3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Michiel Schaap

ICloud fotobibliotheek, wisselen na wissen foto’s.

Het geval
    Voor verblijf in het buitenland zet ik de ICloud functie voor Fotos uit op Ipad en IPhone omdat dit ongemerkt veel data gebruikt en wij in Italië via de satellietverbinding die we daar gebruiken slechts 30Gb mogen up/down loaden. Daar zijn we met gebruik van ICloud en Foto’s na een paar dagen doorheen (WiFi gaat via die sateliet). Als je de ICloud functie uitzet waarschuwt de IPad/IPhone dat de foto’s van het device gaan. Op zich geen probleem. Meestal blijven veel Foto’s toch staan, geen idee hoe die selectie tot stand komt. Mogelijk de beelden die je een keer uit de cloud hebt gedownload. Een paar duizend zijn het wel, van de 20.000 uit de complete bibliotheek.
    Bij thuiskomst zet ik de ICloud weer aan.
    Alle originelen staan standaard op mijn Mac, de gehele bibliotheek. Die wordt middels timemachine gebackupt. En ik maak desondanks zo nu en dan een kopie op een andere externe schijf. Voor de zekerheid.
    Nu bleek dat na het weer koppelen van de IPad heel veel foto’s (ook een paar duizend) uit de bibliotheek gewist te zijn. Die moet ik nu dus terughalen met behulp van de kopieën van Timemachine of de andere extra kopie.
    Mijn vragen:
    1 is er een andere methode om het dataverbruik via WiFi te beperken of te stoppen terwijl de andere Icloudfuncties (agenda, mail, notities en bestanden b.v.) wel blijven werken.
    2 Als ik de kopie bibliotheek terugzet in de map afbeeldingen en die tot systeembibliotheek benoem wat gebeurd er dan met de Cloud. Wordt de hele bibliotheek nu naar IPad en IPhone gestuurd met heel veel dubbelingen tot gevolg (80% van de foto’s in die kopie bibliotheek zitten nu natuurlijk al in de huidige deels gewiste bibliotheek). Of wordt opnieuw alles wat nu niet in IPad en IPhone zit (de ontbrekende foto’s dus) en ook in de Cloud opnieuw uit de bibliotheek gewist. Is er een bepaalde volgorde om de actie te doen, b.v. eerst uitloggen of maakt dat niet uit.
    3 Als je tijdelijk de ICloud voor IPad en IPhone (voor de foto’s app) uitzet hoe doe je dat dan en hoe zet je hem weer aan zonder dat er beelden gewist worden.

Graag hoor ik hoe te handelen en alvast dank voor de moeite!

Bijdrager
    buitenlust

<p style=”text-align: left;”>beste Michiel. Exact dezelfde  problemen en vragen.
    ook al een keer hele bibliotheek van schijf (159Gb, 24000 foto’s) teruggezet. Helaas tijdstempels en meer verknoeid.
    Waar het verkeerd (ook) ging op vakantie, door slechte WiFi, uploaden onderbroken. Thuis daarna heel veel dubbele foto’s en veel ellende.
    Ben heel benieuwd naar oplossingen en reacties.
    Btw. Nog een vreemd verschijnsel. Waarom is er verschil in bibliotheek grootte op schijf en in iCloud?</p>
    groet Eddy (mail me gerust!)

Bijdrager
    Michiel Schaap

Afgelopen dagen veel tijd geïnvesteerd in het terugkrijgen van de ca 2000 ontbrekende foto’s uit mijn bibliotheek van een kleine 20.000 foto’s.

De oorzaak is (denk ik) dat ik de IPad die gebruik maakt van de ICloud foto’s heb “schoongemaakt” nadat ik de cloud had uitgeschakeld. De IPad zegt dan dat hij alles wist maar dat is niet zo. Er blijven er zomaar een paar duizend staan. Ik was bang dat als ik de cloud weer zou inschakelen deze restfotos voor dubbelingen zou zorgen. Dus alles handmatig gewist. Het was een volstrekt willekeurige selectie uit de hele verzameling. Dus niet de nieuwste of zo.

nadat ik de cloud ingeschakeld had zei de IPad dat hij ging uploaden. Vond ik al vreemd. Maar ja, teksten zijn wel vaker cryptisch. Na verloop van tijd bleek dat er zo’n 2000 foto’s uit de bibliotheek (ICloud en Mac) waren verdwenen.

Gelukkig bleek ik nog een redelijk recente kopie op externe schijf te hebben. Die bevatte de ontbrekende foto’s wel. Die als bibliotheek in de map afbeeldingen gezet en geselecteerd in Foto’s als systeembibliotheek. Die keuze was er eigenlijk niet maar ik kon wel in foto’s de ICloud optie aanvinken. Na vele uren (het is bijna 90Gb) had hij alles naar de cloud geüpload maar bleken de missende foto’s opnieuw uit de bibliotheek verdwenen. Balen dus want het leek iets dat in de cloud zat. Vandaag nogmaals diezelfde bibliotheek genomen. Weer in de map Afbeeldingen gezet, naast het bestand dat gisteren gemaakt is en waar dus 2000 foto’s ontbreken. Officieel is het nl zo dat een nieuwe (gevulde) systeembibliotheek wordt samengevoegd met de in ICloud staande foto’s. Weer uren geduld en na afloop bleken de ontbrekende foto’s wel te zijn opgenomen in de nieuwe bibliotheek die nu ook weer een kleine 20.000 beelden bevat. Het lijkt dus alsof de aanhouder wint. Ik wacht nog een paar dagen met koppelen van IPhone en IPad. Duimen dat die koppeling geen problemen gaat geven. Op de AppleTV zie ik wel beelden die eerder weg waren.

Wellicht dat Dit helpt bij het zoeken naar oplossingen.

voor Apple: uitzetten van ICloud op iPhone en iPad leidt tot het verwijderen van veel foto’s van die idevices. Maar niet alles. Daarbij hoort de waarschuwing die te laten staan! Of ze moeten die procedure verbeteren zodat echt alles verdwijnt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.