9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    brandrob

Ideale Mac (Pro) voor Final Cut Studio

Hallo iedereen,

Wat is de ideale Mac voor uitsluitend videobewerking in Final Cut Studio? Hiermee bedoel ik: Heb je bijvoorbeeld iets aan een 12-Core Mac Pro, of is een quadcore genoeg? Heb je iets aan veel geheugen, of 4 GB genoeg? Heb je supersnelle harddisks nodig, of voldoen 7200rpm schijven? Is het verstandig om te werken met Raid, en win je hier snelheid mee?

Hoe zou dan de meest optimale machine er uit zien?

Dank jullie wel.

Bijdrager
    postman

Geheel afhankelijk van het materiaal waarmee je gaat werken, en het niveau van editing. Simpele overgangetjes of zware after effects of motion animaties in je project.

Bijdrager
    brandrob

Eigenlijk het maximale. Werken met full HD content, en eigenlijk om alles uit het pakket te halen wat er in zit. Het is voor een vriend die nu nog werkt met een G5 en een MacBook Pro.

Bijdrager
    postman

Ik zou de nadruk dan leggen op een goede videokaart, veel geheugen en een knappe raid oplossing.
    Vergeet ook niet een knappe preview monitor.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    postman op 18 september 2010

Ik zou de nadruk dan leggen op een goede videokaart,

Alhoewel het lijkt dat je een goede grafische kaart moet hebben voor video bewerking, is dat niet echt zo heel erg. Natuurlijk wel als een een grote monitor wil aandrijven, maar voor videobewerking is je CPU belangrijker. Daar zou ik dus ook niet op bezuiningen. RAM natuurlijk ook niet, alhoewel FCP nog niet meer dan 2,5GB kan gebruiken. Sommige applicaties (zoals After Effects, Premiere Pro) hebben wel weer minimaal 2GB per core nodig. Dus als je een nieuwe 12 core Pro gaat kopen voor After Effects, heb je wel wat meer dan 24GB aan RAM nodig (24GB = AE, en dan ong. 4-6GB voor OS X). Ook je schijven kunnen invloed op je prestaties hebben. Misschien kan je een SSD in de bay van de 2e optical drive plaatsen, en dan 4 10.000RPM HDD’s met flinke cache.

De optimale config lijkt mij:

2x 6-core 2.93GHz Xeon’s
    12GB RAM
    Pro RAID kaart
    4x 2TB HDDs
    ATI Radeon HD 5870
    En een normale ‘Apple Mouse’, geen Magic Mouse.

Bijdrager
    postman

SSD voor editing is voor alsnog een no-go.
    After effects, motion, fcp, smoke, color, resolve en noem maar op leunen zwaar op je gpu.
    Resolve raadt zelfs een quadro 4800 aan.

Bijdrager
    postman

Trouwens, “HD” video komt in veel smaakjes, dus zonder te weten met welke formaten gewerkt gaat worden blijft het gissen

Bijdrager
    McLoe

http://www.barefeats.com/wst10c.html heeft wellicht wat interessante cijfers voor je.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

SSD voor editing is voor alsnog een no-go.

SSD bedoelde ik als boot-drive met de Pro apps erop, en dan een grote RAID-array als scratch en media disks.

After effects, motion, fcp, smoke, color, resolve en noem maar op leunen zwaar op je gpu.
    Resolve raadt zelfs een quadro 4800 aan.

Hoeverre ik het weet gaan ‘realtime’ effecten meer op de GPU dan de CPU. Maar de uiteindelijke render gaat op de CPU. Ook moet de software gebruik kunnen maken van de GPU. Verschil ga je bijna niet merken als je er een goede kaart in gooit. Natuurlijk is het wel belangrijk voor de weergave. De kaart die standaard in de Pro zit moet alles makkelijk kunnen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.