9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MvdB

Iconen van bestanden veranderen

Hallo,

Wij gebruiken voor onze opmaakbestanden (Framemaker en EPS-en) sinds kort een Windows XP-machine als server. De opmaakbestanden worden alleen met MacOSX 10.3.8 verwerkt. Nu blijkt dat een deel van de mappen met bestanden geen icoontje meer laten zien van het programma waarmee het is gemaakt, maar een blanco. Sommige bestanden laten een zwart icoontje zien dat UNIX-uitvoerprogramma heet. Ze zijn nog wel te openen in het programma, maar de previews van de EPS-en zijn verdwenen.
    Op zich is het wel op te lossen door de EPS-en opnieuw te openen en op te slaan (de preview is daarna terug), maar ik wil problemen voor in de toekomst vermijden. (overigens: het anders instellen van Open met: in de Info is niet voldoende om de preview terug te krijgen, wel het icoontje).

Iemamd ervaring hiermee?
    groeten
    marco

Moderator
    Strifer

kun je via info niet het programma aan die nieuwe bestanden koppelen zodat het voortaan goed gaat of veranderd dat het icon niet?

Bijdrager
    G3Lay-Z

het zal wel zo zijn dat de fileserver van windows die gegevens niet mee stuurt omdat hij de bestands typen niet kan lezen, durf te wedden als je de windows extensie eraan hangt dat de preview wel werkt.. maargoed.. weet het niet zeker..

Bijdrager
    MvdB

Beste Strifer,

Het aanpassen in de info kan wel, en het icoontje wordt ook weer juist ingesteld, maar de preview van een EPS in Framemaker laat zich (nog steeds) niet zien. Terwijl hiervoor in Framemaker de preview van een EPS (of TIF) juist was.
    Op zich is het niet erg lastig (nou ja) om van een boek een aantal illustraties opnieuw te moeten openen en opslaan, maar honderden stuks. Dit wordt waarschijnlijk batch-werk. Of weet iemand een oorzaak en/of oplossing?

groeten
    marco

Bijdrager
    G3Lay-Z

dus als je ze een extensie meegeeft helpt het dus niet?

Bijdrager
    MvdB

Beste G3Lay-Z

Ik dacht eerst ook dat het misschien aan de extensies lag, maar het gebeurt onwillekeurig. Zowel bestanden met als zonder extensie hebben deze kuren.
    Misschien nog ter info, het is me opgevallen dat de bestanden waar ik het over heb (dus zonder preview) van een Novell-server komen. Deze server (oude versie 4.11) heeft nooit problemen gehad met mac-bestanden. Alleen sinds osX kun je er niet meer opkomen, vandaar de overstap naar XP.

groeten
    marco

Bijdrager
    MvdB

De meeste hebben al een extensie. Sommige niet. Maar het heeft tot nu toe niets uitgemaakt.

Bijdrager
    TonE

Dit probleem is hier vaker voorbij gekomen. De resource fork (filetype&creator) van het mac bestand gaat op de win server verloren omdat deze als aparte bestanden worden opgeslagen.
    Waarom de een er wel problemen mee heeft en de ander niet is mij een raadsel.

Ik heb zelf om van dit probleem af te komen pcmaclan geinstalleerd.
    Snip uit de pcmc documentatie:

This version of PC MACLAN changes the mechanism used to
    write Macintosh files to a volume on an NTFS formatted drive
    shared by the PC MACLAN File Server. The file structure is identical
    to that used by Microsoft’s Services for Macintosh. The 4.0
    version of PC MACLAN uses 2 files to store a single Mac file.
    The primary file, which has the original file name, is the Mac
    file’s data fork. The other file, which has a “.#res” extension, is
    the resource fork. The PC MACLAN file system maintains the
    link between the two files. When a share point is created on an
    NTFS drive, there is much less dependence on the PC MACLAN
    system files to maintain Mac file integrity.

Bijdrager
    MvdB

Ja TonE, je bent me net voor. Ik zag uiteindelijk dat dat de reden is. Vanmorgen was er nog een topic over, waarbij iemand aangaf dat het hinderlijk is voor Win-users dat de mac er nog zoveel bestanden bijzet. Nu kwam iemand met een prog om deze te verwijderen. Nu las ik bij dit progje dat het niet voor os9 geschikt is, omdat os9 deze bestanden nog nodig heeft. En aangezien Framemaker onder 9 werkt! (ik had de bestanden overigens niet zelf weggegooid, hoor.)

bedankt voor de reacties.
    marco

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.