12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    mersed

iCloud Drive (en Foto's) backup naar externe harde schijf

Hallo allemaal,

Heb al enige tijd op het internet gezoekt en ook hier maar kon niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Ik zit met het volgende.

Ik heb een MB Pro 13 inch 2015 model met 128 gb SSD. In combinatie met iCloud heb ik ook niet meer nodig. Thuis heb ik een glasvezelverbinding waardoor de snelheid down/up perfect met de iCloud diensten werkt. Maar zoals elke digitale gebruiker zou (moeten) willen; een eigen kopie behouden. Om niet vast te zitten in een eco systeem maar ook Apple zou mogelijk (hoe onwaarschijnlijk ook – tot op heden persoonlijk gebleken) een foutje kunnen maken en mogelijk iets kunnen verliezen.

Dus; hoe kopieer ik het naar een externe harde schijf?

Als ik simpelweg iCloud Drive met zn inhoud kopieer en plak op een externe HDD lijkt hij alles eerst lokaal op MB te downloaden. En dan te kopiëren naar de HDD. Maar hoe verwerkt hij dit achter de schermen? Ik heb nooit ruimte om eerst ALLES te downloaden en DAARNA pas alles te kopiëren. Of doet hij dat slim? Downloaden – verplaatsen, eerste deel verwijderen en dan nieuw stuk downloaden – verplaatsen en dan weer opnieuw totdat alles is gekopieerd?

Weet iemand hoe dit werkt en/of tips voor hem heeft?

Bijdrager
    mersed

Trouwens, een tijdje verder nog ermee aan het stoeien. Ook als je zelf handmatig een voor 1 terug “download” uit iCloud op je MacBook (en dan niet te veel zodat het niet past) en dan kopieert naar je externe HDD: is er een mogelijkheid om je bestanden handmatig weer naar iCloud te laten sturen en van je MacBook af te halen? De geautomatiseerde optimalisatie staat aan maar die denkt “zelf” wanneer eea moet gebeuren. Ik zou graag zelf op een knop willen drukken zodat het weer terug de cloud in gaat zodat ik een “nieuw” stukje kan downloaden op MacBook en dan weer kopieren en het riedeltje opnieuw…

Bijdrager
    Carl56

Ik heb dezelfde vraag, ik kan mij haast niet voorstellen dat wij de enigen zijn en dat er nog geen antwoord voor handen is.

Bijdrager
    fatboysmart

Zet bij instellingen – iCloud – Itunes en app store – het automatisch downloaden van iBooks eens uit.

Bijdrager
    Mersedtech

@fatboysmart ik zoek even de relevantie?

@carl56 nee, het is inderdaad eigenlijk triest. Nu met de update naar iOS 11 hou ik mn hart weer vast. Er moesten weer 5000 foto’s “geupload” worden. Terwijl op mn MacBook waar ik nog niet de update had gedraaid, alle foto’s zichtbaar zijn.

Terwijl de laatste update naar macOS het daar weer in de soep kiep:-( gelukkig is Apple als je ze belt weer geweldig hoor. Maar ja, ik heb liever dat het zonder fouten werkt. Of dat ik altijd eigen backups heb.

Ik neig naar Google Photo’s hierdoor te gaan… die heeft “Checkout” waarmee je alllllles uit Google simpel eruit kan halen. OneDrive heeft dat niet zo makkelijk.

Maar dat ik erover nadenk is al helemaal ruk!!! Want ik betaal notabene voor inmiddels 2 TB iclouddrive. Integratie is perfect. Ik wil helemaal niet weg. Maar ik kan het en wil me niet permitteren om data kwijt te raken:-(

Bijdrager
    fatboysmart

Sorry, mijn fout. Dit was een antwoord op een andere discussie.

Bijdrager
    Elduderino

Wat je wilt is een soort handmatige selective sync, dat wordt niet ondersteunt. Wat jij wilt daar is geen rekening meegehouden.
    ICloud drive ruimt lokaal de oude, lang niet gebruikte bestanden op zodra je schijf voller dreigt te worden.
    Wat jij nu wilt is ondanks te weinig ruimte alles downloaden en er dan een backup van maken en zelf controleren wanneer hij dit terug moet zetten, dat gaat niet lukken. Ik weet niet hoeveel bestanden het zijn, maar je zal ze dan uit de webbrowser moeten downloaden.

Bijdrager
    Elduderino
    Mersedtech op 22 september 2017

@fatboysmart ik zoek even de relevantie?

@carl56 nee, het is inderdaad eigenlijk triest. Nu met de update naar iOS 11 hou ik mn hart weer vast. Er moesten weer 5000 foto’s “geupload” worden. Terwijl op mn MacBook waar ik nog niet de update had gedraaid, alle foto’s zichtbaar zijn.

Maar dat ik erover nadenk is al helemaal ruk!!! Want ik betaal notabene voor inmiddels 2 TB iclouddrive. Integratie is perfect. Ik wil helemaal niet weg. Maar ik kan het en wil me niet permitteren om data kwijt te raken:-(

Wat heeft dat trieste met dit onderwerp te maken? De aangeboden functionaliteit werkt gewoon zoals bedoeld, TS wil alleen iets anders wat simpelweg niet kan. Dus heeft niks met triest te maken of met een update te maken.

Bijdrager
    Mersedtech

@elduderino sorry voor de verwarring, ik liep even te kloten met inloggen, maar ik ben de TS (Mersed + Mersedtech ben ik).

Wat ik triest vind, is dat Apple geen manier heeft gegeven om je eigen data te “exporteren” uit iCloud als je niet een even grote harde schijf hebt. Ik heb er idd zelf bewust voor gekozen om een MB Pro te nemen met 128 SSD, dat is niet de schuld van Apple. Maar ik heb inmiddels 2 TB iCloud ruimte en er is geen interne HDD/SSD die dit heeft. Terwijl Apple zelf weet dat er steeds kleinere harde schijven nodig zijn. Ik heb een glasvezel verbinding dus ermee werken gaat als een speer. Maar ik heb mijn data niet.

En daar wringt de schoen; als je je eigen data wilt kopiëren naar een externe hare schijf, lukt dat simpelweg niet. Je hebt simpelweg nooit voldoende ruimte om alles eerst te downloaden om daarna te verplaatsen naar je HDD. Het in etappen doen slaat nergens op, dan kan je net zo goed niet met iCloud werken.

Maar goed, dat selectieve sync ben ik waarschijnlijk verwend geraakt door Google Drive en OneDrive, waar dat wel mogelijk is.

Het gaat er mij om, heel simpel gezegd, ik wil de data wat in iCloud staat als backup thuis op een schijf hebben staan. Dat kan niet:-(

Ze moeten gewoon zoiets maken en alles is in een keer opgelost: https://takeout.google.com/settings/takeout?pli=1

Bijdrager
    Elduderino
    Mersedtech op 25 september 2017

@Elduderino sorry voor de verwarring, ik liep even te kloten met inloggen, maar ik ben de TS (Mersed + Mersedtech ben ik).

Wat ik triest vind, is dat Apple geen manier heeft gegeven om je eigen data te “exporteren” uit iCloud als je niet een even grote harde schijf hebt. Ik heb er idd zelf bewust voor gekozen om een MB Pro te nemen met 128 SSD, dat is niet de schuld van Apple. Maar ik heb inmiddels 2 TB iCloud ruimte en er is geen interne HDD/SSD die dit heeft. Terwijl Apple zelf weet dat er steeds kleinere harde schijven nodig zijn. Ik heb een glasvezel verbinding dus ermee werken gaat als een speer. Maar ik heb mijn data niet.

En daar wringt de schoen; als je je eigen data wilt kopiëren naar een externe hare schijf, lukt dat simpelweg niet. Je hebt simpelweg nooit voldoende ruimte om alles eerst te downloaden om daarna te verplaatsen naar je HDD. Het in etappen doen slaat nergens op, dan kan je net zo goed niet met iCloud werken.

Maar goed, dat selectieve sync ben ik waarschijnlijk verwend geraakt door Google Drive en OneDrive, waar dat wel mogelijk is.

Het gaat er mij om, heel simpel gezegd, ik wil de data wat in iCloud staat als backup thuis op een schijf hebben staan. Dat kan niet:-(

Ze moeten gewoon zoiets maken en alles is in een keer opgelost: https://takeout.google.com/settings/takeout?pli=1

Tja dat wordt dan via de browser downloaden, en een feature request naar Apple sturen.;-)
    Selective sync is een mooie optie, maar heeft ook nadelen t.o.v. automatische sync.
    Vereist in jou gevallen een backup voordat je een bestand in de cloud zet, of een andere dienst.

Bijdrager
    Mersedtech
    Elduderino op 25 september 2017
    Mersedtech op 25 september 2017

@Elduderino sorry voor de verwarring, ik liep even te kloten met inloggen, maar ik ben de TS (Mersed + Mersedtech ben ik).

Tja dat wordt dan via de browser downloaden, en een feature request naar Apple sturen.;-)
    Selective sync is een mooie optie, maar heeft ook nadelen t.o.v. automatische sync.
    Vereist in jou gevallen een backup voordat je een bestand in de cloud zet, of een andere dienst.

Klopt helemaal. Alleen een backup opzij zetten en dan naar de (i)cloud voel ik me zo 2010 en daarvoor:-)
    Via de browser downloaden is geen optie helaas. Gaat om 130 gb met 16.500 foto’s en 870 video’s.

Of een externe programma vinden die het kopiëren slimmer aanpakt. Tijdens downloaden alvast naar externe schijf verplaatsen. Dat gebeurd nu niet.

Moet maar even uitproberen om de iCloud foto bibliotheek op externe schijf te zetten (als locatie waar opslag plaatsvindt) zodat alle volledige kopieën kunnen worden gedownload (en niet de geoptimaliseerde opslag). En dan van daaruit exporteren naar een andere schijf:-) ZOiets ???

Nee, resume, ik wil binnen iCloud blijven omdat ik in huis allemaal Apple apparaten heb en daardoor op alle apparaten dezelfde foto’s zie….. Daarom baal ik er van dat Apple geen betere oplossing heeft.

Bijdrager
    Mersedtech

Maar ziet er naar uit dat ik de iCloud bibliotheek (dus systeem bibliotheek) op een externe schijf ga bewaren waardoor ik altijd de volledige originelen op mijn externe schijf heb staan. Uiteindelijk zal ik (2?) wekelijks het schijfje eraan hangen en weer syncen zodat alles erop staat. Dat vind ik prima. Dan heb ik een kopie thuis als Apple iets verprutst en als mn schijfje overlijdt download ik allea opnieuw, zoals ik vannacht had gedaan.

Laatste vraag; is het dan nog nodig om vanuit “Foto bibliotheek” alle orignelen te exporteren? Zodat ze niet in een Apple eigen bibliotheek staan.

Ik heb zeker vertrouwen in Apple, maar is knullig als ik te zijner tijd de foto’s niet uit die bibliotheek kan halen?

Wie o wie kan me hier meer informatie of tips over geven?

Alvast bedankt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.