23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    iJan

Iconen aanpassen in MacOS 10.15 Catalina

Ik heb MacOS 10.15 Catalina beta geïnstalleerd. Ik wil altijd graag mijn iconen aanpassen en heb de normale procedure gevolgd met het Terminal-commando csrutil disable na een herstart in Recovery Mode. SIP blijft dan echter actief en ik kan de iconen dus niet aanpassen.

In Schijfhulpprogramma zie ik mijn interne schijf (500 GB SSD) met 2 onderdelen: iMac en iMac – Gegevens. In Mojave heb ik dit nog nooit gezien. Kan het zijn dat die 2 onderdelen iMac en iMac – Gegevens een rol spelen?

Moderator
    Night

Bijdrager
    Ome Kor

Wat ik ervan heb begrepen is dat de systeem bestanden van Catalina op een aparte partitie staan, hoewel de Finder net zal doen alsof dat niet zo is. Die partitie is beveiligd en kan niet meer aangepast kunnen worden, het is read-only. In feite net zoals bij de iPhone.

Ik heb nog geen Catalina, nog teveel 32 bits programma’s. Zou het jammer vinden als ik mijn iconen niet meer kan aanpassen.

Bijdrager
    Hans Luyendijk

Bij mij hielp dit Terminal commando: sudo mount -uw /
    Het proberen waard…

Succes!

Bijdrager
    iJan

Dag Hans,

Ik heb sudo mount -uw / gedaan. Ik kan de iconen echter niet aanpassen met cmd-I en cmd-V. Moet ik hierna nog opstarten in Recovery Mode en csrutil disable doen om SIP uit te schakelen?

Ik heb versie 19A546d van MacOS 10.15.

Bijdrager
    Facundo

2 dezelfde topics aanmaken, met dezelfde inhoud, maar verschillende titels??

Moderator
    Night

Je zou je natuurlijk ook kunnen realiseren dat je met een beta-versie werkt.

Moderator
    Night

Facundo op 12 september 2019 om 13:16

2 dezelfde topics aanmaken, met dezelfde inhoud, maar verschillende titels??

Het zijn inderdaad topics die over hetzelfde onderwerp gaan. Ze zijn echter onafhankelijk van elkaar, door twee verschillende personen (iJan en Hans Luyendijk aangemaakt.

Bijdrager
    koen

Er zijn drie topics: twee dezelfde van ijan en één van Hans.

Door Moderator: Gevonden en afgesloten.

Bijdrager
    Facundo

@night: Bedankt voor die nuttige link. Dit lijkt me echt het type update die ik eerst maar eens een tijdje ga aanzien.

Bijdrager
    Hans Luyendijk

<p class=”cite”>iJan op 12 september 2019 om 11:36</p>
    Dag Hans,

Ik heb sudo mount -uw / gedaan. Ik kan de iconen echter niet aanpassen met cmd-I en cmd-V. Moet ik hierna nog opstarten in Recovery Mode en csrutil disable doen om SIP uit te schakelen?

Ik heb versie 19A546d van MacOS 10.15.

Zo heb ik het inderdaad gedaan: SIP uitschakelen en dan het Terminal commando: ik kan dan alle iconen aanpassen, – behalve dus Calendar.
    Succes!

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  Hans Luyendijk.

Bijdrager
    iJan

Dag Hans,

Het lukt me niet. Ik heb opgestart in Recovery mode, sudo mount -uw / gedaan (Terminal herkent dit commando dan niet), csrutil disable en herstart gedaan. Ik heb ook geprobeerd: sudo mount -uw /, Recovery Mode, csrutil disable en herstart. Ook dit werkt niet. Wat doe ik verkeerd?

Bijdrager
    Hans Luyendijk

<p class=”cite”>iJan op 13 september 2019 om 08:08</p>
    Dag Hans,

Het lukt me niet. Ik heb opgestart in Recovery mode, sudo mount -uw / gedaan (Terminal herkent dit commando dan niet), csrutil disable en herstart gedaan. Ik heb ook geprobeerd: sudo mount -uw /, Recovery Mode, csrutil disable en herstart. Ook dit werkt niet. Wat doe ik verkeerd?

Dag iJan,

Ik heb geen idee wat je niet goed doet, maar je opmerking dat Terminal het commando niet herkent, lijkt me een signaal dat er iets niet klopt: ik heb dat Terminal commando niet in de Recovery Mode gegeven, maar in mijn eigen modus. Misschien dat dat helpt?

Bijdrager
    Hans Luyendijk

<p class=”cite”>Night op 12 september 2019 om 15:15</p>
    Je zou je natuurlijk ook kunnen realiseren dat je met een beta-versie werkt.

En dit is natuurlijk helemaal waar… We moeten gewoon wachten op de officiële update.

Bijdrager
    Hans Luyendijk

Dag iJan,

Omdat ik dat toch al van plan was, heb ik gisteren Catalina, dat al op mijn iMac stond, ook op mijn MacBook geïnstalleerd, om te zien of datgene wat ik al eerder postte, zou werken. Volgorde: Catalina installeren, in de Recoverymode SIP “disabelen”, opnieuw opstarten, Terminal commando geven (sudo mount -uw /) en voilà: alles werkt naar behoren, alle icons aangepast (behalve van Agenda dus, en dat was mijn probleem…)
    Nogmaals: succes!

Bijdrager
    iJan

Dag Hans,

Ik heb vanmorgen nog een geprobeerd. De status van SIP is disabled en sudo mount -uw / wordt geaccepteerd. En toch lukt het mij niet. Heel vreemd. Straks de echte versie maar gewoon opnieuw schoon installeren.

Hoe pas jij de iconen aan? Gewoon toon info en al gekopieerde icon linksboven in van de app plakken?

Bedankt voor alle info en moeite!

Bijdrager
    iJan

Goedemorgen Hans,

Ik zag een Hans voorbij komen op een forum van Apple. Ik denk dat jij dat was.

killall Finder in Terminal na sudo mount -uw / lost het probleem dus op!

Bijdrager
    Hans Luyendijk

Dag iJan,

Was ik inderdaad, maar de tip (killall Finder) lost mijn probleem niet op met het icoon van Calendar. Misschien is jouw probleem wel opgelost, hoop het voor je!

Bijdrager
    iJan

Mijn probleem is inderdaad opgelost. Je weet ongetwijfeld van het bestaan van het icon App-empty in Calender?

Bijdrager
    Hans Luyendijk

Ja, is mij bekend. Maar die kennis helpt mij niet. Ach ja…

Bijdrager
    iJan

Dag Hans,

Misschien heb ik de oplossing voor je. In de pakketinhoud van Agenda staat de map Calendar.docktileplugin met de map Contents > Resources. Hier staat ook de icon App-empty.icns. Ik heb deze vervangen en dat werkt!

Moderator
    Night

…zoals ik dus al aangaf in mijn eerdere post. 👍 Mooi dat dat gewerkt heeft.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.