26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Fmkk

Icoontje klikken

Hoi allemaal,

Ik kon zo snel niet het antwoord vinden.

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Macbook Pro maar nu vind ik het erg vervelend dat als ik op een
    icoontje in het dock klik ik het venster naar voren krijg dat al open staat, terwijl ik gewoon een nieuw venster wil hebben
    Nu moet ik via command N of via de rechtermuistoets een nieuw venster openen, maar kan dit niet gewoon door 1x te klikken?

Alvast bedankt,
    Femke

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit Apple forum.

Ik begrijp uit je handeling dat je van Windows afkomt;-)
    Ik neem aan dat je het nu bijvoorbeeld hebt over een programma als Safari of Mail.
    Dit is de standaard op de Mac om een nieuw venster te openen (eventueel met een toetscombinatie als je wilt):

Bijdrager
    Fmkk

Dus het is niet mogelijk om die standaard te veranderen naar een gewone klik op het icoontje in je dock?

Bijdrager
    1984

Had je dit al geprobeerd

Bijdrager
    Jord

Ik heb dit ook nooit als vervelend ervaren. Als ik nieuw venster in safari wil kies ik er ook eigenlijk altijd voor om een nieuw tabblad te openen, command T, als ik dan besluit, om welke reden dan ook, dat ik dit graag in een apart venster wil, sleep je dat ene tabblad uit die balk en wordt het vanzelf een nieuw venster…

Bijdrager
    Hansi2124
    1984 op 15 juni 2011

Had je dit al geprobeerd

Dat moet dan ook rechtsklik of controlklik op het icoon. Dus eerst met je muis naar beneden. Dan is het sneller om command-N te doen in een programma.

Bijdrager
    Fmkk

Ja, daar heb je die rechtermuistoets voor nodig;-)

Bijdrager
    1984

Zoals @Jord al zo’n beetje aangaf : klik dubbel in de balk waar de tabs staan , nu heb je een nieuwe tab sleep deze naar beneden en en je hebt een nieuw venster.

In firefox klik op de + en sleep het nieuwe tabblad naar beneden , …..sneller dan cmd N

Bijdrager
    Hansi2124

Dan ben jij wel erg sloom met cmd N moet ik zeggen;-)

Bijdrager
    1984

Met cmd -N kom ik op de start pagina, met de boven vermelde manier heb ik een gewoon nieuw venster, slimmerik ([size=2] maar indien je openen zonder start pagina dan heb je er geen last van [/size]

Bijdrager
    Hansi2124

Dan stel je je voorkeuren zo in:

Bijdrager
    1984

Er zijn vele manieren om een venster te openen

Bijdrager
    Hansi2124

Kan ook;-)

Bijdrager
    Fmkk

Haha, ik weet hoe ik met de browser werk jongens, ik wil gewoon weten
    of er ook een mogelijkheid is om alleen op het icoon in je dock te klikken en dat DAN een nieuw venster komt (alle andere mogelijke manieren ken ik, ik wil kijken of mijn manier ook kan)

Bijdrager
    johnkeates

Nee, dat komt om dat het Dock een Application switcher en manager is. Net als Alt-Tab in windows. (Cmd-Tab in mac). In windows heb je het snel start ding, en dat zijn koppelingen naar de desbetreffende .exe’s.
    Als je in windows een exe opent die al open is, komt er een venster bij. Als je op Mac OS X een executable (een .app bijv.) opent die open is, switcht het systeem daar naartoe. Dat is NIET te veranderen.

Dat gezegd, je kan wel een andere launcher gebruiken. Bijvoorbeeld Quicksilver of Google Desktop.

Bijdrager
    Hansi2124

En maar goed ook. Eén van de vele verschillen tussen Windows en Mac OS X;-)

Bijdrager
    johnkeates

Precies. Het is gewoon een knullig ontwerp dat windows nog steeds vast moet houden aan ‘hard’ binaries starten, i.p.v. een launchd systeem. Het is ook gewoon raar dat alles in een los proces moet draaien, nooit van threads gehoord daar? (Plugin containers is dan weer een ander verhaal)

Bijdrager
    daanclasener

Maar, zo te lezen heb je je MacBook Nog niet zo lang, dus als je hem wat langer hebt gebruikt ben je er vanzelf aan gewend.

Bijdrager
    johnkeates

Nou, dat is natuurlijk geen oplossing:) Een switcher die geirriteerd is door een gewende actie die nu niet meer beschikbaar is kan een slechte indruk krijgen van het nieuwe systeem.

Een tussen oplossing is een extra of alternatieve launcher gebruiken. Die kan je dan configureren om een extra venster te openen i.p.v. slechts te switchen.

Bijdrager
    Hansi2124
    johnkeates op 15 juni 2011

Nou, dat is natuurlijk geen oplossing:) Een switcher die geirriteerd is door een gewende actie die nu niet meer beschikbaar is kan een slechte indruk krijgen van het nieuwe systeem.

Ik zou dat juist als een vooruitgang en uitdaging zien.;-) Juist Mac OS X staat bekend als gebruiksvriendelijk.
    Als je wilt blijven hangen in een ander systeem kan je beter dat andere systeem blijven gebruiken.

Maar uiteraard gun ik ieders eigen keuze.

Bijdrager
    tinus_omt

… Het is gewoon een knullig ontwerp dat windows nog steeds vast moet houden aan ‘hard’ binaries starten, i.p.v. een launchd systeem.

Windows heeft natuurlijk soortgelijke systemen, zoals de service manager die de services start.

Het is ook gewoon raar dat alles in een los proces moet draaien, nooit van threads gehoord daar? (Plugin containers is dan weer een ander verhaal)

In Windows is het juist gebruikelijk om verschillende dingen te combineren in 1 proces, omdat losse threads veel minder resources gebruiken dan losse processen. Daarom heb je bijvoorbeeld enkele svchost processen waar dan 10 verschillende services in zitten, elk in hun eigen thread.

Mac OS X is van Unix afgeleid en in de Unix wereld is het gebruikelijk om te zorgen dat losse processen zo weinig mogelijk resources gebruiken, dus daar heeft het geen zin om threads die niet bij elkaar horen te combineren.

Het grootste verschil dat je ziet is gewoon dat Windows backwards compatible is met een systeem van 20 jaar geleden, terwijl Apple het aangedurfd heeft om een keer alles uit het raam te gooien en opnieuw te beginnen. Daardoor kan Apple allerlei zaken op een redelijk natuurlijke manier regelen waar Microsoft allerlei vreemde omwegen moet toepassen om hetzelfde voor elkaar te krijgen. De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat er voor Windows veel meer software beschikbaar is en je programmas van 20 jaar geleden nog steeds kunt draaien op een systeem van nu.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb niet de hele draad doorgelezen maar toch… Leer jezelf aan om met sneltoetsen te werken. Zoals de naam al aangeeft, erg snel!

Bijdrager
    1984

Inderdaad toetscombinaties werken in veel gevallen sneller (zeker bij bepaalde programma’s), echter als je met je aanwijzer vlak bij bent ben je zo vlugger klaar, Tja de muis waar Apple zo trots op was (omdat rechts klikken slecht was/is) word niet meer gemaakt.

Bijdrager
    johnkeates

Dat is natuurlijk waar, maar windows services zijn niet te vergelijken met launchd. De serverversie van windows heeft die service control manager die daar wel wat dichter bij komt, maar windows services zijn eerder te vergelijken met sysvinit. Datgezegd klopt het verhaal van svchost en services.exe wel, maar windows internet explorer of microsoft internet explorer gebruikt by default een iexplore.exe proces per actie. Dus voor elk venster en voor elke download een los proces.

Unix is inderdaad weer een veel-kleine-processen systeem, maar Mac OS X Aqua juist weer een paar-medium-processes-met-veel-threads. Elke menu extra heeft bijvoorbeeld geen eigen proces maar is onderdeel van de systemuiserver. Maar dat zal je ongetwijfeld ook wel weten.

Ik zat een beetje in de context van iexplore.exe om dat de topic starter gewend is bij het klikken op de blauwe e (of firefox, want die simuleert dat met z’n xpcom en ipc zodat bij het starten een nieuw venster in het eerdere proces gemaakt wordt) een nieuw venster te krijgen.

Bijdrager
    Fmkk

Bedankt voor alle reacties!
    Ik weet inderdaad dat ik nog erg moet wennen! Maar ik was het zo gewend…

Mocht ik er echt niet aan gewend raken, is dus de beste keuze om een andere launcher te gebruiken? Hebben jullie tips van welke het beste werken, die ook op de Apple dock lijkt, maar dan de optie heeft waarbij klikken een nieuw venster is?

Bijdrager
    johnkeates

Je kan het dock niet ‘vervangen’. Dock beheert meerdere dingen (o.a. expose en spaces achtige zaken, en heeft ook een taak bij widgets), ook application switcher.

Qucksilver is bijv. een optie, maar wennen is het beste. Het systeem zit echt goed doordacht in elkaar, daar ligt het niet aan:) Behalve dat zullen de meeste mensen ook niet een nieuw scherm meer verwachten in 2011, maar een tabblad. Command+t volstaat. Wil je snel zijn: Command+tab naar safari, en dan command+t

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.