13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    marcoenhop

Icloud als data-opslag zonder syncen

Ik wil graag mijn ruimte op iCloud gebruiken voor opslag van data zonder een ‘mirror’ op mijn mac. Ik heb de ruimte op mijn mac nodig en nogal wat materiaal dat ik alleen als archief wil bewaren. Is iCloud ook zo te gebruiken? Of kan ik alleen een map maken die synct?

Bijdrager
    iMad

Instelling die je bij SysteemVoorKeuren kan aanpassen onder iCloud \ iCloudDrive opties

Bijdrager
    Shmoo

Nee is niet mogelijk wat jij wilt.

Bijdrager
    iMad

Je kan niet per map selecteren, Apple zorgt ervoor dat oudere documenten niet gesynchroniseerd worden als Optimaliseer Mac-opslag aanvinkt.

iCloud kijkt dan of er genoeg ruimte is om nieuwere bestanden rechtstreeks op je Mac te plaatsen en anders kan je ze altijd downloaden via Finder.

Bijdrager
    marcoenhop

Mijn mac heeft op zich niet te weinig ruimte (20 g op een 128 schijf), maar het is niet voldoende om bijvoorbeeld mijn iPhone te backuppen. Ik zou wel wat bestanden gewoon alleen op mjn icloud drive willen zetten want daar is nog 1,5 tb over. Maar dat gaat dus niet. Jammer. Zou fijn zijn om daar een partitie data te hebben.

Bijdrager
    gipsman

Lijkt of het wel kan. Ik heb vorig jaar mijn hele thuismap naar iCloud verhuisd. In mijn thuismap ( Huisje>Documents) staat nu NIETS meer. Alles wat er vroeger stond, staat nu in iCloud en ik kan die dingen naar believen terughalen, voorzover er ruimte op mijn MBA is natuurlijk.

Bijdrager
    Shmoo

Dan heb je deze instelling waarschijnlijk geactiveerd maar dan nog heb jij zelf geen zeggenschap over wat er enkel in je iCloud Drive komt te staan en  niet op je computer. Je kunt alleen je HD van de computer laten vollopen en pas wanneer die vol is gaat Apple bepalen welke bestanden naar (enkel) de cloud worden verplaatst. Dat zijn dan meestal bestanden niet vaak aangepast worden of heel erg groot zijn.

Wat TS zoekt is iets vergelijkbaar met dit > onder je rechtermuisknop.

Bijdrager
    hans dorsman

iCloud blijft toch wat beperkt. Box werkt dan toch beter, daar kun je per folder aangeven wat je synchroniseert. Met OneDrive kan dat volgens mij ook.

Bijdrager
    penseel

Dan wordt het tijd voor een Nas, vind ik veiliger dan in de cloud.

bvb deze; https://www.mobile-harddisk.nl/product/12687/synology-ds218play.html?osCsid=g3g99apljnvqfpqqvivambecu2

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door  penseel.

Moderator
    Night

Als ik het goed begrijp, wil TS juist niet syncen maar extra off-site opslag. En dan vallen Dropbox SmartSync en OneDrive ook af.

Bijdrager
    gipsman

Ik kan enkel maar herhalen dat mijn vroegere thuismap nu in iCloud staat (weliswaar anders ingedeeld dan vroeger). Op mijn MacbookAir staat hij niet meer, maar is wel bereikbaar via iCloud Drive. Is ook bereikbaar op iPad en iPhone. Wil ik iets wijzigen, toevoegen, verwijderen, whatever, dan moet ik naar iCloud. Is er geen internet, dan gaat het niet lukken. Maar in essentie is het toch “externe opslag” ? Alles staat immers op de servers van Apple, niet op mijn MBA ?

Bijdrager
    roto

Als je snel bent, zou je misschien nog een invite van Stack (van TransIP) kunnen vragen.
    https://www.transip.nl/stack/
    Krijg je 1 TB aan opslag, welke je zelfs als netwerkschijf schijnt te kunnen mounten op je Mac (heb ik zelf nog niet geprobeerd). Ook hebben ze apps voor smartphone en tablet. En niet onbelangrijk: gratis!

Bijdrager
    marcoenhop

Heel erg veel dank voor het meedenken. Ik heb een invite van Stack aangevraagd. Ik ga de overige aangeboden oplossingen allemaal bekijken en proberen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.