19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    hatolex

ID card en DigiD

Is het iemand al gelukt om zijn ID card/rijbewijs in DigiD te krijgen. Ik heb een
    iPhone 7 + met de nieuwste software, dus het zou moeten kunnen.

Maar in lezen ho maar, ik heb het stappenplan inmiddels een keer of 4 uitgevoerd zonder resultaat.

Doe ik iets verkeerd, wat niet waarschijnlijk met zo’n eenvoudige handeling, of is er iets fout gegaan bij de uitrol van eea.

Bijdrager
    GoeieDag

Zojuist gedaan. Zie: https://www.digid.nl/stappenplan/id-check#start

Rijbewijs uit feb. 2019 geen probleem. Paspoort uit maart 2015 ziet ie niet. Maar met de chip in dat paspoort wel vaker problemen gehad op luchthavens, dus dat verbaast me niks.

Probeer eens een andere ID, indien mogelijk.

Bijdrager
    hatolex

Zoals ik al aangaf heb ik het stappenplan uitgevoerd  (veel simpeler kan het niet volgens mij),  zowel mijn geschikte rijbewijs als mijn ID card getracht in te lezen. Maar hij leest ze niet in.  NFC werkt overigens wel, mijn ING pas zit in Wallet waarmee ik gewoon kan betalen, dus bij NFC ligt het probleem ook niet.

Dus ja, waar dan wel?

Even ter aanvulling, ik heb zowel met als zonder case om de iPhone geprobeerd.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door hatolex.
    Bijdrager
    Shmoo

Is het iemand al gelukt om zijn ID card/rijbewijs in DigiD te krijgen.

Misschien heb ik het verkeerd begrepen maar volgens mij staat er niet dat je je Paspoort en/of ID-kaart kunt toevoegen aan DigiD maar vooral DigiD activeren d.m.v je paspoort en/of ID-kaart zodat je niet een aantal dagen hoeft te wachten op de verificatiecodes.

Dit hebben ze gedaan omdat er een aantal mensen zijn in Nederland die bijv. bij een Kredietbank binnenlopen met een hoop problemen. Deze mensen willen wel geholpen worden maar als je ze dan eerst naar huis moet laten gaan en drie dagen later terug moet vragen dan is de kans groot dat ze niet meer terugkomen. Deze mensen kunnen dus niet op de juiste manier direct geholpen worden omdat er een verificatie-stap tussen zit.

Als je DigiD app op dit moment al werkt fatsoenlijk werkt en ingesteld is met een verificatie dan heb je niets aan die nieuwe functionaliteit.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee Shmoo, dat is het niet. Je fantasie gaat weer eens aan de haal met je typ-vingers.

Lees ook eens hier.

Bijdrager
    Shmoo

Ik zie zojuist in de instellingen van de DigiD app, dat het delen van anonieme (app) gegevens standaard aanstaat. Zodra ze eindelijk eens Touch ID toevoegen ipv een pincode zal ik het wel weer aanzetten. Voor wat, hoort wat.

Bijdrager
    Jorik

Het is bij mij gelukt om mijn paspoort voor de ID-check te gebruiken. Mijn rijbewijs was te oud (2012), dus dat werkte niet. Ik moest m’n paspoort een paar seconden er tegenaan houden (bovenkant van m’n iPhone X bij het midden van het paspoort) en toen zag ik een balk in een paar seconden opvullen, totdat de verificatie klaar was. Nu is de ID-check dus toegevoegd aan mijn DigiD app. Volgens de App zelf:

Voeg de ID-check toe
    Sommige gegevens zijn privacygevoelig. Uw medisch dossier bijvoorbeeld. Om deze gegevens met uw DigiD online te kunnen inzien of wijzigen is een eenmalige ID-check nodig. Scan hiervoor uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart in uw DigiD app. Zo kunt u nog meer doen met uw DigiD.”

De app lijkt ook aan te geven dat je de DigiD App kunt activeren met je ID en dan heeft Shmoo wel weer een punt, want dat zou dan sneller moeten kunnen dan via de post. (Hoewel dit vóór de ID-check ook via SMS verificatie direct kon.)

Bijdrager
    hatolex

Ik ga het nog eens proberen, als het gelukt laat ik het weten.:)

Bijdrager
    Shmoo

De app lijkt ook aan te geven dat je de DigiD App kunt activeren met je ID en dan heeft Shmoo wel weer een punt, want dat zou dan sneller moeten kunnen dan via de post. (Hoewel dit vóór de ID-check ook via SMS verificatie direct kon.)

Volgens mij alleen als je telefoonnummer al geverifieerd was bij DigiD /overheid. Om een nieuwe DigiD aan te maken heb had je altijd een postadres nodig en minimaal één verificatiepunt per briefpost.

Maar ik had idd. niet het gedeelte gelezen dat je nu ook ( vanaf iOS 13 ) het paspoort zelf erin kunt zetten.

Bijdrager
    Betatester

Is het nu zo dat je je telefoon als ID-kaart kan gebruiken, dus je gewone ID-kaart thuis kan laten? Of is het puur voor online identificeren?

Bijdrager
    hatolex

@Shmoo,

volgens mij moet je DigiD al geactiveerd zijn om überhaupt je ID card c.q. rijbewijs in te kunnen lezen.

@Betatester,

deze actie is bedoeld om je identiteit vast te stellen bij het opvragen van bepaalde gegevens, zoals medische gegevens.

Soort extra controle slag ivm privacy.

Bijdrager
    Betatester

Hé jammer, nog steeds opstap met de portemonnee.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

bij mij lukt het ook totaal niet

met rijbewijs 2017

en iphone x waar ook apple pay werkend op zit

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Maar met paspoort is het wel gelukt.

Er gaat een voortgangsbalkje lopen.

Duurde wel lang, zo’n 10 sec, en de eerste poging met het paspoort gewoon tegen de achterkant van de iphone mislukte,

toen heb ik het paspoort omgedraaid en toen ging het wel….

het is nog maar 2019

toen konden ze dat allemaal nog niet zo goed

Bijdrager
    Marcel

Wat voor voordelen heb je er mee na het scannen van het paspoort ?

Bijdrager
    Jorik

<p class=”cite”>Marcel op 12 november 2019 om 17:12</p>

https://www.digid.nl/inlogmethodes/id-check/

Ik heb zelf nog geen concreet voorbeeld gevonden, maar vond het wel interessant om te zien of de App mijn Rijbewijs of Paspoort kon herkennen via NFC.

Bijdrager
    Balen zeg

<p class=”cite”>Marcel op 12 november 2019 om 17:12</p>

Je kan een auto (thuis) overschrijven met DIGID, je hoeft niet meer naar het loket.

Bijdrager
    sjoerdrei

Bij mij lukte het eerst ook niet maar toen ik mijn rijbewijs iets verder naar boven deed lukte het wel. Dus ter hoogte van de camera

Bijdrager
    hatolex

Goede morgen, allen dank voor het meedenken, het is gelukt om mijn ID card in te lezen.

Maar de positie van de kaart op de achterzijde van de telefoon is wel van belang, vooral de rechterhelft van de kaart met die zilveren rondjes is het deel wat gelezen wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door hatolex.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.