23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Jos Opel

[Opgelost] IBooks naar ePub

ik heb een een paar honderd iBooks in iCloud Drive staan. Maar ik wil deze m.b.v. een ereader gaan lezen. Wie weet hoe ik ze als ePub of PDF bestand in een Findermap kan krijgen (mogen kopieen zijn)?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    Jos Opel

@thebigz: Het zal aan de warmte liggen, maar in het gelinkte artikel wordt er m.i. niet over boeken gesproken.

Bijdrager
    TheBigZ

Jos Opel op 3 juli 2018 om 04:20

ik heb een een paar honderd iBooks in iCloud Drive staan.

Als je boeken niet onder “al je documenten” vallen heb je helemaal gelijk.

Bijdrager
    TheBigZ

https://support.apple.com/nl-nl/ht205751

Als uw boeken niet worden weergegeven als beschikbaar om te downloaden, controleert u of ‘Verberg iCloud-boeken’ is uitgeschakeld in het menu Verzamelingen.

Bijdrager
    Jos Opel

@thebigz: Helaas is dit niet de oplossing. Ik kan op de iPad, iPhone, iMac de boeken  vanuit iCloud lezen, maar ze niet openen in ePub om op een ereader te lezen. Met slechte ogen leest dat rustiger.

Bijdrager
    vuurvreter

Hier heb ik 2 jaar geleden ook al naar gevraagd nadat al mijn gekochte EPub boeken ineens verdwenen uit iBooks. Nooit een antwoord op gekregen om ze veilig te kunnen stellen. Veel boeken zijn toen verdwenen.

Nu koop ik geen boeken meer via Apple maar gewoon via de boekenrij.nl en krijg netjes de boeken aangeleverd via een download link in de mail.  En ik sla ze op, op de NAS.

Ik heb daarmee mijn lesje geleerd, want zelfs Apple wilde hier niet mee doen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  vuurvreter.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Je kan iBooks niet converteren, want er zit DRM op. Je kan iBooks dus niet op wat-voor-ereader-dan-ook lezen. Kan alleen op iPad, Mac of iPhone.

Het verwijderen van de DRM is voor zover ik weet niet mogelijk.

Wat eigenlijk schandalig is. Een reden om NOOIT iBooks te gebruiken. Of om NOOIT een ereader te kopen.

Bijdrager
    vuurvreter

Aartjan,

hij wil ze niet converteren, maar backuppen zodat hij ze op een e-reader kan lezen.

En de DRM beveiliging schijntje te kunnen verwijderen, al is het mij nog niet gelukt.

Bijdrager
    Jos Opel

Voor de duidelijkheid, het is een aanzienlijke collectie .epub boeken die we via de mail ontvingen. Helaas zo dom geweest om ze op de iPad te openen en dus werden het iBooks. Intussen zijn mijn ogen als gevolg van een chronische aandoening versneld slechter geworden. Hierdoor heb ik meer tijd om te lezen, maar wil dit op een ereader doen. De betreffende mail is helaas verwijderd.

Bijdrager
    vuurvreter

Jos Opel,

zijn het boeken van een bepaalde schrijver?

Bijdrager
    Brombeer

Of is het die partij van 4700 epubs die een paar jaar geleden overal, op torrents en usenet tot Marktplaats aan toe, circuleerden? Dat waren verminkte roofkopieën.

Bijdrager
    Jos Opel

Het zijn boeken uit verschillende categorieën, zoals sport, detectives, techniek enz. Zoals ik al schreef kreeg ik ze van (verschillende) vrienden per mail en volgens mij zijn ze niet illegaal verkregen.

Bijdrager
    Brombeer

Je kunt ze vragen of ze je het boek nog eens willen uitlenen…

Bijdrager
    TheBigZ

Als je de boeken in iBooks op je Mac hebt staan, kun je ze als volgt vinden in de Finder.

Here’s how to find your iBooks files on your Mac:

Open Finder, and select the “Go” menu at the top of the screen.
    From Library, navigate to Containers -> com.apple.BKAgentService -> Data -> Documents -> iBooks -> Books.
    You should see your epub and pdf files in this folder.

Zelf net geprobeerd (in 10.13.5), en het werkt.

Bijdrager
    Jos Opel

@thebigz: Bedankt, ik ben vandaag helaas niet in staat om het te proberen, maar morgen ga ik dit direct doen.

Bijdrager
    vuurvreter

@thebigz

En kan je op deze wijze je epub dan downloaden als epub?

Ik had ook al eens zo’n tip gehad, maar dat bleek dus niet te werken, omdat hij gekoppeld was aan mijn apple id.
    Downloaden misschien, maar niet werkbaar.

Dus ook op de ereader had ik er niets aan.

Bijdrager
    marg

Al mijn boeken in “iBooks” kan ik gewoon slepen als epub naar een mapje.

Heel simpel.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Bijdrager
    TheBigZ

@vuurvreter: Op deze manier hoef je niks meer te downloaden; als je ePubs in die map ziet, staan ze al lokaal op je Mac.

Of je er daarna iets mee kunt op een andere eReader hangt af van of er DRM op de ePub zit. Als je de ePub uit een openbare collectie afkomstig is (bv Gutenberg) kun je deze op je eReader zetten om te lezen. Boeken die je in de iBooks Store van Apple hebt gekocht, zijn beschermd met DRM. Die kun je dus niet zomaar – buiten iBooks – lezen.

https://www.gutenberg.org/browse/languages/nl

Bijdrager
    marg

Dacht dat je drm kon verwijderen met Calibre ?

Bijdrager
    Jos Opel

<p class=”cite”>TheBigZ op 4 juli 2018 om 10:40</p>
    Als je de boeken in iBooks op je Mac hebt staan, kun je ze als volgt vinden in de Finder.

Here’s how to find your iBooks files on your Mac:

Open Finder, and select the “Go” menu at the top of the screen.
    From Library, navigate to Containers -> com.apple.BKAgentService -> Data -> Documents -> iBooks -> Books.
    You should see your epub and pdf files in this folder.

Zelf net geprobeerd (in 10.13.5), en het werkt.

Bij mij verschijnen alleen een tiental boeken die ik al had. Bijgaand 2 printscreens:

1) van de lijst met boeken in iBooks, die ik wel op de Mac kan lezen, maar niet in Finder kan vinden. Opmerkelijk dat er niets in de kolom met iCloud-wolkje staat.

2) Van de waarschuwing die ik krijg wanneer ik een boek wil verwijderen

In iCloud kan ik geen boeken vinden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 2 weken geleden door  Jos Opel.

Bijdrager
    Jos Opel

Hoe eenvoudig kan het zijn. De opmerking van @marg was de oplossing. Het slepen van de boeken kon uitsluitend vanuit de weergave met iconen en niet met de lijstweergave.  Alle boeken in Reader gesleurd, die vervolgens direct naar iCloud ge-update werden. Blijft voor mij een raadsel waar de boeken stonden. Ik kon ze niet op iCloud en in Finder vinden.

Maar nu wil ik ze vanuit Reader openen, echter wordt er dan herhaaldelijk gevraagd om opnieuw te openen omdat Reader onverwacht gestopt is en/of omdat het bestand van een vreemde bron afkomstig is. Dit lukt wel, maar het zijn 5 handelingen per boek (ca. 600 boeken). Is hier niet iets voor te verzinnen, bijvoorbeeld m.b.v. Terminal of Automator?

Bijdrager
    Jos Opel

Een paar uurtjes met Calibre ge-oefend. Alle boeken zijn nu netjes in ePub extensie in de Sony Reader App op de Mac geplaatst. Iedereen bedankt voor het meedenken. Dit topic  kan voorzien worden van het “Opgelost” label.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.