23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

iCal agenda delen

Hallo,

Ik zou graag een agenda delen met mij vriendin.
    Natuurlijk heb ik al gezocht op het forum maar vond slechts halve oplossingen of outdated posts.
    Dus mijn vraag of iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik heb een agenda: ‘gedeelde agenda’ en die wil ik delen met mijn vriendin. De agenda moet zowel door mijzelf als mijn vriendin te bewerken zijn op onze mac én iphones.
    Mobile me als oplossing is uitgesloten!

Ik heb het al geprobeerd met google maar dan kon mijn vriendin de agenda slechts zien en niet editten.
    Weet iemand hoe kunnen we onze agenda delen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Vin

Ik heb het net geprobeerd mey iCalx maar dan kan degene die geabonneerd is de agenda niet bewerken.
    Degene die de agenda publiceert kan als enige editten en wij willen natuurlijk allebei kunnen editten…
    Heeft iemand een oplossing misschien?

Bijdrager
    bartje

Via Google je agenda beheren? Die kan je ook delen. En je Google agenda kan je makkelijk in iCal zetten.

Bijdrager
    Vin

maar hoe bedoel je dat dan? Dat ik in google mijn afspraken ook toevoeg ipv in iCal?

Bijdrager
    bartje

Ja.

Ik heb mijn standaard agenda’s verwijderd uit iCal. Uiteraard eerst een backup gemaakt en die in de Google agenda geladen.

Daarna kan je in iCal in je voorkeuren je Google account toevoegen (zie afbeelding)

Op Google agenda (website) kan je aangeven wie er toegang heeft tot je kalenders. Ook je iPhone kan je hiermee laten werken. Dan hoef je zulke dingen ook niet altijd handmatig te synchroniseren. Met Exchange voor Google kan je ook je contacten en mail synchen. Dan heb je MobileMe ook niet nodig.

Bijdrager
    Vin

ja maar dan moet mijn vriendin dus met mijn email adres inloggen bij gmail en daar ook haar afspraken toevoegen? Lijkt me niet zo handig…

Ik wil wel ical blijven gebruiken. En we moeten beiden gelijke rechten hebben over de agenda: zowel afspraken kunnen aanmaken en verwijderen en dat kan niet op deze manier.
    Maar als ik mij agenda publish en mijn vriendin zich daarop abonneert dan kan ze niets toevoegen of verwijderen… is dat uberhaupt mogelijk?

Bijdrager
    Vin

volgens mij is de enige mogelijkheid OS X Server met iCal server.
    Maar dat lijkt me nogal drastisch; een server enkel voor iCal.
    Dus is er een workaround of is dit gewoon simpelweg niet mogelijk?

Bijdrager
    bartje

Ik dacht dat je google agenda ook zo kon instellen dat je andere ook rechten kon geven in een calender.
    Heb het zelf niet.. Misschien dat iemand anders het weet, voordat ik mij erin ga verdiepen.

Bijdrager
    Vin

ja wel je google agenda maar niet in iCal zelf.
    Als je n abonnement hebt kan je in die agenda geen nieuwe afspraken maken of bestaande wijzigen voor zover ik weet.

Iemand een idee hierover?

Bijdrager
    macsiem

Ik heb 1 agenda te benaderen en veranderen op iMac, iBook en iPhone.
    Alles werkt synchroon

zie: http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?answer=99358#ical

Inactief
    Anoniem

En hier de oplossing: BusyCal
    Website

Bijdrager
    macsiem

Ja en dat is niet gratis. CalDav kost niets.

Bijdrager
    Vin

Alles werkt synchroon

Maar kan de agenda dan ook ge-edit worden vanaf meerdere verschillende computers? ofwel die van mij en mijn vriendin?

Ik heb dit al geprobeerd en telkens kon er maar één persoon de agenda editten en de ander slechts zien (error in ical: de agenda waarop u een abonnement hebt kunt u niet bewerken ofzoiets).

@nnsa: Moet ik dan de busyCall app gebruiken of kan ik gewoon iCal blijven gebruiken?

Bijdrager
    qazwsxedc

BusySync werkt perfect. Ik gebruik het al een paar jaar voor het syncen en delen van mijn Google agenda’s. Is wel een stuk duurder geworden dan eerst zie ik.

Volgens mij heb je het tegenwoordig niet meer nodig omdat Google het zelf ook ondersteunt:
    http://www.google.com/support/calendar/bin/answer.py?answer=99358#ical

Dat is syncen met lezen/schrijven. Delen doe je éénmalig via de web-interface van Google. Met je telefoon kun je ook zonder problemen syncen.

Bijdrager
    Vin

Jongens zie ik iets over het hoofd?
    Jullie hebben het steeds over calDAV.

Maar als ik calDAV opzet in google calender en in iCal dan kan ik mijn agenda wel publiceren maar mijn vriendin moet zich er dan op abonneren. En agenda’s waarop je geabonneerd bent zijn niet te bewerken. met andere woorden: ze kan dan dus geen nieuwe afspraak toevoegen.
    En wat ik wil is dat wij alle2 volledige toegang hebben tot de gedeelde agenda vanuit iCal en ook alle2 dus afspraken e.d. kunnen toevoegen. Dat is me met calDAV nog niet gelukt helaas.

ligt dat aan mij of kan het gewoon niet met calDAV?

Bijdrager
    qazwsxedc

Geen enkel probleem hier. Ik deel mijn Google agenda’s met meerdere mensen, die hem gewoon kunnen bewerken. Ik kan nieuwe items toevoegen via iCal of mijn iPod touch. Degenen waarmee ik ze gedeeld heb kunnen ze ook bewerken (via iCal, Outlook of Google web-interface).

Controleer even of je Google agenda bij ‘Deze agenda delen’ -> ‘Delen met bepaalde personen’ -> ‘nstellingen voor bevoegdheden’ op ‘Wijzigingen aanbrengen in afspraken’ staat bij je degene waarmee je hem deelt. Bij jezelf staat dit op ‘Wijziging aanbrengen EN toegang beheren’.

Inactief
    Anoniem

Ja en dat is niet gratis. CalDav kost niets.

De oorspronkelijke vraagsteller geeft nergens aan dat het ‘gratis’ moet zijn.

BusyCal blijft zijn oplossing.

Inactief
    Anoniem

Alles werkt synchroon

Maar kan de agenda dan ook ge-edit worden vanaf meerdere verschillende computers? ofwel die van mij en mijn vriendin?
    Ik heb dit al geprobeerd en telkens kon er maar één persoon de agenda editten en de ander slechts zien (error in ical: de agenda waarop u een abonnement hebt kunt u niet bewerken ofzoiets).
    @nnsa: Moet ik dan de busyCall app gebruiken of kan ik gewoon iCal blijven gebruiken?

BusyCal komt in de plaats van iCal. ICal zelf blijft ook geheel funktioneren, maar is eigenlijk dan niet meer nodig. BusyCal maakt gebruik van dezelfde database als iCal. Je maakt één ‘master-calender’ en je partner kan een abonnement nemen op die kalender. De ‘master’ kan middels wachtwoord aangeven of je alleen kunt raadplegen of ook kan editten. Als de master niet aanstaat wordt er weer gesynchroniseerd als de kalenders elkaar weer zien…

Bijdrager
    Vin

Geen enkel probleem hier. Ik deel mijn Google agenda\’s met meerdere mensen, die hem gewoon kunnen bewerken. Ik kan nieuwe items toevoegen via iCal of mijn iPod touch. Degenen waarmee ik ze gedeeld heb kunnen ze ook bewerken (via iCal, Outlook of Google web-interface).
    Controleer even of je Google agenda bij \’Deze agenda delen\’ -> \’Delen met bepaalde personen\’ -> \’nstellingen voor bevoegdheden\’ op \’Wijzigingen aanbrengen in afspraken\’ staat bij je degene waarmee je hem deelt. Bij jezelf staat dit op \’Wijziging aanbrengen EN toegang beheren\’.

Ja die had ik op EN staan.
    Maar jij publiceert de agenda en iemand anders abonneert zich erop?
    Maar als ik het op mijn email adres doe dan moet m’n vriendin ook mijn email account in haar iPhone hebben staan? Anders kan ze m niet syncen met de iPhone toch? Want op de mac met iCal, google calender en calDAV gaat wel lukken denk ik (hoop ik). maar dan wordt de iphone een probleem… of heb ik het nu mis?

EDIT: is het mogelijk de gedeelde agenda in mijn google calender dan te syncen met de google calender die bij mijn vriendin d’r email hoort? misschien een workaround om t op de iPhone werkend te krijgen?
    Als het uberhaupt nodig is?

@nnsa: dank voor de busyCal tip! maar ik wil het eerst even proberen met ical zelf. Anders moet ik die software weer 2 maal aanschaffen en ik werk het liefste met de mac iapps! anders moet het toch busycal worden.

Bijdrager
    TRML

Als je nou eens bij Google een nieuw account aanmaakt, (als je niet wil dat je vriendin jou email adres heeft) dan kan je op al je flaptops en iPhone’s en vaste Mac’s dat account gebruiken als CalDAV account toevoegen, dus niet publiceren maar op alle devices gewoon dat account toevoegen en klaar is kees..

Ik heb zo 2 agenda’s en die heb ik op mijn flaptop, iPhone iPad en iMac in 2 gebruikers accounts en dat werkt perfect, niets publiceren maar life synchroniseren.:cool:

Bijdrager
    Vin

@ TRML:

goed idee! heb ik zojuist geprobeerd.
    We kunnen nu idd allebei onze agenda bewerken op de mac.
    Ik ook op m’n iPhone, bij m’n vriendin moet ik dat nog testen.
    Eindelijk! fijn dat het nu werkt. wat een gedoe voor een agenda!
    Allemaal super bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    bartje

Cool. Dat is idd ook wel een simpele oplossing:D

Bijdrager
    iStenekes

Ik zat met exact hetzelfde probleem totdat ik vandaag eens ben gaan zoeken op het net.
    Ik heb onlangs een MobileMe Family Pack aangeschaft en meende dat je hiermee alle agenda’s kon synchroniseren… helaas. Vanavond ingelogd in MobileMe (online) en daar werd mij de mogelijkheid geboden om de beta te installeren, dit zou ervoor zorgen dat je meerdere agenda’s zou kunnen synchroniseren en…… dit klopt! Je moet een nieuwe account aanmaken en deze account is alleen bedoeld om de agenda’s te synchroniseren. Ik heb de hoofdaccount van MM op al mijn devices ingevuld en voila! Iedereen toch zijn eigen email account en een gedeelde agenda.
    Joepie

Groet,
    Bas

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.