One More Thing » Community » Forum » Mac Software » MobileMe & iCloud » iCloud Drive geeft onjuiste capaciteit aan

iCloud Drive geeft onjuiste capaciteit aan

Profielfoto van kLamberts

kLamberts op 13 september 2017 #

Beste forumleden,

Ik heb vandaag meer iCloud opslag gekocht om gegevens van mijn externe harde schijf te kopiëren en die uiteindelijk te formatteren.
Het probleem waar ik tegen aan loop is dat mijn macbook aangeeft dat er niet voldoende ruimte op mijn iCloud is. Terwijl het abonnement dat ik heb aangeschaft 2TB is en de harde schijf net 500GB aan data heeft.

Is er een instelling die ik moet aanpassen of wat moet ik doen?

Ik hoor graag of iemand hier verstand van heeft

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Profielfoto van Raymon Raymon. Reden: Titel wat verduidelijkt
Profielfoto van NielsDam

NielsDam op 13 september 2017 #

Dat werkt niet, iCloud Drive synchroniseert de lokale bestanden van je Mac, maar je kunt niet een externe schijf naar iCloud laten uploaden, zoals bijvoorbeeld bij Dropbox ed wel kan.

De reden dat je de melding krijgt is omdat de 500Gb data niet op je Mac past.

Profielfoto van tarun

tarun op 13 september 2017 #

Het gaat wel werken als je kiest voor “optimaliseer Mac-opslag”:

Let er dan wel op dat je alleen bij die bestanden toegang hebt als je toegang tot internet hebt.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 13 september 2017 #

Zet die functie NIET aan wanneer je je workflow niet wilt verkrachten.

Je hebt op die manier helemaal geen controle over wat Apple wel en niet upload naar iCloud. Het kan dus goed zijn dat jij met ene bestand aan het werken bent maar omdat Apple vindt dat dit bestand niet op je computer hoort gaat deze naar iCloud Drive en het bestand dat op je externe drive had staan en dat je tijdelijk in iCloud Drive wilde plaatsen plaatsen staat dan op je computer.

Serieus, stop met deze onzin. Dit is een functie die gemaakt is voor mensen die bij normaal gebruik van hun computer tegen de limieten aanlopen, niet om bewust je computer vol te stoppen met content en dan extra ruimte te creëren.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 13 september 2017 #

Inderdaad. Koop liever voor een paar tientjes een goedkope externe USB-harddisk. Op de lange duur nog goedkoper ook! En dan op je gemak wachten tot Apple wellicht ooit eens besluit om met TimeMachine backups te kunnen maken naar iCloud.

Er zijn voldoende Cloud oplossingen waar je gratis (en tijdelijk) 500GB kwijt kunt. Dan kan je je datadisk rustig opnieuw formatteren en daarna de zaak weer downloaden.

@tarun

Ik heb deze geprobeerd uit te vinken, maar het probleem blijft zich voordoen.

@shmoo

Het is niet de bedoeling dat ik die bestanden op de cloud drive laat staan, maar het heeft een tijdelijke plaats nodig zodat ik de drive kan formatteren en fouten eruit kan halen. Als je goed leest heb ik dat ook aangegeven in mijn eerste bericht. Dus ik snap niet wat je met onzin bedoelt.
Trouwens externe harde schijven zijn voor geen meter te vertrouwen, dus ik zou liever alles backuppen eens in de zoveel tijd in de cloud.

Profielfoto van Night

Voor jouw situatie zou ik eens naar bv. Backblaze kijken.  In de achtergrond wordt alles keurig en automatisch (incremental) gebackupd.

@night

Hartstikke bedankt voor je goede hulp!

Hier heb ik wel wat aan. Thanks:D

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 13 september 2017 #

Als je goed leest heb ik dat ook aangegeven in mijn eerste bericht. Dus ik snap niet wat je met onzin bedoelt.

Onzin in de vorm van iCloud Drive en z’n fancy optimalisatie-opties die nergens op slaan. Doe jezelf een plezier en blijf daar heel ver uit de buurt. Pages documenten van 2mb naar je iPhone, iPad en andere Macs syncen dat werkt prima met iCloud maar wanneer je cloud-cloud opslag zoekt in de trant van ik ga volume ergens stallen dan moet je heel ver uit de buurt blijven van iCloud.

Profielfoto van Night

Gratis 500GB “stallen” kan bijvoorbeeld bij:

Jumbo files (tot 500GB)
Tencent (tot 10TB (!))

Profielfoto van McPim

McPim op 13 september 2017 #

Night, Backblaze (als online backup) is een hele goeie suggestie maar die laatste twee?! ‘Jumbofiles’ is hier onbereikbaar, dat kan aan mijn pi-hole liggen maar ik heb er nog nooit van gehoord en ik kan geen enkele serieuze review vinden. En ‘Tencent’ met een vaag inlog stappenplan en dan je data naar China sturen? Je maakt een grapje hoop ik…

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 september 2017 #

Nee, ik maak geen grapje. Hoewel ik net als jij aan de integriteit van die Chinezen twijfel, zijn hun datacenters wel enorm in opmars.
Je moet er maar wat voor overhebben he, om een halve TB gratis online ergens tijdelijk onder te brengen, vooropgesteld dat je geen gevoelige info op je Mac hebt staan. Ik zou er persoonlijk in ieder geval geen gebruik van maken, maar dat is voor iedereen zijn eigen beslissing.

De suggesties zijn overigens geen ‘must’ maar alleen een voorbeeld dat het mogelijk is.

Inmiddels is JumboFiles.com alweer uit de lucht (thnx voor je opmerkzaamheid, @mcpim). Geeft meteen ook het nadeel en risico aan van gratis online dienstverlening.

Profielfoto van McPim

McPim op 16 september 2017 #

Thanks voor deze kanttekening.. Buiten dat: alle links over dat Tencent 10TB aanbod zijn oud, ik denk dat het een stunt was om het in de markt te zetten. Het 10TB gratis plan bestaat niet meer. Lees hier de comments mocht iemand nog interesse hebben, dan laat je het wel uit je hoofd om hiermee in zee te gaan. ;!

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 16 september 2017 #

Ik zie het. Jammer. Ze bieden nu nog “maar” 1TB gratis. Nog altijd zat voor TS;-)

Over dit topic

Gestart op 13 september 2017 door kLamberts

Laatste reactie door Night

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?