12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Koetjesreep

IBOutlets

Heey,

Ik was een beetje met Xcode aan het spelen en ik kwam het volgende tegen.

IBOutlets (ib staat voor Interface Builder), maar wat is nu precies en Outlet?

Bijdrager
    Lesliedec

een IBOutlet is een interface builder outlet…is een aanduiding die binnen xCode gebruikt wordt om later eenvoudig een link te kunnen leggen tussen code enerzijds en interface objecten anderzijds…

Bijdrager
    Koetjesreep

Ik denk dat ik het snap, dank je:)

Bijdrager
    topaj

Ik heb een video gemaakt, waaronder ik IBOutlets ook uitleg (Ook in het Nederlands).

Ondertiteling inschakelen, en je bent klaar.
    Werkt op de iPhone / Mac hetzelfde.

Bijdrager
    Koetjesreep

Super :D, echt een genot om naar te kijken.
    Kan je mij ook uitleggen waarom jij nu verwijst via de file owners object.
    Bij een oefening in een boek over xcode moest ik zelf eens zo’n blauw kubus in het doc window slepen (als je begrijpt wat ik bedoel)

Bijdrager
    topaj

> Super :D, echt een genot om naar te kijken.
    Dank je!

> Kan je mij ook uitleggen waarom jij nu verwijst via de file owners object?
    Als je er op klikt, en je gaat in het inspectors window naar het rechterste blokje (de i),
    zie je dat er MKMapview_tutorial_viewcontroller of iets dergelijks staat, dat is zegmaar het blokje ‘MKMapview_tutorial_viewcontroller.h + MKMapview_tutorial_viewcontroller.m’;
    waarin ik mijn code plaatste.

> Bij een oefening in een boek over xcode moest ik zelf eens zo’n blauw kubus in het doc window slepen (als je begrijpt wat ik bedoel)
    Dan maak je een nieuw object aan, en dat zou in principe ook moeten werken;
    maar dan moet je de bestanden ook weer opslaan en includen. Een stuk moeilijker dus.

Ik ben van plan nog wat tutorials te gaan maken;)

Je mag me altijd om hulp vragen via een PM

Bijdrager
    Koetjesreep

Nog een vraagje :innocent:

Ik moet een random getal tusen de 1 en 100 krijgen.

De code hiervoor is:

generated = (random() % 100) + 1;

Dus ik plaats dat getal tussen de 1 en 100 in de variable generated.

Random() maakt een getal, maar wat betekend de rest? Vooral de % (rest dacht ik) en +1

En als laatste, waar kan ik de NSLog in xcode vinden en waar kan ik de documentatie makkelijk vinden hoe ik deze code’s moet gebruiken. Ik vind het een beetje een warboel.

Alvast bedankt!:D

Bijdrager
    topaj

random % 100 betekent dat je een getal genereert van 0 tot 100, met de +1 maak je het getal 1 groter.
    Dus er komt nu een getal van 1 tot 101 uit.

Hier zie je hoe je NSLog kan zien:
    Als je applicatie draait, kun je op het icoontje klikken die rood omcirkeld is:

Bijdrager
    Koetjesreep

Dude, als ik jou niet had! Super bedankt:D

Nu kan ik weer verder moet oefenen:)
    Er zou namenlijk als ik op een knop drukte een melding in het NSLog gemaakt moeten worden en dat werkt gelukkig:D

Bijdrager
    HerQ

random() genereert een getal, echter is de grootte niet vastgelegd aan de grenzen 0 t/m 100.

Het procentteken geeft de modulo aan, dit geeft de restwaarde van het random getal gedeeld door 100, bijv:
    [code:1:cc56bba3e8]202 % 100 = 2
    100 % 100 = 0
    67 % 100 = 67
    82394 % 100 = 94[/code:1:cc56bba3e8]

Het haalt dus alle 100-tallen eruit en wat overblijft wordt gebruikt om mee verder te gaan. Omdat (veelvoud van 100) % 100 altijd 0 is genereert random() % 100 dus getallen tussen de 0 en de 99. Tel er 1 bij op en je range is van 1 t/m 100.

Bijdrager
    Koetjesreep

Bedankt voor de uitleg :D, ik ben weer een stuk wijzer!

Inactief
    Anoniem
    ”topaj”

Ik ben van plan nog wat tutorials te gaan maken;)

Goed initiatief!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.