13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

icoon verdwenen in menubalk van Safari

Iconen zijn verdwenen uit de menubalk. Echter als ik op Finder klik dan komen ze weer te voorschijn. Wat gaat er verkeerd?

Bijdrager
    SJEBloem

Ik weet dat elke applicatie zijn eigen menuknoppen heeft bovenin de menubalk. Zo staan er bij Finder andere uitklapmenu-opties (is dit een woord:?:) dan bij Safari. Zelf heb ik echter nog nooit gezien dat dit bij de iconen gebeurd. Openen nieuwe applicaties in full-screen? Want in dat geval wordt de menubalk automatisch verborgen.

Bijdrager
    GoeieDag

Duidelijk verhaal weer…:nerd:
    Safari (of enige andere applicatie) heeft geen ‘menubalk’; wel een ‘knoppenbalk’ waar applicatie eigen iconen in staan.
    De menubalk is iets wat bovenaan staat (tenzij je een app of full screen hebt) en onafhankelijk van het venster.

Dus, wat bedoel je nou precies?

Bijdrager
    Vindplaats

Ik bedoel de onderstaande balk waar Safari, Archief ed staat. Of dat nu menubalk of knoppenbalk genoemd wordt dat weet ik niet.

Bijdrager
    SJEBloem

Dit klopt dat dit veranderd per applicatie. In Safari zijn er namelijk andere mogelijheden dan in Finder. Dit zijn de opties die specifiek voor de huidige applicatie bedoeld zijn. Het Apple logo links bovenaan zal wel altijd hetzelfde zijn, net als de icoontjes aan de rechter bovenkant.

Er is dus niets raar aan het feit dat deze veranderd als er een andere applicatie gebruikt wordt.

Bijdrager
    Vindplaats

ok, bedankt

Bijdrager
    GoeieDag

Maar wat bedoelde je dan met “icoon verdwenen in menubalk van Safari”. Welk icoon?

Goed, dan maar even zelf de vraag (denk ik) beantwoorden: de woorden waar een uitrolmenu onder staat (Safari, Archief, Wijzig, etc) kunnen per applicatie verschillen. Soms staan er veel en/of lange woorden in en bij een klein scherm ‘eten’ ze menubalk iconen rechts op. Als je dan een andere prog. met minder tekst selecteert, zie je ze weer.
    Je kunt het menu ‘Ontwikkel’ weglaten (staat standaard af; waarom heb je dat ‘aan’?), dan is de tekst ook korter.

Vindplaats, wel eens van een basiscursus Mac gehoord? Bv MacMiep

Bijdrager
    Vindplaats

Nadat ik Ontwikkel verwijderd heb zie ik de mij bedoelde iconen weer. Bedankt voor de oplossing.

Bijdrager
    GoeieDag

Gast, ik zie dat je dezelfde vraag nu stelt op MacFreak: http://www.macfreak.nl/forums/topic/3/28472/dropbox-icoon-verdwenen/
    Wat was er niet goed of onduidelijk aan de antwoorden? En waarom stel je dan dat het probleem is opgelost?

Bijdrager
    Vindplaats

Het bovenstaand probleem deed zich voor bij het icoon van Xmarks. Doordat het verdwenen was kon ik dat programma niet meer opstarten. Door het verwijderen van het woord Ontwikkel kwam het icoon weer te voorschijn en was mijn probleem dus opgelost. Ca. een vijf dagen later had ik nu weer een probleem met het icoon van Dropbox, dat in principe niet zo erg was omdat ik het programma op een andere manier kon starten. Desondanks wilde ik het toch opgelost hebben. Daar ik tot voorheen nooit een probleem met dat icoon gehad heb, ook niet vóór het verwijderen van Ontwikkel, was dat niet vergelijkbaar met hetgeen ik op deze site aan de orde gesteld heb. Kortom: 2 verschillende problemen waarbij bij Xmarks de ruimte (Ontwikkel) de boosdoener was terwijl dat bij Dropbox geen rol speelde. Overigens heb ik het programma Xmarks weer verwijderd omdat het niet doet wat ik wil. Achteraf kan misschien gestel d worden dat het toch hetzelfe probleem is omdat door het verdwijnen van het icoon van Xmarks er meer ruimte gekomen is voor Dropbox dat zich dus nu weer laat zien. Maar dat is allemaal achteraf.
    Het probleem van Dropbox heb ik niet meer als aanvulling op bovengenoemd bericht gemeld omdat jij steeds zo aardig reageert.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik vraag me af hoeveel icoontjes jij in de menubalk hebt staan.

Ik werk op een MB Air 11″, is toch de Mac met het kleinste scherm, en met Safari, mét het ‘Ontwikkel’ menu, en zo’n 15 icoontjes, waaronder tijd en datum bijna voluit, en accu met percentage, nog genoeg ruimte voor een paar iconen.
    Kan natuurlijk zijn dat jij op een oude MB werkt met wat lagere (native) resolutie.

Misschien heb jij wel de gebruiker in de menubalk met de volledige (en misschien wel erg lange) naam. Daar kun je bv al een enkel icoontje van maken; of misschien heb je die fast user switching helemaal niet nodig. Het simpele icoontje ziet er dan (ongeveer) zo uit: ♟ ipv bv “Bartholomeus Pieterman Vindplaats”.

Bijdrager
    Vindplaats

Mijn Macbook Retina is van eind 1913 en heeft een scherm van 13 inch. Mijn gebruikersnaam heb ik inmiddels aangepast zodat deze minder ruimte inneemt. In totaal heb ik 15 iconen plus de datum en tijd. Bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

1913? Heb jij ff mazzel: de eerste Mac ooit! Ontworpen door opa Jobs. Met mini stoommachine voeding en een CPU van 1/10 paardenkracht!

Maar als ie van 2013 is, is het een MacBook PRO Retina. Met een resolutie van 2560 x 1600. Man, daar kun je wel 50 iconen in kwijt! Hoe lang was jouw gebruikersnaam wel niet???

Overigens: heb je je gebruikersnaam echt aangepast (=veranderd)? Je kunt gewoon kiezen tussen Volledige naam, Accountnaam of Symbool (Syst.voork.>Gebruikers en groepen>Inlogopties). Nog beter: helemaal niks, als je snelle gebruikerswisseling toch niet gebruikt.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.