6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Brinkige

iCloud fotobibliotheek start niet met uploaden

Mijn iPhone zit bijna vol, mede omdat ik had nog altijd al mijn foto’s op de telefoon had opgeslagen en niet in de cloud. Dus vanochtend extra cloudopslag gekocht (50Gb) en daarna de iCloud Fotobibliotheek ingeschakeld op de iPhone. De instelling voor ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ is ook ingeschakeld.

Nu verwachtte ik dat de foto’s vanzelf geüpload zouden worden en er kleinere versies van de foto’s achter zouden blijven op de telefoon, zodat er wat iPhone-ruimte vrij komt. Hij blijft echter vanaf het begin al staan op ‘Schijf bijna vol – 2.960 onderdelen uploaden’. Hij heeft dus nog niks gedaan. Mijn iCloud heeft nog 46Gb vrij, dus dat moet voldoende zijn, aangezien mijn totale foto’s 5.5Gb in beslag nemen.

Weet iemand of het gewoon even duurt voordat die upload start, omdat ie eerst nog zaken moet voorbereiden oid? Of zou dat uploaden meteen moeten starten nadat je de iCloud-bibliotheek hebt ingeschakeld?

Bijdrager
    Shmoo

Je moet met WiFi verbonden zijn + je iPhone moet aan de oplader liggen. Dan komt het vanzelf allemaal goed.

Bijdrager
    McMeller

Je verwachting klopt. Ik heb in mijn kennissenkring echter vaker te maken gehad met een weigerende iCloud-fotobibliotheek, met melding ‘schijf bijna vol’. Men kon dagen wachten, maar uploaden ging hij nooit. Komt vreemd over, want je gaat meestal de cloud in om ruimte te scheppen.

De oplossing was toch echt zoveel mogelijk apps tijdelijk te verwijderen. Facebook is vaak een quick win. Wel moet ik zeggen dat dit allemaal vóór iOS 11 was, sindsdien heb ik het niet meer gezien. Op wat voor toestel draai je welke versie van iOS?

Bijdrager
    Brinkige

Ik heb tot vanochtend gewacht. Misschien ging ie aan het werk als de telefoon gesluimerd was, zoals bij de backup, maar vanochtend nog steeds helemaal niks. Ik heb nu maar even wat foto’s in OneDrive gezet (sorry, maar bij OneDrive kan je tenminste wel gewoon zien wat ie aan het doen is…), zodat ik die foto’s daarna van de telefoon kon verwijderen. Dan is er iig weer wat ruimte om nieuwe foto’s te maken.

Ik moet ook toegeven dat er nog iOS10.3 op draait, ook omdat er altijd te weinig ruimte was om te updaten, los van iTunes. Misschien moet ik binnenkort dat ding maar eens even helemaal leeggooien en opnieuw beginnen.

Bedankt voor jullie reacties iig!

Bijdrager
    McMeller

Sluimer maakt inderdaad geen verschil. Ik ben het deels eens met wat je zegt over inzicht in de activiteit. Het was namelijk glashelder dat er niks gebeurde, maar de reden zou wat transparanter mogen zijn. En, ik had vorige week op mijn Mac ook even moeite met Foto’s. Het bleef slechts aangeven wanneer de laatste synchronisatie was geweest, en werkte maar niet bij. Bleek uiteindelijk een netwerkprobleem, maar je zoekt je rot. Ik snap je gevoel.

Heeft het vrijmaken van ruimte er nu wel voor gezorgd dat de boel is gaan lopen?

In dit verband klinkt het logisch dat updaten ook nog niet was gelukt wegens ruimtetekort. Bijwerken via iTunes heeft ook mijn voorkeur niet, vooral niet als het niet mijn device is. Ik heb wel een tip voor je. Als je de iPhone in herstelmodus aansluit op je computer, kun je hem bijwerken met iTunes zonder dat de boel elkaar gaat verkennen en synchroniseren. Let wel op dat je alleen voor bijwerken kiest, en niet voor bijwerken en herstellen. En, trek hem los zodra de update voltooid is en de iPhone uit iTunes verdwijnt.

Op bovenstaande manier updaten, was waarschijnlijk voldoende geweest om de boel een zetje te geven. Vandaar mijn vraag over de hardware en iOS-versie. iOS 11 is namelijk iets kleiner dan iOS 10, en de iCloud-functies van iOS zijn verbeterd, waardoor dit probleem niet meer voorkomt.

Bijdrager
    Brinkige

Het is inmiddels gelukt! Ik heb toch nog een keer de switch voor iCloud Fotobibliotheek uit- en aangezet en toen begon ie opeens meteen. Binnen een half uurtje was alles geüpload en het resultaat was nog beter dan ik had verwacht: 3Gb vrij! Dus voorlopig kan ie weer een beetje gebruikt worden, maar updaten naar iOS11 is sowieso geen slecht idee denk ik.

Bedankt voor je reacties McMeller!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.