en snelheid.

Het geheugen zou nu op 2666MHz draaien, zou toch ouderwets kiezen voor 8.8 en 4.4, bedenk wel dat het een minuut kan duren voordat de iMac opstart, blijft het zwart dan zitten ze er niet goed in of is er een defect.

Bijdrager
    madcat

Het idee is dus dat je of op 2666 en single channel kan draaien of 2133 op dual channel.

het advies wat ik lees is dat je de 8GB eruit moet gooien zodat je dual channel op 2666 kan draaien, maar graag zou ik 24GB willen hebben ipv 16GB.
    Nergens staat duidelijk wat dan het beste is qua performance.

Bijdrager
    JJmac

Bij mij was dus het verschil van installeren 2133 vs 2666, uiteindelijk voor elkaar gekregen om het op 2666 te krijgen.

had in totaal 8x 4Gb tot beschikking die uit nieuwe iMac kwamen en toch zat er verschil in.

Heb dus nu 4 overšŸ¤—

Bijdrager
    MrBelloNLD

een nieuwe iMac komt met beide “Dimm 0” banken gevuld bij Apple vandaan, ala eerste situatie,

dual channel (iets sneller maar of je dat echt kunt merken weet ik niet) zou dan actief behoren te zijn. Dual Channel “mode” werkt dus niet over Channel A, maar wel indien beide geheugen dimmetjes in “Dimm 0” geplaats zijn. Verder zou ik persoonlijk / logischerwijs de 8 Gb Crucials wisselen met de 4 Gb Hynix zodat de grootste bankjes op “Dimm 0” komen.

memory test kun je uitvoeren met Rember, snelheid-test met Geekbench (maar blijven moment opnames..) of dual channel al dan niet actief is, kun je volgens mij nergens uithalen (system profiler maakt er in ieder geval geen melding over voor zover ik weet..

en zijn bovenstaande heren met 2133 niet in de war met de type aanduiding? Type aanduiding = PC4-21333, snelheid = 2666 Mhz (https://support.apple.com/nl-nl/guide/imac/apdd768f6349/2020/mac/10.15.6) allen Suc6 en grt

Bijdrager
    MrBelloNLD
    Bijdrager
    JJmac

Het zou niet uit mogen maken maar bank 0 gelijk zetten was de truc, om de beloofde snelheid van 2666 te halen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.