4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    ik-vlieg

Icoontjes van bestandstypen/extensies veranderen.

Ik ben op zoek naar een manier op in een keer een icoon van alle (bijvoorbeeld) .rtf bestanden te veranderen, dus niet handmatig bij elk bestand het icoon veranderen, maar zorgen dat ze allemaal gedaan worden EN dat teksteditor ze in het vervolg ook met dat icoontje opslaat.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Bijdrager
    wjgmspeedy

Het rtf-bestand icoontje staat in de pakketinhoud van Teksteditor. Control click op Teksteditor -> toon pakketinhoud -> contents/resources. Daar staan de icoontjes. Maak eerst even een kopie van Teksteditor voor je dit verandert, heb het nooit geprobeerd, maar het zou moeten werken.
    Op mijn mac heeft het systeem de lees- en schrijfrechten van Teksteditor. Die zou je dus even tijdelijk met Toon Info op jezelf moeten zetten.

Bijdrager
    3sje

Inderdaad, je veranderd dus TekstEditor -> pakketinhoud: Contents/Resources/rtf.icns

Je maakt zelf een icoontje aan en zet het dan op die plaats, met die naam. Eventueel wijzig je ook het icoontje van rtfd.icns;-) Het moet wel degelijk een icns-bestand zijn, als je niet weet hoe je zo eentje kan maken, dan moet je even de Developer Tools van Apple installeren die bijgeleverd zijn op een grijze CD bij je MacOS X CD’s. Dan heb je een map Developer op je HD staan en kan je daar bij Applications wel het programma vinden om icns-bestanden mee te maken, alsook om ze te bekijken en zo (verschillende layers).

Er zullen ook wel andere programma’s zijn die dit doen, maar ken er geen:-)

Je kan dit trouwens met elk (Cocoa) programma doen! (Als een programma een Classic-programma is, dan moet je het doen m.b.v. Apple ResEdit)

Bijdrager
    ik-vlieg

Dank voor de hulp ppl!

Het is op die manier inderdaad gelukt. :D

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.