15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Martijn

iCloud Drive: vreemde verschillen Terminal en Finder

Ola!

Ik heb mijn Desktop en Documents mappen gesync’d met iCloud Drive. Daarmee laat de Finder ze _niet_ zien in mijn home folder, wat ik erg irritant vind, aangezien ik mijn home folder standaard open om van daaruit verder te navigeren.

Nou is het rare dat ik in de Terminal wèl de Documents en Desktop map in mijn home folder zie staan (ls ~). Het lijkt er dus op dat de Finder ze weigert te tonen terwijl ze wel daar staan. Of dat de Terminal mij truuct door iets te laten zien dat er niet is…

Enig idee hoe ik zowel in de Terminal, als in de Finder in mijn home folder de mappen Desktop en Documents kan weergeven? Verder zou ik ook wel erg graag gewoon een (symlink) naar iCloud Drive in mijn home folder hebben staan…

Bijdrager
    Martijn

Ik begrijp sowieso niet wat hier gebeurt (klik voor groot):

1. Finder linksboven: mijn home folder. Terminal rechtsboven, mijn homefolder
    2. Finder linksmidden: wanneer ik de symlink “iCloud Drive” in de Finder open. Terminal rechtsonder: wanneer ik cd naar de symlink “iCloud Drive”
    3. Finder linksonder: wanneer ik links in de menubalk op iCloud Drive klik

Wat? Waarom? Hoe?

Bijdrager
    McPim

Als je iCloud Drive gebruikt voor Desktop en Documents worden het hidden folders, nog steeds in je Home folder. Dat is een keuze van Apple om het voor gewone gebruikers niet verwarrend te maken. In de Finder staan ze bij mij dan onder het ‘hoofdstuk’ iCloud. Terminal fopt je dus niet maar je Finder. En wat begrijp je niet in je tweede post? Is het verplaatsen naar iCloud gewoon nog bezig?

Bijdrager
    Martijn

Ok, maar de vraag is nu: hoe maak ik ze zichtbaar in de finder?

En wat ik niet snap is dat als ik die symlink naar iCloud Drive open ik in de Finder de Desktop en Documents folder niet zie en in de Terminal alleen een symlink naar Documents, maar niet naar Desktop.

Bijdrager
    McPim

Ehh, niet tenzij je deze trucs wil gebruiken? Tweede vraag, geen idee. Even afwachten tot iCloud drive klaar is?

Bijdrager
    fred44nl
    Martijn op 09 november 2017

in Terminal: chflags nohidden foldernaam
    misschien moet er sudo voor, dus: sudo chflags nohidden foldernaam

Moderator
    Night

Misschien aanvinken in de Finder voorkeuren (sidebar-tab)?

Bijdrager
    fred44nl
    McPim op 09 november 2017

Ehh, niet tenzij je deze trucs wil gebruiken?

dat gaat wel erg ver, om meteen alles zichtbaar te maken:)

Bijdrager
    Martijn
    fred44nl op 09 november 2017
    Martijn op 09 november 2017

in Terminal: chflags nohidden foldernaam
    misschien moet er sudo voor, dus: sudo chflags nohidden foldernaam

Helaas helaas… dit werkt wel voor de Library folder, maar niet voor Documents en Desktop:(

Bijdrager
    Martijn
    Night op 09 november 2017

Misschien aanvinken in de Finder voorkeuren (sidebar-tab)?

Nee… ik wil gewoon in /Users/martijn/ de mappen Desktop en Documents zien staan in de Finder. Want ze zijn daar wel degelijk..!

Bijdrager
    Martijn
    McPim op 09 november 2017

Ehh, niet tenzij je deze trucs wil gebruiken? Tweede vraag, geen idee. Even afwachten tot iCloud drive klaar is?

Ik wil alleen de Desktop en Documents folder zichtbaar maken, niet alle .-files.

Bijdrager
    McPim

Ik snap wat je wil.. De tip van @fred44nl kende ik nog niet, volgens dit zou dat voor willekeurige folders moeten werken?

Bijdrager
    fred44nl

als je kijkt naar de Terminal output hierboven, dan zijn Desktop en Documents niet hidden.
    Finder laat ze alleen niet (meer) in de home-folder, maar wèl in de linker navigatie kolom.
    wel apart, eigenlijk

Moderator
    Night

Dat komt waarschijnlijk omdat het nu fictieve folders zijn. Een soort symlinks naar de cloud, zeg maar.

Bijdrager
    McPim

Scherp fred44nl. Ik las dat het ‘hidden’ folders zijn geworden maar inderdaad niet voor het OS. Ze staan nog steeds op dezelfde plek, de keuze van Apple om ze niet meer te laten zien is een ingebouwde ‘feature’ van de Finder. Dan gaat geen enkele truc dus werken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.