6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    klonic

iConnect + Timemachine

Ik heb vandaag mijn Iomega iConnect binnengekregen. Ik heb hem dus meteen aangesloten op mijn Speedtouch en mn 500GB Time Machine HDD. Deze HDD werd niet herkend. Ik heb hem dus opnieuw geformatteerd, nu heeft hij een 200MB partitie zelf aangemaakt die gezien word dus nog eens geformatteerd, nu weer zie ik de 200 MB partitie en gelukkig ook de overige 460GB partitie.

Goed in de iConnect software heb ik de schijf als Time Machine ingesteld. Als ik hem dan ook binnen apple als Time Machine aanwijs dan geeft hij bij het backuppen de volgende melding:

Raar is dat de iConnect (officieel) geen HFS ondersteunt. Daarom moest ik de schijf waarschijnlijk ook 2 keer formatteren. Op internet lees je op diverse plaatsen dat HFS echter wel gewoon werkt met de iConnect.

Mijn vragen:
    -Hoe krijg ik TM werkend met deze opstelling?
    -Als hij HFS(+) niet ondersteunt, hoe kan TM dan werken?
    -TM moet toch altijd via een HFS(+) schijf gaan? De schijf werkt zoner aanvullende software wel perfect met NTFS (met een Mac).
    -Als er op NTFS geTMt kan worden, kan deze TM back-up dan ook teruggezet worden als de MAC in herstel modus is (dus voor de OSx installatie)?
    -Hoe kom ik van die 200MB partitie af?

Bijdrager
    TheBigZ

Je hebt een kastje gekocht dat een netwerkschijf maakt van een gewone USB schijf. Welke bestandssystemen (FAT32, HFS+ etc) dat kastje ondersteunt is in feite niet relevant omdat jij als gebruiker via het netwerk toegang krijgt tot die bestanden, en wel via een netwerkprotocol als AFP of SMB.

Sinds Lion heeft Apple geknutseld aan het AFP protocol. Als je pech hebt biedt jouw netwerkkastje (nog) geen ondersteuning daarvoor.

Je zou de bekende workaround kunnen proberen:
    http://appletips.nl/os-x-lion-verbindingsproblemen-met-een-nas/
    OS X Lion can’t connect to Iomega IX4 NAS workaround

Bijdrager
    klonic

Dit kastje maakt inderdaad van een USB schijf of printen een netwerk apparaat. Ik snap dat het niet relevant is wat dat kastje ondersteunt. Zodra ik een schijf echter loskoppel van de iConnect en op mn Mac aansluit dan heb ik echter wel een probleem want ondanks NTFS-3G en dergelijke werkt NTFS niet echt super, FAT32 is gewoon te oud (werkt niet met bestanden >4GB). Hier kan ik echter wel overheenkomen. Maar belangrijker, ziet mijn MBP vanuit de herstelmodus (cmd+option+r (ofzo)) ook de netwerkschijven? Zo niet dan heb ik natuurlijk een probleem zodra de MBP crasht en ik een TM back-up wil terugzetten.

De structuur van de schijven die herkend worden is: ‘SMB (overige)’. Ik zie dat hij inderdaad van het AFP/bonjour protocol gebruik maakt in de specsheet van het apparaat. Dat Lion niet ondersteunt wordt kinkt dus wel logisch.

€46 voor een printserver en een Mediaserver is gelukkig alsnog een goede prijs. Alleen moet ik nu dus wel mn HDDs anders gaan inrichten.

Heb het antwoord gevonden: https://iomega-na-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/28279/kw/Time%20machine Geen draadloze TimeMachine voor mij dus.

Bijdrager
    klonic

@ TheBigZ
    Die workaround heb je later toegevoegd of niet? Heb hem namelijk in eerste instantie niet gezien. Ik ga het apparaat vandaag terugsturen, want ten eerste gaat Iomega geen firmwareupdates uitbrengen. Ten tweede crasht die iConnect regelmatig, gister werkte hij pas na een uur of 17:00 terwijl ik het vanaf 13:00 probeerde. Toen hij om 17:00 werkte en ik de boel, bij wijze van proef, opnieuw opstartte werkte het weer niet.

Ik spaar wel door voor een oplossing die zn geld beter waard is.

Thx voor de info in ieder geval.

Bijdrager
    TheBigZ
    klonic op 23 januari 2012

Ik spaar wel door voor een oplossing die zn geld beter waard is.

Goed idee. Tip: begint met een S en eindigt op ology.

Bijdrager
    klonic

Hey! Die dingen zijn helemaal niet zo duur (slechts 3x zoveel dan die iConnect). Goede reviews zie ik ook. Thx voor de tip.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.