21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

iCloud Drive i.c.m. Dropbox

Afgelopen week kreeg ik een mail van Dropbox met een waarschuwing voor het mogelijk kwijtraken van bestanden in de map Documenten. Ik heb (had) de map Documenten en Bureablad aangevinkt bij iCloud Drive op de Mac. Maar ik had deze ook gesynchroniseerd met Dropbox. Misschien dom, maar ik deed dat al voordat iCloud Drive er was. Dropbox wees mij erop dat de files allemaal temporary waren en een .icloud extensie hadden. Dit klopte en ze waren dus ook niet te openen. Nu mijn vragen:

Is het niet mogelijk om de map Documenten op de Mac zowel met iCloud Drive als met Dropbox te synchronisren?

Waar staat de inhoud van de files in Documenten als deze bij iCloud Drive op de Mac staat aangevinkt, op de Mac of ergens op iCloud?

ik gebruik ook Time Machine. Zijn er bij die combinatie geen problemen? Ik lig ziek op bed, dus kan het niet uitproberen (maar ben wel nieuwsgierig).

Bijdrager
    Jurriaan

Hoe het precies kwa format zit weet ik niet met iCloud, maar waarom zou je het überhaupt willen? Denk namelijk dat je zowel iCloud als Dropbox kunt vertrouwen dat ze zelf backups maken en je bestanden nooit zullen kwijtraken. Het is dus nogal dubbel en naar mijn mening flink nutteloos. Ook kost het je mac extra energie, uploaden naar Dropbox is redelijk CPU intensief heb ik een aantal keer gemerkt.

TimeMachine ernaast is zeker geen probleem, en netjes dat je dat ook doet! En soms ook heel handig als je mac een probleem heeft je zelf makkelijk en snel eventjes terug in de tijd zou willen ermee.

Bijdrager
    Jos Opel

Niet iedereen heeft iCloud Drive en Dropbox is merk-neutraal dus het ontvangen van dossiers gaat volgens mij m.b.v. Dropbox soepeler. Daar komt nog bij dat ik in Dropbox alle files bewaarde en op de Mac de actuele, die dan weer on-line gesynchroniseerd werden met iCloud Drive. Maar van meer belang voormij is wie een snelkoppeling gebruikt en waar de inhoud is opgeslagen , op de Mac of in iCloud.

Bijdrager
    GoeieDag

Op beiden.

Bijdrager
    Jos Opel

De inhoud op beiden? Waarom verschijnt er op Dropbox, als ik de map document uit Finder sync, een snelkoppeling met de extensie .iCloud?

Bijdrager
    Jurriaan

Denk dat hij (of zij in deze genderneutrale tijden) bedoelde dat je bestanden op zowel je mac als op iCloud gesycnt worden. Maar een google search verder wijst mij hierop: .icloud data is niet de data zelf, maar een hoopje metadata dat verteld waar de daadwerkelijke bestanden staan op de server van apple (om het maar even iets te simpel te maken). Van daar data Dropbox ook zeurt dat het een beetje nutteloos is om het daar ook op te slaan. Ze hebben er namelijk echt niks aan.

Bijdrager
    Shmoo

Ik vraag mij altijd af hoe mensen dit soort dingen bedenken.

Volgens mij stuurt Dropbox maar om twee redenen een mailtje omtrent je bestanden.

(1) Omdat je een jaar lang je bestanden niet hebt aangeraakt en je een teken van leven moet geven, anders ruimen ze je account op.
    (2) Wanneer je in één keer te veel/grote hoeveelheden bestanden uit Dropbox haalt, dan krijg je ook een melding met verdachte bewegingen.

Iets anders dan dat heb ik nog nooit van Dropbox een mailtje gehad en ik gebruik het toch al sinds 2012 dagelijks, zeer intensief.

Bijdrager
    Jos Opel

Goedemorgen Shmoo, ik kan je verzekeren dat geen van beiden in dit geval voor mij geldt!

Maar heb je misschien wel een oplossing voor voor mijn situatie?

En hier de tekst van de brief van Dropbox:

Hallo Jos,

We nemen contact met je op omdat we een of meer tijdelijke .icloud-bestanden hebben ontdekt in je Dropbox. Deze tijdelijke bestanden kunnen ertoe leiden dat er gegevens verloren gaan als er geen actie wordt ondernomen. Als gevolg van de recente release van macOS Sierra is namelijk de manier waarop Dropbox bestanden kan synchroniseren in bepaalde situaties gewijzigd.

Volg deze stappen om ervoor te zorgen dat al je bestanden veilig zijn:

Zoek naar .icloud-bestanden op Dropbox. Ga hiervoor naar dropbox.com, typ .icloud in het zoekvak en kijk om welke bestanden in je Dropbox het gaat. Als je de getroffen bestanden hebt gevonden, moet je de echte versies herstellen vanaf iCloud (volg hiervoor de instructies van Apple).
    Werk de Dropbox-desktopapp bij naar de nieuwste versie (versie 11.4.22). Je kunt ervoor zorgen dat Dropbox correct blijft synchroniseren door de nieuwste versie van de desktopapp te downloaden.
    Beheer eventuele waarschuwingen. Wanneer je bestanden uit een door iCloud gesynchroniseerde map verplaatst naar Dropbox, geeft iCloud mogelijk waarschuwingen weer. Je kunt je afmelden voor deze waarschuwingen door deze stappen uit te voeren.
    Waarom gebeurt dit?

Het .icloud-bestandstype is een ‘tijdelijke bestand’ dat door iCloud wordt gemaakt om schijfruimte vrij te maken op Mac-apparaten. Dit gedrag is onderdeel van de nieuwe functie Optimaliseer opslag van Apple. Tijdelijke bestanden nemen heel weinig schijfruimte in beslag omdat ze geen enkele informatie uit het echte bestand bevatten. Een tijdelijk bestand is eigenlijk een verwijzing naar het echte bestand. Het tijdelijke bestand staat op je apparaat, terwijl het echte bestand waarnaar wordt verwezen op de iCloud-server staat.

Helaas kan het verplaatsen van .icloud-bestanden naar Dropbox ernstige gevolgen hebben. iCloud ziet de verplaatsing van het bestand als een verwijdering uit iCloud en verwijdert vervolgens het echte bestand dat op de iCloud-server staat. In sommige gevallen verplaatst iCloud alleen het tijdelijke bestand naar Dropbox, met als gevolg dat Dropbox dat tijdelijke bestand synchroniseert in plaats van het echte bestand. Als dat gebeurt, hebben Dropbox en iCloud geen van beide het echte bestand meer.

Dit scenario kan zich ook voordoen als je je Dropbox hebt verplaatst naar een locatie die door iCloud wordt gesynchroniseerd (zoals Documenten of Desktop) of als je op een van deze locaties een symbolische link naar Dropbox gebruikt.

Meer informatie over Dropbox en iCloud in combinatie met macOS Sierra vind je in ons Helpcentrum.

Bedankt,
    Team Dropbox

© 2018 Dropbox

Bijdrager
    GoeieDag

Jurriaan op 10 april 2018 om 00:44
    Denk dat hij (of zij in deze genderneutrale tijden) bedoelde dat je bestanden op zowel je mac als op iCloud gesycnt worden.

Hij.

Ik bedoel gewoon wat er staat: de bestanden staan lokaal én op iCloud Drive zelf (en dat laatste is een ruim begrip, maar beschouw het als: op de servers van Apple). Want je kunt op je Mac en iDevice offline bij je bestanden (inzien en bewerken), dus staan ze lokaal opgeslagen; én als je op alle apparaten iCloud Drive uitzet, en dan weer aanzet, heb je die bestanden ook weer terug. Ergo: ze staan ook op de Drive server.

Hoe zich dit verder verhoudt met Dropbox weet ik niet, want die gebruik ik niet. Ik gaf je enkel antwoord op je vraag.

Bijdrager
    GoeieDag

Maar het kan zijn dat jij het optimaliseren van je opslagruimte hebt aangezet. Dan worden de bestanden -afhankelijk van de ruimte op de Mac- eventueel wèl alleen in op de iCloud Drive opgeslagen.

>Over de Mac>Opslag>Beheer…>Bewaar in iCloud…

Bijdrager
    Shmoo

Maar heb je misschien wel een oplossing voor voor mijn situatie?

Zekers. Gewoon één clouddienst gebruiken op de manier waarop ze gebruikt dienen te worden dan ben je van alle problemen af. Je roept de problemen op dit moment gewoon over jezelf af.

Zoals iemand al zei. De kans dat iCloud, Dropbox, Google Drive of One Drive je bestanden kwijtmaakt is kleiner dan dat jij door de bliksem getroffen wordt.

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag: dat is idd het geval. Ik ga alles terugzetten zoals ik het had, maar dan zonder die optie. Bedankt.

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag en anderen: ik heb nu alles opnieuw in Dropbox gezet en bij iCloud het vakje bij optimaliseren niet aangevinkt. Alles staat erin, maar heeft nog wel de .icloud extensie. Echter in tegenstelling tot eergisteren kan ik de bestanden wel openen. Klopt de extentie?

@shmoo en anderen: kan jij een voorbeeld van een clouddienst geven waarmee ik ook met niet-Apple relaties (ja ze zijn er nog😉) dossiers kan delen en er samen aan kan werken? En die tevens als opslag/backup fungeert? Het is vrijwilligerswerk, dus het mag niets kosten!

En ik zou graag willen weten waar de map Documenten op de Mac staat. Deze wil ik dan als bron gebruiken. Ik bedoel dus niet die onder iCloud Drive staat.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt me niet dat die extensie klopt, want de originelen hebben dat toch ook niet?!

Misschien dat DB nog ‘oude’ bestandsinfo gebruikt?

Bijdrager
    GoeieDag

Je kunt Dropbox toch gebruiken zoals jij wilt, o.a. voor delen met anderen, zonder dat je ‘m je hele Bureaublad en Documenten map laat syncen.

Dat dubbelop syncen lijkt me sowieso behoorlijk risico vol, want wie heeft er nu eigenlijk de originele bestanden onder zijn hoede?

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag en anderen: Zou ik Dropbox geheel moeten leegmaken/verwijderen en oppnieuw installeren al dan niet met een ander emailadres?

Ik moet de controle houden, vandaar mijn vraag waar de orriginele map Documenten op MacOS staat.

Voor de duidelijkheid; alles wat op deze partitie van de Mac staat is voor het vrijwilligerswerk bedoeld. Er is dus geen verstrengeling met prive dossiers.

Moderator
    Night

iCloud is in dit geval niet handig: je kan namelijk alleen bestanden ‘sharen’ met andere iCloud gebruikers (al kan dat ook op Windows, maar aangezien het vrijwilligerswerk is, is dat niet te eisen van Windows gebruikers). Ik zou daarom alles in alleen DropBox onderbrengen, waarvan je sharing links gewoon kan delen, ongeacht of de andere persoon een Mac of PC heeft.

Bijdrager
    Jos Opel

Het probleem doet zich op Dropbox niet meer voor, m.a.w. er zijn bestanden meer met een .icloud extensie.

Rest nog mijn vraag waar de map Documenten van iCloud Drive staan op de Mac.

Bijdrager
    SvS

Mac/gebruiker/documenten

Ik zou dropbox gewoon gescheiden houden. Losse map.
    Dus Mac/gebruiker/dropbox
    Kan er niks fout gaan en in dropbox kun je per submap instellen welke gedeeld gaat worden.

Bijdrager
    GoeieDag

Jos Opel op 12 april 2018 om 21:40
    Rest nog mijn vraag waar de map Documenten van iCloud Drive staan op de Mac.

Waarom wil je dat weten? Als je iCloud Drive niet vertrouwt, zet je het toch niet aan?! Alles is netjes geregeld, en als je gaat rommelen door het systeem dan kun je er vergif op innemen dat e.e.a. een keer fout gaat. Jouw vraag is dus helemaal niet relevant.

Want in principe staat het simpelweg hier: Navigatiekolom iCloud Drive/Documenten. Klaar.

Nou, vooruit dan: ~/Bibliotheek/Mobile Documents.

https://support.apple.com/HT206985

Bijdrager
    Jos Opel

@goeiedag. Ik heb het even bekeken en begrijp nu hoe e.e.a. in elkaar zit. Alhoewel je gelijk hebt, wilde ik het toch graag weten. Ieder z’n vak zeg ik maar. Dus als ik op mijn vakgebied kan helpen, hoor (nee lees) ik het wel.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.