14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    DiederikvdS

iCloud niet meer gebruiken, agenda's verwijderd?

Eindelijk eindelijk eindelijk heeft Apple geluisterd en is de dwang om tussen iPhone en Mac contacten en agenda’s alleen nog maar via de iCloud te mogen synchroniseren beĆ«indigd. De USB mogelijkheid nu weer terug. Pfeooi. Fijn! Maar nu. Ik wil dus synchronisatie via iCloud uitzetten en voortaan weer alleen via USB synchroniseren. Dan krijg ik de volgende mededeling:

“Als u iCloud niet meer voor ‘Agenda’s’ gebruikt, worden agenda’s die zijn opgeslagen in de iCloud verwijderd van deze Mac.”

Bedoelt Apple hier echt dat als je de iCloud niet meer wilt gebruiken, ze je Mac leegschrapen?? Of is het een slechte vertaling en gooien ze de agenda’s weg die in de iCloud staan (wat ik zou verwachten eerlijk gezegd).

Zit er toch nog een naar addertje aan deze move van Apple en mag je dus niet je agenda’s behouden als je besluit de iCloud vaarwel te zeggen? Gewoon, om je te pesten….. Wie heeft het aangedurfd? het zou een behoorlijke klap zijn als ik m’n agenda’s kwijt raak. Ik heb er ongeveer 13….

Bijdrager
    fred44nl

maak eerst een kopie van de agenda, door deze te exporteren.
    dan kun je doen wat je wilt, want als het misgaat, dan importeer je de gemaakte export weer:)

Bijdrager
    DiederikvdS

Zal ik eens proberen. Scary stuff hoor, deze toestand. Het voelt alsof je gestraft wordt als je overweegt om je niet aan de ketting te laten leggen voor iCloud. De boodschappen die je krijgt als je een restore van je backup wilt doen zijn ook nogal frightening… Maar goed, het is waarschijnlijk de enige route.

Bijdrager
    belfortmac

Ben hier ook al langer mee aan het het klooien.
    Wat fred44nl zegt gaat prima, alleen moet je daarna niet de iCloud meer aanzetten, want dan is weer alles weg.
    Bij mij in ieder geval!!

Bijdrager
    iep

Je kunt het als straffen zien, je kunt het ook als heel erg handig zien. Als je geen gebruik meer van iets maakt is het ook wel zo fijn dat ie dan ook al z’n “troep” achter zich opruimt (in dit geval dus je agenda items). Mooier zou echter zijn als dit je gevraagd wordt.

Je bent echter je data niet kwijt. Hij verwijderd het alleen van je Mac waar je de calendar sync uit zet. De data blijft wel in iCloud staan. Wil je die data toch weer lokaal op die Mac hebben dan zul je moeten doen wat fred44nl zegt.

Bijdrager
    DiederikvdS

Tja, dat is het nou net. Ik wil niet dat mijn data in de icloud staan. Maar die logische wens is voor apple kennelijk een onbestaanbare….

Bijdrager
    DiederikvdS

trouwens ook wel lastig dat ik dus 13 exportbestandjes moet maken om mijn eigen “troep” te mogen bewaren….

Bijdrager
    DiederikvdS

OK, weer een avond opgesoupeerd door klantonvriendelijke beslissingen in Cupertino. Maar het lijkt nu te werken, behalve dan dat die 13 agenda’s toch nog stiekum iCloud.caldav agenda’s blijken te blijven. Echt loslaten wil kennelijk nog niet zo lukken.
    Ook al heb ik overal de iCloud uitgezet, de agenda’s blijven daar wel hun basis houden (terwijl ik wil dat die basis op mijn eigen computer is en nergens anders dan op mijn eigen apparaten).
    Afspraken kan ik nu via mijn iPhone niet direct in een van die 13 agenda’s zetten. Eerst verwacht ie dat ik die in een google agenda zet. Vervolgens kan ik nu synchronisatie op mijn computer de afspraak in een andere agenda zetten….

Wat een drama zeg. Ik overweeg nou toch of er niet een andere telefoon is die het wat beter doet… Die nieuwe Blackberries lijken wel wat…

Bijdrager
    iep

Misschien eerst eens nadenken voor je iets doet. Als je niks in de cloud wil moet je geen gebruik maken van een Blackberry omdat die zeer zwaar leunt op dat principe. Een iPhone is dan een veel geschiktere kandidaat. Daarnaast moet je toch echt de vinger naar jezelf laten wijzen. Jij maakt doelbewust een iCloud account aan, maakt daar gebruik van en zet daar je data neer. Dat is niet iets wat Apple doet en ook niet iets waartoe ze je verplichten. Jij hebt die keuze gemaakt dus zul je ook op de blaren moeten gaan zitten. Het enige wat je ze kwalijk kunt nemen is het 13 keer moeten exporteren omdat je 13 agenda’s hebt. Apple had wel wat beter mogen adverteren dat je dit in de agenda op de Mac kunt doen via de export functie (je moet agenda archief exporteren en later weer importeren). Dat geldt overigens ook voor de iPhone. Als je daar in de opties van je iCloud account de diverse sync opties uit zet krijg je de vraag wat ie met de data moet doen: op je iPhone laten staan of van je iPhone halen (ik was deze optie vergeten maar eigenlijk is dit de makkelijkste manier). Dit is iets wat nagenoeg iedere andere smartphone ook doet.

Bijdrager
    fred44nl
    DiederikvdS op 20 mei 2014

trouwens ook wel lastig dat ik dus 13 exportbestandjes moet maken om mijn eigen “troep” te mogen bewaren….

als je Agenda wil exporteren, dan doe je dat naar een Agenda-archief.
    daar zit alles in, waarbij het niet uitmaakt hoeveel agenda’s je hebt.

Bijdrager
    DiederikvdS

Zeg Iep, dank voor je bericht maar ik word wel een beetje onpasselijk van zoveel zelfingenomenheid van jouw kant. Ook geef je er blijk van niet te begrijpen wat mijn issue nu is hier. Ik wil NIET dat mijn data in de iCloud blijven staan, ik wil ze op mijn eigen computer hebben (andersom dus dan waar je eerder naar refereerde als zijnde zo ‘handig’). Het zou goed geweest zijn als je je even zou willen verdiepen in wat nu mijn probleem was.
    Voor de goede orde, het was niet mijn beslissing om de synchronisatie via USB de nek om te draaien. De enige manier om mijn zaak nog enigzins in de gaten te kunnen houden was dan helaas maar gebruik te maken van de iCloud. Apple liet me geen andere optie (tenzij ik natuurlijk al mijn Apples de deur uit zou doen en overstappen op een geheel door mijzelf ingerichte Linux infrastructuur of zo….). Ik had natuurlijk gewoon OS10.6 moeten blijven draaien, maar ja, dan heb je allerlei andere dingen weer niet. Wel bewuste, maar geen gewenste keuzes dus. Kennelijk is dat allemaal aan je voorbij gegaan. Ik heb dus ook met zeer veel tegenzin en bewuster dan me lief was die iCloud account aangemaakt. Gelukkig gelukkig gelukkig heeft Apple hun dwaling ingezien en kunnen we sinds de laatste update weer gewoon zelf in eigen huis synchroniseren en was ik nu dus op zoek naar het behouden van mijn eigen data. (die waren toch van mij, dacht ik toch)

Over het gebruik van agenda archief (@fred44nl) dat lijkt leuk , Ć©Ć©n archief waar al mijn agenda’s in zitten, MAAR, dat blijkt dan een archief te zijn dat de iCloud versies van al die agenda’s terug plaatst. Als je dus je iCloud account afsluit en eindigt, kan dat archief er niet meer bij en ben je je agenda’s alsnog kwijt. 13 export bestandjes viel dan best nog wel mee en werkt inderdaad prima. Dank voor die tip! Het zette me op het pad om zowel agenda archief als export te gebruiken. Gelukkig maar:-)

Wel jammer dat ik nu ook al mijn contacten dubbel heb, maar goed, een luie avond om iedere tweede entry te deleten kan ook heel gezellig zijn….

Bijdrager
    iep

Het was wel je keuze om te upgraden net als dat het je eigen keuze was om iCloud te gebruiken. Apple heeft je de keuze gelaten om wel of juist niet te upgraden. Velen hebben dat laatste gedaan om de usb sync niet kwijt te raken. Jij hebt voor het eerste gekozen terwijl dat helemaal niet nodig was. Aan iedere keuze die je maakt zitten voordelen maar ook nadelen. Dan moet je zowel de lusten als de lasten accepteren. Het afschuiven van je eigen verantwoordelijkheid en jezelf als slachtoffer bestempelen is waar je onpasselijk van zou moeten worden. Het is dan ook niet meer dan terecht dat iemand je op die eigen verantwoordelijkheid wijst en ja, dat is zuur om onder ogen te komen.
    Om je een voorbeeld te geven: ik heb wel iCloud omdat ik het met al die devices wel zo handig vindt maar daarbij accepteer ik wel dat de Amerikaanse overheid doet wat ze met mijn data wil doen zonder dat ik daar ook maar iets tegen kan doen (ongeacht of ik nou wel of geen Amerikaanse nationaliteit heb; iets wat veel Amerikanen zelf ook ontgaat). Daarom hoor je mij ook niet over iCloud en dat afluisteren mekkeren. Ik weet dat het gebeurd en omdat ik er gebruik van maak heb ik het ook geaccepteerd dus heb ik ook geen recht meer om daar over te zeuren.

Om weg te migreren zul je twee stappen moeten zetten: je spullen uit iCloud halen en lokaal onderbrengen en vervolgens de boel in iCloud verwijderen. Dat gaat natuurlijk het makkelijkst als je dat account helemaal opzegt (wat je toch wil omdat je niks met cloud computing wil doen). Dat proces mogen bedrijven wel eens beter gaan beschrijven (de meesten doen dit namelijk niet).

Bijdrager
    DiederikvdS

Ja ja, het was mijn eigen keuze. Het is allemaal geheel en al mijn schuld dat ik na vijftien jaren telkens updates en upgrades geĆÆnstalleerd te hebben die zonder uitzondering een verbetering van de service en ervaring was, heb ik nu eens een keer niet alle kleine lettertjes gelezen, erop vertrouwende dat een bedrijf als Apple niet zoiets majeurs als het killen van de regie over je eigen data niet tussen neus en lippen door zo maar zou doen zonder daar even op te wijzen. Harde les. Het zal wel met marketing te maken hebben dat de iCloud gepusht moest worden of zo, maar het voelde wel als een valse steek in de rug. Om dan vervolgens aan hordes kritieklozen telkens weer te moeten uitleggen wat het issue is en dan telkens weer die smalende stompzinnige reactie “dat heb je zelf gedaan hoor” te moeten horen, gaat behoorlijk de keel uithangen. Dat weet ik namelijk zelf ook wel. Waar het om gaat natuurlijk is dat het zonder ruchtbaarheid er tussendoor geperst is. Men had namelijk ook wel door dat als Apple duidelijk had aangekondigd dat de USB synchronisatie gekilled zou worden, iedereen over ze heen zou vallen. Door het onopvallend erdoor te drukken, reageerde de grootste meerderheid gelaten maar geĆÆrriteerd. Het terugbrengen van de USB sync optie geeft wel zonneklaar aan dat ze bij Apple dan nu toch begrijpen dat die laatste move dus niet zo kies was.

Het NSA aspect is maar een deel van het verhaal. Het bespottelijke effect dat m’n telefoon elke minuut zowat alle data gaat checken met een server aan de andere kant van de wereld, dat je data dus alleen nog maar kloppen als je een internet verbinding hebt. Ik kom wel eens buiten en soms heb je dan geen verbinding… en soms wel eens een hele tijd niet… best lastig als de hele santekraam alleen maar werkt bij de gratie van een internetverbinding. Daar is het gewoon nog te vroeg voor.

Enfin. Zand er over. Ik heb m’n spullen weer in eigen beheer en hoef geen overbodige servers te laten draaien. Allemaal weer prima. En ja, ik zal de volgende update eerst installeren als de daarop volgende gepubliceerd wordt en alle discussies volgen vooraleer ik gebruik zal gaan maken van nieuwe functionaliteit van zo’n update.

Sorry hoor iep, dat ik niet Ć lle in en outs van de OS update destijds tot de laatste letter had doorgeplozen. Het vertrouwen is nu weg, dus de volgende keer zal ik een weekje uittrekken voor het lezen van die hele mumbojumbo. Fijn dat het voor jou allemaal werkt en dat je je geen zorgen maakt over jezelf of de rest van de wereld. Het ga je goed.

Bijdrager
    belfortmac
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.