6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    tav

icloud back up

hallo, ik heb verstaan dat wanneer icloudreservekopie aanstaan er telkens automatisch een back up wordt gemaakt ;

1) wordt de vorige back up dan automatisch verwijderd ? en alleen de laaatste bijgehouden ?
    2) kan ik de back up handmatig laten gebeuren ; dus de icloud reservekopie uitvinken en aanvinken wanneer ik de back up wil doen of verlies ik alle backups van zodra ik icloudreservekopie uitvink ?

Bijdrager
    McPim

1) Ja,
    2) Ja, gewoon door op ‘Maak nu reservekopie’ te klikken. Daar hoef je niks voor uit of aan te vinken.

Bijdrager
    tav

2) maar als ik uitsluitend handmatig de back up wil uitvoeren moet ik toch uitvinken/aanvinken want anders gebeurt de back up automatisch (onder bepaalde voorwaarden oa. wifi..lichtnet..verbonden)

Bijdrager
    McPim

2) Ja, klopt. Waarom zou je het niet automatisch willen? En als je dat niet wil zet je ‘m in vliegtuigmodus als ie aan de lader hangt bijvoorbeeld. Ik weet niet zeker of je iCloud backup meteen verdwijnt als je ‘m uitvinkt, probeer het even uit zou ik zeggen (als je ‘m uitvinkt en weer aan en een volgende backup is snel klaar dan was ie dus niet verwijderd).

Bijdrager
    Q-collective

1. In de eerste backup wordt alles wat moet worden meegenomen, ge├╝pload in de iCloud. Bij elke volgende backup wordt er een incrementele backup gemaakt, dat betekent dat er alleen van de veranderingen ten opzichte van de vorige backup veranderingen worden ge├╝pload.

Bij het opnieuw instellen van een telefoon kun je dan een specifieke datum kiezen, mits de iOS versie compatibel is. De opslag hiervan is dus redelijk effici├źnt, maar wil je ruimte vrijmaken en opnieuw beginnen met het maken van je iCloud backup, dan kun je de oude verwijderen in de Instellingen van je iOS apparaat, bij iCloud > Opslag > Beheer opslag > Reservekopie├źn. Deze worden niet verwijdert als je automatische backups uitzet overigens.

Ik val McPim overigens bij: waarom zou je niet automatisch backups willen maken elke nacht? Het hele idee van een goede backup is onder meer dat het regelmatig gebeurt, anders heb je er niet veel aan. Het is dus niet alsof het “extra kost” als je automatische backups maakt en je hebt er veel profijt van als je het een keer nodig hebt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Q-collective.

Bijdrager
    Shmoo

Wat even gezegd moet worden is dat een backup van je iPhone of iPad in de iCloud geen backup is zoals we die kennen van de Mac.

Er zal dus geen besturingssysteem-bestanden van iOS worden gebackupt. Dit om ruimte te besparen. Wat er wel wordt opgeslagen zijn must have gegevens zoals. Welke apps heb je allemaal op je telefoon staan. Wat zijn de instellingen van deze apps + de instellingen van iOS. Daarnaast wordt veel content opgeslagen zoals foto’s maar meestal leeft dit al ergens in de cloud via instellingen in de app zelf. Denk aan bestanden van Pages en Numbers, deze zullen als het goed is al in iCloud Drive staan dus die worden niet nogmaals gebackupt. Logisch.

Maak je een backup dan wordt dit dus allemaal opgeslagen. Verwijder je in de tussentijd Netflix en Dropbox en maak je daarna een backup dan zullen beide apps ook uit je backup gewist worden. Zet je dan een maand later de backup terug dan krijg je geen Netflix en Dropbox op je telefoon.

Het is eigenlijk een spiegel van je telefoon – maar dan helemaal gericht op minimaal opslaan. Geen apps in de backup stoppen maar alleen gegeven van deze apps. Ga je een backup terugzetten dan zal iOS de bepaalde apps gewoon uit de iOS App Store downloaden, op dezelfde positie plaatsen en daarna alle instellingen weer terugzetten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.