9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MOSA

iChat Jabber ondersteuning

Wat wil het precies zeggen dat de nieuwe versie van iChat jabberondersteuning biedt? Kan je hierdoor in iChat ook chatten met mensen die MSN of ICQ gebruiken?

[size=9:f6eb99c293]Niet van die lange technische verhalen graag, want die begrijp ik grotendeels toch niet [/size:f6eb99c293]:o

Bijdrager
    thijsbrg

Misschien help dit een beetje: http://www.jabber.org/about/overview.shtml :D

Bijdrager
    MNM

of deze http://users.pandora.be/cobnet/ict/jabber.html

En trouwens een belgische site,,

Bijdrager
    Tuffi

Jah, en wanneer kunnen we dat verwachten? Met iChat in Tiger ofzo?

Bijdrager
    Peach

Ik ken jabber, ik ken iChat en ik ken msn… maar ik heb toch m’n twijfels over hoe dit alles vlot ineen gaat lopen. Jabber is in feite een grote verzameling aan protocols (zoals msn en yahoo er een zijn). Je zal dus in iChat berichten kunnen sturen via het msn protocol.
    Ik moet hier letten op m’n taalgebruik, want in feite kan jabber niet meer dan ‘berichten’ sturen. Files, avatars en custom icons zijn in standaard (!) Jabber clients uit de boze. Vaak worden zelfs de nicknames fout weergegeven (of fout gelezen door de client)

Natuurlijk kan het goed zijn dat iChat voor serieuze verbetering gaat zorgen. Verwacht echter wel geen zelfde luxe zoals we nu gewoon zijn in iChat. Als nicknames (of beter nog, Adres boek namen) en avatars en groepschat al aanwezig zouden zijn, zou het echt al een ENORM succes zijn.

Ik vind het enorm jammer dat er weinig of geen informatie beschikbaar is rond dit onderwerp. Ik heb al verscheidene malen google doorzocht naar artikels (specifiek) over dit.

Ook moet je er rekening mee houden Apple geen gratis software (en Microsoft echt met een jurdisch vergrootglas dit zal onderzoeken) is en zich dus niet de juridische vrijheid kan veroorloven die enkele Clients nu wel doen (Amsn, Adium, Mercury, .. ). Zonder twijfel ben ik zeker dat Apple al veel langer MSN in iChat zou kunnen stoppen, helaas nooit legaal.

Verder is het natuurlijk ook leuk om te weten dat verschillende developers ondertussen al bij Apple werken. Zo is onder andere de developer van Proteus al een half jaar aangenomen bij Apple (toevallig?).

In theorie is Jabber echt wel een leuke aanwinst voor iChat. Laten we hopen dat dit in praktijk ook nog zo is!

Daarbij MSN 5.0 staat ook gepland voor volgende week (of wordt het dan toch weer een weekje uitgesteld)

Bijdrager
    MedahOSX

Jabber is gewoon een apart protocol, heeft nix met MSN of Yahoo te maken.
    Wel zijn er jabber servers die zogenaamde gateways draaien zodat je via Jabber met de MSN server kan verbinden, dit moet echter wel ondersteund worden door de client.

Het grootste verschil van jabber vergeleken met de andere is dat het Open Source is.
    Ook een verschil is dat je een account maakt bij een server, bijvoorbeeld jabber.xs4all.nl, en deze niet werkt bij een andere jabber server,bijvoorbeeld jabber.org.

Bijdrager
    iljitsch

Ik ben ook erg benieuwd hoe Jabber in iChat gaat werken. Maar ik denk dat het wel mooi gaat worden. Het lijkt er namelijk op dat Apple Jabber (of eigenlijk XMPP) in iChat ingebouwd heeft zodat mensen op een Xserve een eigen IM server kunnen draaien en iChat dus een stuk acceptabeler wordt voor serieus gebruik. Het zou natuurlijk niet goed werken op het moment dat alle mooie iChat features op zo’n privé-server niet meer werken.

Maar ik ben ook erg benieuwd hoe dit in praktijk gaat werken. Zo te zien heeft iemand al MSN via iChat via een Jabber gateway aan de praat: http://forums.applenova.com/archive/index.php/t-4963.html

Bijdrager
    kenmasters

Mja, ik vroeg me dit al een tijdje af maar ik ben nu wel ff benieuwd. iChat heeft dus .Mac, AOL en met AOL kun je tegenwoordig ook met ICQ praten begrijp ik en dan Jabber. Ik vraag me dus ff af hoe dit voor de eindgebruiker werkt. Ik heb geen .Mac maar wel een AOL adres, ik gebruik nooit iChat dus ik heb geen idee hoe dit allemaal gaat. Kun je gewoon chatten, files sturen, avatars en cammen tussen .Mac, AOL en ICQ of gaat dit niet zo transparant? Hoe gaat dat dan met Jabber straks? Apple kennende moet dit allemaal niks uitmaken voor de eindgebruiker maar is dat ook zo?

Bijdrager
    iljitsch

Je hebt verschillende netwerken en verschillende clients. AIM en ICQ zijn op een gegeven moment samengevoegd. Voor AIM-gebruikers lijken ICQ-gebruikers dus net AIM-gebruikers en omgekeerd. ICQ clients kunnen volgens mij geen audio/video, en veel AIM-clients kunnen het ook niet.

Jabber is een totaal ander netwerk. Goede kans dat je hiervoor een nieuw window krijgt, dus net als AIM + Rendezvous, die staan ook los van elkaar. Waarschijnlijk kan je A/V doen met andere iChat-gebruikers die ook op Jabber zitten maar volgens mij zijn er geen andere Jabber-clients die dit aankunnen.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.