19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MadRisk

iChat vraagje; ongezien meekijken?

Hallo, voor een vriendin van mij een hypothetische vraag die hopenlijk beantwoord kan worden.

De situatie; Jongetje in groep 8 van de basisschool zit voor langere tijd ziek thuis. De vader van een klasgenootje heeft geheel belangeloos twee ibookjes geregeld, zodat jongetje met klasgenootjes op bepaalde tijden kan chatten en opdrachten kan doen.

Vraag 1; is het mogelijk dat deze vader (die ongetwijfeld IP adressen van de machines kent) ongezien voor de lerares kan meekijken vanaf zijn eigen ibook of zelfs kan deelnemen aan de chats tussen de kinderen?

Vraag 2; hoe valt dit te controleren op de ibook die in de klas staat?

Ik ben al heel lang Mac gebruiker, maar heb geen enkele ervaring met iChat.
    Vandaar de vraag hier.

Hoop dat jullie de dilemma’s in de bovenstaande situatie kunnen begrijpen.

Bijdrager
    Ian83

Je kan in iChat zeker meedoen met een video-IM sessie conference-Call (heb je een derde Mac met iChat voor nodig), maar stiekem gaat niet.

Bijdrager
    iJoost

Alles kan. Maar die vader zit niet in hetzelfde huis als dat zieke jongetje en woont ook niet in school? Dan lijkt het mij onwaarschijnlijk. Het eventueel “kennen” van IP-adressen levert niet zoveel op.

Maar zet gewoon de vinkjes bij Gebruik SSL aan.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Chantal C.

MobileMe met Back to my Mac. Moet je alleen wel een abbo hebben op MobileMe.

Bijdrager
    iDog

offtopic misschien, maar ik moet het vragen.. wordt er nu meteen naar het slechtste in de mens gekeken ?

Ik bedoel, die vader regelt 2 iBooks, zoals je zelf al aangaf, geheel belangeloos en ipv dit met dank te aanvaarden, wordt er meteen gezocht naar duistere motieven ?

god.. paranoid much ?

Hopelijk begrijp ik de achterliggende vraag verkeerd, maar als het echt zo is, dan gaan we hier lekker met z’n allen Amerika achterna waar kleuters al worden aangeklaagd als ze een klasgenootje een zoentje willen geven.. :cry:

Bijdrager
    Basket Case

Heb ik nu zulke rare gedachten of zijn er meerderen die dit wat vreemde vragen vinden?

Ik kan de vraag op twee manieren lezen. De eerste is dat het gewild is dat die vader ongezien mee kan kijken, maar dan vraag ik me af waarom dat ongezien moet. De tweede is dat er vanuit gegaan wordt dat de vader secundaire motieven heeft met het ter beschikking stellen van de machines en dat er naar mogelijkheden gezocht wordt om dat uit te sluiten. En in dat geval had ik wel heel erg boos geworden als ik degene had geweest die de machines ter beschikking had gesteld.

Het is mijn zaak niet, maar de vraag wordt op een openbaar forum gesteld, dus vind dat ik er ook openbaar vraagtekens bij mag zetten. Verder is het natuurlijk mogelijk dat mijn brein wat paranoia ingesteld is vandaag en dat ik een andere uitleg over het hoofd zie.

@iDog: inderdaad, was ook al bang dat het (alleen) aan mij lang:)

Bijdrager
    iDog
    ”Basket

Heb ik nu zulke rare gedachten of zijn er meerderen die dit wat vreemde vragen vinden?

Blij dat ik niet de enige ben ..

Bijdrager
    MadRisk

Ik begrijp jullie achterdocht richting mijn vraag. Het lijkt inderdaad zoeken naar het slechte in de mens. Echter de lerares in kwestie heeft een chat in de prullenmand gevonden(?!) tussen de schenker van de ibooks en het zieke jongetje omtrent het “niet aan de juf vertellen van een bepaalde schermdeel functie.”

Nogmaals, ik ben niet bekend met iChat of de functies. Ook ken ik de exacte inhoud van het bestandje in de prullenmand niet. De lerares heeft mij gevraagd deze vraag te stellen, omdat zij technisch niet genoeg kennis heeft van dit soort zaken en ik ervaring met Mac heb.

Buiten de vraag of het etisch verantwoord is deze persoon te contoleren, was het in eerste instantie de vraag of het mogelijk is en of het te controleren valt.

Bijdrager
    Hengheng

Het wordt nu echt een creepy verhaal…

Bijdrager
    Hengheng

Misschien heb je hier wat aan.

Delen en uitwisselen
    Dankzij de functie voor schermdeling in iChat kunnen jij en je gesprekspartner één bureaublad bekijken en beheren via iChat. Zo kun je eenvoudig samenwerken met collega’s, op het internet surfen met een vriend of de beste vliegtuigstoelen uitkiezen met je partner. Je kunt je eigen bureaublad of dat van je gesprekspartner delen: jullie hebben allebei de volledige controle, op elk moment. En als je een sessie met schermdeling start, begint iChat automatisch een audiochat, zodat je de zaken meteen kunt doorspreken.

Chatten voor het nageslacht
    Je kunt nu je audio- en videochats bewaren voor later door ze op te slaan met iChat. Voordat de opname start, vraagt iChat je vrienden om toestemming voor het opslaan van de chat. Wanneer je klaar bent met chatten, slaat iChat de audiochats op als AAC-bestanden en de videochats als MPEG-4-bestanden, zodat je ze kunt afspelen in iTunes of QuickTime. Daarna kun je ze laten zien en horen aan collega’s, vrienden of familie, of ze synchroniseren met je iPod om ze onderweg af te spelen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    MadRisk

LOL Maddox

Bijdrager
    Edwin377
    ”MadRisk”

Echter de lerares in kwestie heeft een chat in de prullenmand gevonden(?!) tussen de schenker van de ibooks en het zieke jongetje omtrent het “niet aan de juf vertellen van een bepaalde schermdeel functie.”.

We weten het natuurlijk niet maar het zou kunnen dat de schenker wil voorkomen dat het jongetje zijn scherm in iChat gaat delen met de juf. De juf kan dan namelijk de computer van het jongetje bekijken en bedienen. Misschien wil de schenker hem daarvoor behoeden. Of dat goed bedoeld is of dat er rare motieven achter zitten weten we natuurlijk niet maar zo eenvoudig ( en goedbedoeld) zou het dus kunnen liggen.

Bijdrager
    Basket Case

Nog altijd mijn zaak niet, maar als die juf zelf aangeeft er geen verstand van te hebben, ben ik eerder geneigd te denken dat de gevonden chat in de prullenbak (op zich al een enigszins vreemd verhaal) verkeerd geinterpreteerd is dan er gelijk foute bedoelingen achter te zoeken. Het kan natuurlijk wel en daar moet je dan ook op bedacht zijn. Maar naar mijn idee wordt er steeds minder gezond verstand gebruikt om te kijken naar een normale logische verklaring en steeds meer paranoia losgelaten.

Om je vraag te beantwoorden: ja, het is mogelijk, maar niet eenvoudig. Om het onzichtbaar te doen, moet het netwerkverkeer onderschept worden en daar moeten dan de iChat berichtjes uit gevist worden. Op die manier is alleen meekijken mogelijk.

Via de verschillende schermdeel methoden zou meekijken ook mogelijk moeten zijn, maar dan moet je wel verdomd goed oppassen om het ongemerkt te doen.

De beste en meer eenvoudige oplossing lijkt mij de betreffende persoon hiermee te confronteren. En dat natuurlijk alleen als daar zeer gegronde redenen toe zijn.

Bijdrager
    dspiers

Maar je weet altijd of je ‘bekeken” word. Jij moet toestemming geven voor scherm deling, voor video chat, voor normale chat.

Het enige waar je omheen zou kunnen gaan, is als iemand een video maakt van een video chat met een screen capture programa. Dat kan je niet weten. Zelfde met voice

Bijdrager
    Rickje

Ik heb wel eens via Remote desktop een andere computer (over LAN) kunnen observeren of kunnen overnemen. Zonder acceptatie van de andere persoon, maar simpelweg door die computer juist in te stellen.

Weet dat het kan. Weet het fijne er niet meer van, en of het met IP lukt, maar vast wel.

Gr Rick

Bijdrager
    MadRisk

OK, dank voor al jullie meningen, inzichten en opvattingen en opmerkingen. Ik laat de lerares in kwestie kennis nemen van deze discussie zodat ze zelf kan bepalen hoe met deze situatie om te gaan. Misschien is ze wel te achterdochtig (en ikzelf ook na het horen van haar verhaal), en misschien zouden we wel wat meer van het goede in de mens uit moeten gaan. (!)

THNX :finderoud:

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Laat het lekker gaan. De iBooks zijn bedoeld om les mee te geven en wat met de kinderen te kunnen chatten. Ik neem aan de de lerares er bij zal zijn. Dus of er nu foute bedoelingen in het spel zijn. de lerares weet de uitknop heus te vinden en de iBook zal ook geen 8 uur per dag aan staan.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.