12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

ICloud mail archive folder wel of niet op de server?

Oke, iCloud mail van Apple is een IMAP dienst dus je zou verwachten dat berichten standaard op de server blijven staan en niet zoals bij POP lokaal op je computer worden geplaatst.

Prima, wat ik nu altijd heb gedaan is mailtjes lezen en daarna verwijderen naar de prullenmand, deze werden dat automatisch na 14 dagen van de server verwijderd. Mailtjes die ik wil bewaren zoals facturen verplaats ik altijd naar de standaard iCloud archive folder met de veronderstelling dat deze mailtjes dan gewoon op de server blijven staan zoals een inbox folder alleen veilig in een mapje waar ik nooit in kijk tenzij ik iets nodig heb.

Alleen hier komt het probleem.. Als deze folder ook gewoon IMAP zou zijn dan moeten alle mailtjes in de archive folder van iCloud ook zichtbaar zijn zodra ik morgen een nieuw mailprogramma installeer op mijn Mac of iPad. De mailtjes staan immers op de server dus account toevoegen en dan moeten ze zichtbaar zijn, maar dat is dus niet het geval.
    Ik heb op mijn computer meer mailtjes in het archief zitten dan op mijn iPad. Ik ben op de iPad de Unibox app gaan gebruiken sinds 9 december en het gekke is dat ik geen archief heb van alles voor die datum, terwijl deze wel gewoon in het archief van de Unibox app op de Mac zitten.

Nu lees ik online bij Apple zelf natuurlijk weer helemaal niets over dit soort dingen. Dat is typisch Apple. Ze willen wel clouddiensten leveren maar verwachten dan dat mensen vanzelf begrijpen hoe dit soort nieuwe diensten allemaal werken. Op hun forum staan echter de wildste verhalen, cowboys zeggen dat zodra je mailtjes in de Archive folder gooit dat deze dan lokaal worden geplaast om zo iCloud geheugen te besparen. Terwijl indianen zeggen dat iCloud geheugen is om te vullen en gebruiken (logisch) dus waarom zou je de mailtjes lokaal halen, iemand moet heel wat mailtjes archiveren wil je 5GB iCloud opslag vullen.

Dat laatste klinkt mij heel goed, en zo wil ik het ook. Gewoon mailtjes die op de server blijven staan alleen in een veilige map zodat ik er nog altijd van alle kanten bijkan.

https://support.apple.com/kb/PH2652?locale=nl_NL

Bijdrager
    TheBigZ

Ja de gearchiveerde mails blijven op de iCloud server staan.

Je kunt sinds enige tijd zelfs verwijderde mails terughalen, gedurende een maand.

http://www.idownloadblog.com/2015/08/13/restore-deleted-icloud-files-contacts-calendars-reminders/

Bijdrager
    Shmoo

Dat dacht ik dus ook ja, ik ga nog eens alle instellingen doorlopen want ik blijf het vreemd vinden dat mijn Mac echte alle mailtjes in het archief toont en mijn iPhone maar vanaf 9 dec. Alles van voor die tijd is niet zichtbaar.

Bijdrager
    Maarten2015

Bijdrager
    Shmoo

Die instellingen gebruik ik niet want ik gebruik de Mail app van iOS niet.

Zou dat het probleem zijn?

Bijdrager
    iMad

Als je eens inlogt op iCloud.com zie je dan de mails wel staan in Archief?

Bijdrager
    Shmoo

Ja, als ik via mijn computer inlog op iCloud.com dan staan alle mailtjes in de folder Archief, dus hetzelfde als op mijn Mac en zoals ik het ook wil hebben. Niets meer lokaal dan hoef ik er ook geen backup meer van te maken.

Ik vraag mij alleen af of ik de mappen onderaan kan verwijderen. Ik heb geen idee hoe deze daar komen, ik heb ze niet aangemaakt. Waarschijnlijk heeft een 3rd party mailprogramma dit ooit gedaan in de achtergrond.
    Er is ook geen verschil tussen de content in Sent + Verstuurd. Beide bevatten gewoon dezelfde content.

Bijdrager
    Maarten2015

Ik gebruik wel Mail op de iPhone en Ipad zoals je al constateerde. En mijn mailaccounts zijn van outlook.com (de gratis versie). Een van die @outlook.com-mailadressen is tevens Apple ID. Juist bij dat emailadres heb ik ook extra, lees dubbele mailboxen, nl. Deleted en ook Sent items. Gek genoeg zijn de equivalenten daarvan in het Nederlands: Verrwijderd en Verstuurd. En dan heb ik ook nog een map Reclame én een map Ongewenste berichten.

Ik kijk nergens meer van op ?. Wellicht dat waar Apple en Microsoft samenkomen 1+1 nooit 2 is, maar altijd meer ;-).

Bijdrager
    Shmoo

Ik ben er nu eigenlijk wel achter dat ik stiekem wel heel erg graag terug wil naar Apple Mail vanwege de functionaliteit en iCloud integratie. Gewoon weer het standaard programma gebruiken dat bij OS X en iOS geleverd wordt. Ik ben nu onderhand wel een beetje klaar met al die 3rd party apps die zoveel WAUW functies beloven en waar wij allemaal zo hard achteraan rennen terwijl de basis van zo’n app eigenlijk gewoon heel slecht ontworpen/gebouwd is maar dat zien wij niet omdat we alleen maar interesse hebben in snooze-functies en weet ik veel wat nog meer.

Het enige dat mij nog bij de Unibox apps houd is dat mailtjes in deze app per contact binnenkomen. Vergelijkbaar met WhatsApp en SMS.

Hier ben ik nu zo erg aan gewend dat zodra ik Mail open ( al is het op iCloud.com ) dan ben ik meteen het overzicht kwijt.
    In Unibox heb je dus alleen een inbox kolom/sidebar met contacten, één iemand heeft mij dus 185 keer gemaild in de afgelopen maanden en in Unibox heb je dat helemaal niet in de gaten omdat al deze berichtjes binnenkomen als een ‘chat log’ vergelijkbaar met WhatsApp en SMS.. Terwijl als ik nu in Apple Mail zou kijken dan staan al die 185 berichten als losse items in de inbox kolom/sidebar en dan ben je meteen het overzicht kwijt want tussen al die 185 berichten staan ook nog eens mailtjes van andere mensen.

Dit is zo jammer, was er maar een optie in Apple Mail om inkomende mailtjes te groeperen per contact.

Bijdrager
    iMad

Dan maak je via iCloud.com Mail een paar regels aan.
    Maak eerst een paar mappen aan met de naam van de personen en dan laat je binnenkomende mails gelijk in die map plaatsen.
    Zoveel mogelijkheden.

Bijdrager
    Maarten2015

Als je weer Mial gaat gebruiken heb je dan ook helemaal niks aan de zogenaamde optie Berichtenreeksen? (Die verfoei ik dan weer, zo heeft iedereen wel wat ;-))

Bijdrager
    Shmoo

Ik ben nu eens even door de instellingen aan het lopen en het voelt extreem vreemd aan.

Dit soort programma’s hebben altijd meteen zo’n extreem hoog ‘clunky’ gehalte. Een beetje zoals MS Word en Outlook ook hebben, als je zo opent lijkt het wel een complete fabriek met overal knopjes en informatie. Ik probeer het nu zo in te richten dat het zo lean mogelijk is.

Volgens mij is het ook niet mogelijk om de app lay-out om te draaien. Mailen is niet mijn dagelijkse bezigheid dit stel ik liever uit tot aan het eind van de dag, dan beantwoord ik alle mailtjes dus het liefst heb ik de mail app dan aan de rechterhelft van mijn scherm ingedeeld maar dan zit je met de sidebar aan de linkerkant. Dan de inbox kolom en daarna pas helemaal rechts het bericht zelf. Als je die weergave zou kunnen omdraaien dan staat de content van het mailtje nog een beetje richting het midden van het scherm.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.