5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarc

iCal Google cal sync probleempje

Dag allemaal,

Ik heb een agenda gemaakt in Google cal, deze heet “familie agenda”. Deze heb ik toegankelijk gemaakt voor een aantal familie leden die dus ook activiteiten hierin kunnen toevoegen, de anderen ontvangen een email melding en in iCal worden de activiteiten automatisch toegevoegd.
    In iCal heb ik caldav geactiveerd zodat de agenda’s van google met ical gedeeld worden.
    Een van de familie leden heeft hetzelfde gedaan en we hebben een testje gedaan. Die ging niet helemaal volgens plan…

Eigenlijk gaat het allemaal wel goed, tot op een zeker punt. Dit hebben we gedaan:

De ander heeft in zijn iCal een nieuwe activiteit aangemaakt in familie agenda. Automatisch wordt deze activiteit gesynchroniseerd met google cal en ik krijg netjes een mail binnen en de activiteit wordt in mijn iCal toegevoegd.

Hier gaat het fout, de activiteit wordt in mijn iCal niet in de familie agenda geet maar komt binnen op een locale agenda.
    Ik wil dus dat hij binnen komt op familie agenda.

Weet iemand of ik dit ergens moet instellen?

Marc

Bijdrager
    johnkeates

Dat is in iCal helaas niet direct mogelijk, om dat Google alleen met lokale agenda’s wil werken.
    In principe is een Google Calendar al ‘gedeeld’ bij google, dus op een cliĆ«nt (een Mac, iPhone e.d.) wordt het al als eindpunt gezien. Het is ook niet echt een lokaal opgeslagen agenda, maar een lokale cache die constant via CalDav bijgewerkt wordt.

Het is wel mogelijk om in Google Calendar online een externe agenda toe te voegen. Probleem is echter dat die agenda alle CalDav eisen van Google moet tevredenstellen, en dat is op het moment alleen mogelijk met een eigen CalDav server.

Bijdrager
    iMarc

Ok, duidelijk

Is er ook niet een of ander slim programmaatje dat dit kan oplossen…?

Bedankt voor je snelle reactie trouwens

Marc

Bijdrager
    johnkeates

Helaas is het niet een ‘oplossing’ wat je nodig hebt, maar een andere manier van het delen van agenda’s.

Wat je kan doen is voor iedereen die toegang moet hebben, een Google account aanmaken (al dan niet met Gmail) en dan losse Google Calendars activeren. Dan kan je de persoonlijke calendars wissen, en alle gebruikers toegang geven tot de calendar die gedeeld moet worden. Dit moet allemaal via de Google Calendar interface online geregeld worden, en bevestigd door de te koppelen accounthouder. Daarna kan die persoon zijn account in bijv. iCal gebruiken of op een iOS apparaat, om de gedeelde agenda te bekijken en bewerken.

Bijdrager
    iMarc

@johnkeates
    Misschien bedoel je dit:

Ik ben nog verder aan het stoeien geweest en kwam tot de volgende ontdekking/oplossing, al zal die niet voor iedereen werken.
    Ik heb een back up gemaakt van mijn locale agenda’s en deze verwijderd. Dan gaat het wel goed.
    Als een activiteit wordt aangemaakt in familie agenda door een willekeurig familie lid, komt deze bij mij ook binnen, in iCal, in familie agenda.
    Nadeel is alleen dat je dus geen locale agenda’s meer hebt, dit heb ik zelf opgelost door al mijn agenda’s online te zetten in Gcal en dan gewoon niet te delen.

Geen elegante oplossing maar voor nu werkt het, ik wacht af tot er een definitieve oplossing is van Google.

Marc

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.