19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    jeneverstoker

IDeal Basic ‘ inbouwen’ in HTML-website

Hopelijk zijn er hier wat mensen die me een stapje verder kunnen helpen. Ik ben aan het proberen om iDeal basic -in zijn meest eenvoudige vorm met productlijst- in te bouwen in mijn website (zelf met het handje gecodeerd in HTML). Het geen echte ‘webwinkel’. Het gaat om de verkoop van een beperkt aantal boeken.
    Ik had gehoopt dat ik de implementatie volledig in HTML zou kunnen doen, maar omdat er gerekend moet worden zal het zonder hulp van een scripttaal toch niet lukken. Het gaat me vooral om de volgende informatie die moet worden meegestuurd op het moment dat er wordt afgerekend bij iDeal:

– het totale bedrag van de bestelling (altijd maar één product tegelijk, maar soms meerdere exemplaren, dus prijs x aantal)
    – een uniek ordernummer (kan van alles zijn, zolang het maar uniek is. Het mooiste is natuurlijk een ordernummer dat steeds wordt opgehoogd als er een nieuwe bestelling wordt geplaatst.
    – tijdsduur geldigheid ideal transactie: moet worden meegegeven naar de iDeal afhandeling bij de bank in de vorm van een string (datum + tijd + aantal seconden waarbinnen de transactie moet worden afgehandeld).
    Voorbeeld: “2008-10-27T12:23:55:900”,

Iemand dit al eens eerder gedaan die me wat goede tips kan geven?

Bijdrager
    remixed

Er zijn zat scripts incombinatie met ideal te vinden op het internet. De “makkelijkste” manier lijkt mij om php te gebruiken in combinatie met een database -> “mysql”.

Bijdrager
    zarknl2

Met javascript lijkt mij

Dat kan altijd en overal worden gebruikt, php en mysql niet altijd

En iedere browser kan het

Succes!

Bijdrager
    Dedstok
    ”zarknl2″

Met javascript lijkt mij

Succes!

Wanneer kan tegenwoordig php en mysql niet gebruikt worden?

Bijdrager
    iJoost

Gewoon de handleiding van de bank waarvan je het implementeert volgen. Dat was voor al die anderen ook genoeg.;-)

Overigens denk ik niet dat je het zonder serverside gaat redden. Om te beginnen ligt dan bijvoorbeeld je “sleutel” clientside te grabbel. Lijkt me niet handig.

Bijdrager
    remixed
    ”zarknl2″

Met javascript lijkt mij

Succes!

Het is andersom, php en mysql kan altijd gebruikt worden (server side, dus de client merkt het verschil niet).
    Javascript daarin tegen kan gemanipuleerd worden en een client kan het uitschakelen op zijn pc, waardoor het hele systeem niet zou werken.

Bijdrager
    YD

Ik heb nu al een paar keer een dergelijke ideal integratie uitgevoerd, met een combinatie van HTML (website) / PHP (verwerking) / MySQL (opslag).

Wanneer je de documentatie van de bank volgt inclusief voorbeeldcode, moet je reeds een eind op weg komen.

Het toevoegen van opslag in de database, maken van een ordernr, eventueel mailen van de orderbevesting, juiste prijs berekenen dat zal je wel zelf erbij moeten scripten.

Ik heb eventueel nog wel een voorbeeld code liggen van hoe je dit ‘ongeveer’ kan doen, stuur maar een PB’tje bij interesse.

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”YD”

Wanneer je de documentatie van de bank volgt inclusief voorbeeldcode, moet je reeds een eind op weg komen.

Dat klopt ook, maar ik kom er net niet helemaal uit.

”YD”

Ik heb eventueel nog wel een voorbeeld code liggen van hoe je dit ‘ongeveer’ kan doen, stuur maar een PB’tje bij interesse.

PB is onderweg. Alvast bedankt!

Bijdrager
    iNsane

Ik heb een hele tijd geleden eens iets met de ‘free’ versie van de ABN gedaan. Rotsysteem als je ’t mij vraagt want die variant had geen directe verificatie van betaling, alleen een mailtje achteraf. Werd in mijn geval dus flink klooien met procmail en bash scriptjes. Magoed, daar ben je web-prutser voor:)

Als je er echt niet uit komt mag je me best even aanspreken.

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”iJoost”

Gewoon de handleiding van de bank waarvan je het implementeert volgen. Dat was voor al die anderen ook genoeg.;-)

Ik heb gekozen voor iDeal Basic en de handleiding van de bank is ook erg basic :( . Kom er dus niet zomaar uit, ondanks lang lezen, zoeken en rondsurfen naar info.[/quote]

”iJoost”

Overigens denk ik niet dat je het zonder serverside gaat redden. Om te beginnen ligt dan bijvoorbeeld je “sleutel” clientside te grabbel. Lijkt me niet handig.

Eens voor wat betreft de noodzaak van scripting. Bij de Basic-variant met gebruik van een productlijst wordt er vanaf de website volgens mij geen ‘sleutel’ (hashcode) meegestuurd. Daarom kan de info ook via een ‘form’ worden verstuurd.

Bijdrager
    iJoost
    ”jeneverstoker”

Bij de Basic-variant met gebruik van een productlijst wordt er vanaf de website volgens mij geen ‘sleutel’ (hashcode) meegestuurd.

Grappig, bij de eveneens Basic-variant van iDeal die wij gebruiken namelijk wel.

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”iJoost”
    ”jeneverstoker”

Bij de Basic-variant met gebruik van een productlijst wordt er vanaf de website volgens mij geen ‘sleutel’ (hashcode) meegestuurd.

Grappig, bij de eveneens Basic-variant van iDeal die wij gebruiken namelijk wel.

Klopt ook wel: bij de basic variant heb je keuze tussen twee benaderingen. Kies je voor de hashcode-benadering dan wordt er inderdaad een sleutel meegstuurd. Deze variant geeft wat meer mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld meerdere artikelen tegelijk bestellen.
    De andere benadering is die via een ‘productlijst’ die je vooraf in het Ideal – dashboard moet definieren. Dan is er geen code nodig, maar kan er slechts 1 product tegelijk worden besteld (wel meerdere exemplaren). Door die beperking kiest iedereen met een ‘echte’ webwinkel al snel voor de hashcode benadering.

Bijdrager
    iJoost

Op die manier. Maar goed, dan nog. Een uniek ordernummer? Dat zal toch ook van serverside moeten komen lijkt mij. Of ga je iets creatiefs doen met het client IP-adres?;-)

Bijdrager
    jeneverstoker

Na weer wat dagen knutselen met PHP is het vandaag gelukt om de verplichte testen in de testomgeving met succes af te ronden! Zonder scripttaal lukt het inderdaad niet, maar met wat geduld en de beschikbare voorbeelden is het dus wel gelukt. De volgende stap die voor de deur staat is het omzetten naar de productie-omgeving. Maar nu de tests goed zijn gegaan gaat dat ook lukken. Bedankt voor de suggesties!

Bijdrager
    J-R0eN

Interessant topic.

@jeneverstoker
    : Kan je hier laten weten of het gelukt is ?

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”J-R0eN”

Interessant topic. Kan je hier laten weten of het gelukt is ?

Bij deze! Sinds vandaag is iDeal Basic actief.
    Tot nu toe is er nog maar *een* boekje dat zo kan worden betaald (zie pagina “uitgeverij), maar dat worden er meer. Het grote werk is nu gedaan.

Bijdrager
    iJoost

Het zal de verkoop zeker geen kwaad doen. Want hoewel ik iDeal nauwelijk ideaal vindt (PayPal doet het veel beter) is de acceptatiegraad bij Nederlandse klanten ervan hoog. Succes!

Bijdrager
    jeneverstoker

Paypal is helemaal niet zo gek. Ik heb daar al langer een account voor. Wellicht dat ik dat ook als betaalmogelijkheid in de site opneem. Maar nu nog niet. Pas als ik mijn eerste boek in het engels (of tweetalig) publiceer. Dat zal nog wel even duren;-)

Bijdrager
    iJoost

Wij hebben PayPal voor buitenlandse klanten en iDeal voor binnenlanders.

In essentie zijjn ze hetzelfde maar je kunt merken dat PayPal wat meer heeft meegedacht met haar klanten. iDeal rekent sommige dingen wat teveel naar zichzelf toe.

Zo herhaalt PayPal een betaal-notificatie nog een paar keer op een later tijdstip tot je ‘m expliciet accepteert. Bij iDeal moet je het met één notificatie poging doen. En als die niet binnenkomt (Joost mag weten waarom) dan heb je ‘m net zo vrolijk gemist. Tot je klant komt vragen waar z’n bestelling blijft of je het zelf in de gaten krijgt dat er iets niet klopt.

Idem met verificatie dat je echt met de notificatie-server te doen hebt. bij PayPal krijg je daarvoor dezelfde mogelijkheden als die zij ook van jou verlangen. Bij iDeal heeft alleen iDeal zelf de mogelijkheid om iets te controleren, jij moet het maar geloven. Terwijl dat toch vrij gemakkelijk te regelen was geweest. Ik heb het wel eens voorgesteld. Maar zonder succes.

Kortom, ik vind dat PayPal het beter doet.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.