15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    RW

Icloud – time machine

Hallo, ik gebruik time machine om back-ups te nemen sinds 1981. Sinds een jaar gebruik ik ook icloud om mijn contacten te synchroniseren met mijn iphone, ipad en imac.

Wanneer ik op mijn Imac de app contacten open zie ik links bovenaan icloud staan. Wanneer ik nu echter time machine open kan ik niet meer naar de jaren 1981 gaan om mijn contacten te bekijken. Ter controle heb ik in mijn contacten een contact verwijderd. Ik heb time machine dan terug geactiveerd en gekeken op twee dagen voordien in de hoop dat verwijderde contact daar te zien om terug te plaatsen maar ook twee dagen voordien is het contact verdwenen. Heeft dit alles te maken omdat ik met icloud werk nu? Of moet ik icloud even uitschakelen om mijn contacten terug te zien jaren voordien? Bedankt voor hulp!!!

Bijdrager
    petermr

is je TM schijf niet vol waardoor de oudste backups weggegooid zijn. sinds 1981 is al heel lang geleden

Bijdrager
    fred44nl

kennelijk gebruik je TimeMachine niet alleen voor backup, maar ook als archief.

dat kan in principe wel, maar ik eigenlijk niet de bedoeling.

en inderdaad, 1981 is wel heel lang geleden.

Bijdrager
    Kwadraatje

Bizar lang geleden zelfs, aangezien TimeMachine pas in 2007 is ingevoerd…:)

(En de Mac pas sinds 1984 bestaat.)

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    RW

Aan allen, mijn excuses!! Het is sinds 2018 dat ik time-machine gebruik. Maar hoe dan ook, toch vreemd dat, wanneer ik een contact verwijder, het ook verwijderd is de dag voordien.  Normaal zou ik dat contact toch moeten zien de dag voordien toen ik een backup genomen had?

Bijdrager
    RW

Nog even gecontroleerd en van de 1 TB (externe schijf) heb ik nog 580 GB in time machine

Bijdrager
    GoeieDag

Apple is het in de basis fantastische TM blijkbaar de nek aan het omdraaien, want het werkt allemaal voor geen meter meer.

Voorheen kon je (o.a.) in de Contacten.app zelf via TM terug gaan in het verleden, en daar een oud adresje eruit vissen. Die functionaliteit zit er nog wel in, maar het werkt niet meer. Net zo in Mail.

Of het wat met iCloud te maken heeft, weet ik niet. Het zal wel, maar zorg dan dat je de samenwerking met TM goed overdenkt. Prutsers daar bij Apple.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>RW op 1 september 2020 om 12:44</p>
    Nog even gecontroleerd en van de 1 TB (externe schijf) heb ik nog 580 GB in time machine

Dat is ruim voldoende. Ik heb het nog even getest: bij mij werkt het zoals het moet. Dus gewoon Contacten.app openen, TM activeren en het gezochte adres terugplaatsen. Dat is wel onder macOS 10.14.6 (dus Mojave). Met welke systeemversie werk jij?

Bijdrager
    RW

IK werk met Catalina.

@GoeieDag
    , je hebt er kennelijk ook problemen mee, is wel vervelend dat Apple TM wat laat verloederen………

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat is sinds Catalina. Dit is een van de vele drama’s van deze macOS upgrade. Ik zeg het niet snel, en niet graag, maar als we het hierover hebben dan kan ik niet anders: het zijn kl**tzakken bij Apple op de macOS afdeling!

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>RW op 1 september 2020 om 13:58</p>
    IK werk met Catalina.

@GoeieDag
    , je hebt er kennelijk ook problemen mee, is wel vervelend dat Apple TM wat laat verloederen………

Ik had me hier tot nu toe niet in verdiept, omdat ik Catalina om diverse redenen niet wil gebruiken. Maar het lijkt om een opzettelijke verandering in werkwijze te gaan: https://discussions.apple.com/thread/251269624.

Het komt er (dus) kort gezegd op neer dat de weg naar herstel via iCloud verloopt: https://support.apple.com/nl-nl/guide/icloud-ipad/mme6182cfc37/icloud (pagina is voor iCloud op iPad, maar de werkwijze op de Mac is identiek).

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Kwadraatje op 1 september 2020 om 21:00</p>

Het komt er (dus) kort gezegd op neer dat de weg naar herstel via iCloud verloopt: https://support.apple.com/nl-nl/guide/icloud-ipad/mme6182cfc37/icloud (pagina is voor iCloud op iPad, maar de werkwijze op de Mac is identiek).

leuk gedaan, maar verder dan 4 weken gaat het niet terug.

het komt er dus op neer, dat je tegenwoordig zelf de contaten moet exporteren, zodat je daarmee een historie kunt opnbouwen.

Bijdrager
    RW

Ik heb even time machine geopend en zie op 2018-02-18 de contacten.app.

Kan ik deze zonder problemen openen denken jullie. Of kan ik op één of andere manier hier mijn contacten zien? Zie hierbij een screenshot. Bedankt!!

Bijdrager
    GoeieDag

Bovendien is dit niet in lijn met hoe TM werkt onder Catalina. Je kunt in de Contacten interface TM starten. Je zou dan ook verwachten dat het werkt.

Nu is het halfslachtig en half kapot. Zoals veel meer in Catalina overigens. Nogmaals: prutsers daar bij Apple!

Bijdrager
    GoeieDag

RW op 1 september 2020 om 21:19
    Ik heb even time machine geopend en zie op 2018-02-18 de contacten.app.

Zinloos, want jouw contacten staan niet in de Cotacten.app.

Ze staan in een bestand in jouw gebruikers bibliotheek. Je zou even kunnen googlen welk bestand dat is, en deze terughalen via TM. En dan bv in een nieuwe gebruiker op de Mac dit bestand openen, en kijken of je het gewenste contact erin kunt terugvinden, en overbrengen.

Ik ben wel klaar met dit soort kunstgrepen. Daarvoor heb ik geen Mac.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.