30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    ElTollo1978

iCloud Drive of Dropbox?

Is iCloud Drive inmiddels een volledige vervanger voor Dropbox?

Je kunt nu toch alle bestanden er in kwijt?

En is het dan alleen niet handig als je cross-platform veel doet?

Bijdrager
    Shmoo

Nee joh… iCloud Drive mag nog niet eens voor 20% in de schaduw staan van wat Dropbox doet.

Moet je eens voor de leuk, een bestandje uit je iCloud Drive op je bureaublad slepen en dan bedenken dat je dit 20 maal op een dag zou doen. Ik denk dat ik liever een blindedarmontsteking zou willen hebben dan zo’n ervaring met de computer.

Over 3 jaar moet je nogmaals naar iCloud Drive kijken nu moet je het vooral gebruiken als een online USB stick. Je zet er bestanden op die je 5 jaar niet gaat gebruiken en waar je niet naar hoeft om te kijken.

Bijdrager
    ElTollo1978

:lol: dat is in ieder geval duidelijk!:lol:

Maar het is wel beter geworden al toch, in 2014 kon je volgens mij die mappen nog niet eens synchen of te zien krijgen: http://www.onemorething.nl/community/topic/icloud-drive-mappen-op-een-ios-device-vs-dropbox/

Bijdrager
    ElTollo1978

Zie nu pas dat je mij toen ook al antwoordde @shmoo!:)(y)

Bijdrager
    Shmoo

Zeker, het gaat zeer zeker vooruit. Alleen zoals een apache helikopter, lekker stealth-achtige manier van software bouwen. Daar is Apple heel erg goed in. Bang dat ze ons iets te veel vrijheid geven en later weer beperkingen op moeten leggen waardoor mensen dan geen software updates meer doorvoeren omdat ze bang zijn functionaliteit te verliezen.

Mac app developers kunnen nu ook al toegang krijgen tot je iCloud Drive zonder dat hun apps verkocht worden in de Mac App Store. Dat is al heel wat voor een bedrijf zonder API-idee.

Bijdrager
    Pietje13

100% eens met Shmoo dat het niet in de schaduw mag staan van Dropbox maar het gaat inderdaad vooruit. Voor eigen gebruik met grote files zou ik het nog wel kunnen accepteren maar documenten delen/mappen delen met andere is onmogelijk.

Bijdrager
    TKroon

Ik ben het niet zo eens met bovenstaande. Ja, iCloud Drive is beperkt in sommige dingen. Maar stuur maar eens een bestand per mail door op je iPhone. Krijg je altijd een link waar niemand op zit te wachten. Via iCloud Drive kun je tenminste echte bestanden delen.

Misschien handig voor sommigen: Je kunt de Dropbox folder IN iCloud Drive plaatsen. In dat geval kun je op twee manieren je bestanden benaderen.

Bijdrager
    pruus

Dropbox is veel verder dan iCloud, hoe vervelend ook om dit te moeten constateren. De app bevat gewoon alles wat er nodig is.

Bijdrager
    KarelWillem

Google Drive of Dropbox.

Maar zeker geen iCloud.

Bijdrager
    Shmoo

@pietje13,

Probleem is alleen dat wanneer jij een leuke iMac (1TB) thuis hebt staan, waar je dagelijks op aan het rammelen bent en waar je dan even 20GB aan vakantiefoto’s (zipjes) in de iCloud Drive dropt als zijnde backup/archief bestanden dat je dan snel in de problemen komt.
    Foldertje aanmaken genaamd backup gooi ze er maar in, lekker laten uploaden en dan staan ze daar lekker veilig in de cloud. Veiliger dan waar dan ook, klopt helemaal!
    MAAR zodra jij dan je MacBook Air opent met datzelfde iCloud account dan krijg je die 20GB aan zipjes natuurlijk gewoon gratis binnen op je 128GB Flash opslag.

Nu begrijp je natuurlijk wel waarom Mac gebruikers zo dol zijn op TB’s aan geheugen in hun machines en devices en niet meer omkijken naar GB’s. iPhones met 256GB geheugen daar worden sommige mensen hier helemaal wild van. Ik denk dan alleen, als jij echt meer dan 100GB aan data op een telefoon heb staan dan is er ergens iets niet goed uitgelegd tijdens het verhaaltje hoe clouddiensten zouden moeten werken. Wij Mac gebruikers hebben de drang om al onze content lokaal bij ons te hebben, ook de content die wij nooit onderweg zouden gaan gebruiken. Die drang hebben omdat wij gewend zijn dat Apple elk jaar meer geheugen in je MacBooks en iMacs stopt dus zijn we dat normaal gaan vinden.

In Dropbox geef je gewoon aan dat je folder ‘backup’, met daarin de zipjes niet gedownload wilt hebben op je MacBook Air omdat je die bestanden toch nooit gaat aanraken. Scheelt je weer 20GB van de 128GB in de MacBook Air en op die manier hoor je gewoon te werken in 2016 met clouddiensten. Het zijn geen vervangers van externe schijven of USB sticks maar dan een online versie. Dat is niet waar clouddiensten voor staan. Dropbox zou je eigenlijk als basis schijf moeten zien. Vervanger van de HDD/SSD die in je iMac zit. Alle machines en devices die je dan bezit maken verbinding met die basis dat Dropbox heet en ze nemen dan alleen de content lokaal die je ook echt gaat gebruiken.

Ik heb dit systeem al eens vaker uitgelegd en wat de voordelen hiervan zijn ( bijvoorbeeld nooit meer een backup maken ) maar als ik dat zeg dan ben ik de dorpsidioot van OMT.

Bijdrager
    flierefluiter

Nee hoor.

Zo doe ik het ook namelijk.

Minstens twee idioten dan ?

Bijdrager
    Shmoo

Mensen vergeet ook niet dat iCloud Drive iets anders is en los staat van iCloud.

Als jij een Mac app hebt en ook een iOS versie daarvan met iCloud in het midden dan is er natuurlijk geen betere integratie denkbaar dan iCloud.(l)

Bijdrager
    SvS

Kortom; iCloud is ideaal voor sync van agenda/adressen/mail/notities/herinneringen/foto’s/game center.
    En Dropbox/Google Drive voor de bestanden. Gaat prima hier.

Dropbox mag idd wat doen aan export van PDF documenten naar Mail op de iOS. Ik wil bijv. losse PDF vanuit Dropbox in mail, lukt mij nooit.

Bijdrager
    Milez

Een beetje onnozel misschien, maar ik vind het groene vinkje van Dropbox ook een enorm voordeel dat iCloud Drive niet heeft. Dankzij dat vinkje zie je of iets effectief gesynchroniseerd is, en bij iCloud moet je hopen dat het in orde is. Kan belangrijk zijn als je bijvoorbeeld wacht tot iets gesynchroniseerd is voordat je je machine uitschakelt.

Bijdrager
    Shmoo

En toch zou ik die groene lelijke dingen op de folders het liefst uit willen zetten maar dan verlies je ook meteen alle Finder integraties. Zoals rechtermuis > deel op Dropbox.

Dropbox is supersnel qua uploaden, hun manier van uploaden is ook veel slimmer en volwassener dan wat iCloud heeft. Ik werk alleen maar met relatief kleine bestandjes dus ik hoef nooit te wachten op Dropbox en daarom heb ik die groene dingen eigenlijk niet nodig.

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 22 maart 2016

Maar zeker geen iCloud.

Werkt zeker niet op jouw Hackingtosh, en dan denk jij dat het slecht is?!
    Niks mis met iCloud drive; iig niet voor allerlei bestandjes die geen 100 GB beslaan.

Bijdrager
    GoeieDag
    Milez op 24 maart 2016

Een beetje onnozel misschien, maar ik vind het groene vinkje van Dropbox ook een enorm voordeel dat iCloud Drive niet heeft. Dankzij dat vinkje zie je of iets effectief gesynchroniseerd is, en bij iCloud moet je hopen dat het in orde is. Kan belangrijk zijn als je bijvoorbeeld wacht tot iets gesynchroniseerd is voordat je je machine uitschakelt.

Als er bij het iCloud drive bestand niks (dus geen ‘upload-balkje’ of ‘wolkje’ achter staat), is het goed. Ook niet moeilijk dus.

Bijdrager
    flierefluiter

Hier ook gebruik van Dropbox om bestanden te syncen tussen twee machines en om op idevices toegankelijk te maken.

NIET als backup idd.

Bijdrager
    Shmoo

Zijn er al mensen aan het testen met dat nieuwe bestanden in de iCloud Drive systeem in macOS Sierra?

Wat moet ik mij daar bij voorstellen, is het Dropbox kwaliteit zodat je in Systeemvoorkeuren kunt aangeven welke folders je wel en niet wilt syncen of is het vooral een echte dienst die Apple ontworpen heeft en dat Apple bepaalt wat er geupload wordt, wanneer en vooral alleen om ruimte te besparen?

Bijdrager
    KarelWillem
    GoeieDag op 24 maart 2016
    KarelWillem op 22 maart 2016

Maar zeker geen iCloud.

.
    Werkt zeker niet op jouw Hackintosh, en dan denk jij dat het slecht is?!
    Niks mis met iCloud drive; iig niet voor allerlei bestandjes die geen 100 GB beslaan.

Herstel mijn tekst (beter laat dan nooit).

Google Drive of Dropbox.

Maar zeker geen iCloud Drive.

Dus:

Is iCloud Drive inmiddels een volledige vervanger voor Dropbox?

Nee.

Bijdrager
    raymin

Ik gebruik al een tijdje Stack, werkt prima 1TB voor nop, op een NL server.

Is van Stack Ip

Maakt ook een map aan op je mac/pc en synced alles.

Bijdrager
    KarelWillem

Of niet. En dan is Stack ook heel handig.

Ik gebruik het nu echt als externe harddisk voor zaken waarvan het handig is om te bewaren, maar waarvan het ook geen ramp is als ze niet meer te vinden zijn (zoals naar Youtube gedumpte video’s).

Bijdrager
    Shmoo

Stack is voor kinderen.

Bijdrager
    raymin

Ik ben ook een groot kind, volgens mijn vriendin dan.;-)

De inhoud van de Stackmap wordt meegenomen in mijn ccc backup. Dus dat het wellicht af en toe nog onstabiel is, is geen issue voor mij. (overigens nog nooit meegemaakt sinds ik Stack gebruik)

Bijdrager
    Shmoo

Ik dacht nieuw jaar nieuwe kansen..

Ik wil zo graag dat iCloud Drive zien als vervanger van Dropbox maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om mijn bestanden uit de Dropbox folder te verplaatsen naar de iCloud Drive folder. Er zijn nog steeds twee lelijke dingen waar ik mij vreselijk aan stoor.

1) Uploadsnelheid van iCloud Drive is compleet waardeloos. Over iets (folder 23mb) waar Dropbox 40 seconde over doet, doet iCloud Drive bijna 3 minuten.

2) De vreselijke pop-up melding wanneer je iets wilt verwijderen uit iCloud Drive via Finder met de vraag of je dat ook wel echt wilt doen ?

Zo jammer dat dit iCloud gebeuren na zoveel jaar nog steeds geen prioriteit heeft bij Apple want het idee lijkt mij zo geweldig wanneer je cloud-service gewoon ingebakken in je OS (beide OS’en) zit en dat je qua volume gewoon per maand kunt meegroeien. Heel veel wat Apple maakt is vooral van het niveau speelgoed en op dat niveau blijft het dan ook 5 jaar hangen.

Bijdrager
    bcgraaf

@shmoo Die pop-up is echt heel irritant ik snap ook niet waarom ze dat gedaan hebben.

Bijdrager
    Franky Mac

In Sierra kun je die pop-up uitzetten.
    Dmv. Finder -> Voorkeuren -> Geavanceerd -> vinkje weg bij Toon Waarschuwing vóór verwijderen vanaf iCloud Drive

BTW ik gebruik OneDrive, dat werk ook prima. Net zoals bij Dropbox kan ik aangeven welke mappen op het SSD-tje van mijn Air gesynchroniseerd mogen worden.

Bijdrager
    Shmoo

Goed bezig Franky..

Eén stap dichterbij.

Bijdrager
    Shmoo

Ik ga vandaag eens met één project proberen om vanuit de iCloud Drive te werken ipv uit de Dropbox folder.

Het zal mich beneuje..

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Dropbox is oneindig veel beter.
    Nog steeds, anno 2017. Steve Jobs heeft ze eeuwen geleden meerdere malen GESMEEKT om het te mogen kopen. Wilden ze niet.
    Google Drive is trouwens ook goed.
    Hell, zelfs MS OneDrive is beter dan iCloud.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.