11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    hotel17

iBooks: ja of nee? kan ik ze delen?

Een uur lang gezocht op net, en het is me helaas niet duidelijk.

Ik twijfel tussen een boek kopen, of de digitale versie (iBook).
    Als ik een boek koop, kan ik deze namelijk zelf uitlenen aan iemand anders.
    Kan dat met iBooks ook?

Iemand die zijn ervaring wil delen i.v.m. iBooks? Ik lees al gans mijn leven boeken, ik hou van boekenkasten;-)

thx

Bijdrager
    Geldersscheepje

ibooks zijn niet uit te lenen, tenzij je de reader meegeeft ….;) Als je houdt van boekenkasten vol boeken vooral een boek kopen.

Bijdrager
    valentijn12

Een epub van bijv bol.com kan, indien er een digitaal watermerk op zit ipv DRM (dit wisselt per boek), wel “uitgeleend” worden. Blijft beetje lastig natuurlijk, want dan moet de lener het bestand verwijderen om het terug te geven.

Bijdrager
    hotel17

Geen manier om de beveiliging te omzeilen?

Ik las op net dat je gekochte iBooks kunt exporteren met iBooks Author.
    Of is er andere software die dat kan?

Bijdrager
    hotel17

Ik zie trouwens ook dat ePub boeken goedkoper zijn dan de boeken in iBooks.
    Een boek van 14€ in IBooks store kost 9,99€ bij bol.com in ePub formaat. Dat is bijna de helft.
    Zijn er nadelen aan ePub? Is ePub slechter dan Apple formaat?

Bijdrager
    Beech

Je kunt epubs in Bluefire op je iPad lezen.
    Maar als je toch ebooks wil lezen zou ik een ereader kopen. Kobo heeft goede ereaders, een prima app en een prima Winkel.

Bijdrager
    Beech

Als je boeken wilt uitlenen kun je ook 2 of 3 eReaders kopen en die uitlenen. Een eBook is ongeveer 6 – 10 euro goedkoper. Dus na een 20 eBooks heb je ze al terug verdiend.

Bijdrager
    Marius1976
    hotel17 op 15 februari 2014

Ik zie trouwens ook dat ePub boeken goedkoper zijn dan de boeken in iBooks.
    Een boek van 14€ in IBooks store kost 9,99€ bij bol.com in ePub formaat. Dat is bijna de helft.
    Zijn er nadelen aan ePub? Is ePub slechter dan Apple formaat?

Het is inderdaad een aanzienlijk verschil, maar om dit nu ‘bijna de helft’ te noemen…

Bijdrager
    Joffry

Bij bol.com zit er volgens mij geen DRM meer op de boeken, maar een soort watermerk en zijn de boeken in epub. Je moet zelf eerst vaststellen waar je de boeken op zal lezen. Dan pas kan je bepalen wat je moet gaan doen. Zelf heb ik alles in epub (zonder DRM) in Calibre en kan de boeken dan lezen in iBooks en ook Marvin op de iPad en natuurlijk ook b.v. op de Kobo Glo ereader, die geschikt is voor epub. Epub boeken zonder DRM kan je natuurlijk delen b.v. per email.
    Maar als je van een echte boekenkast houdt dan is zo’n virtuele boekenkast natuurlijk niks en kan je beter je boeken in de boekwinkel kopen.

Bijdrager
    Beech

Je kunt ook voordelig ebooks kopen in de Webshop van ING.
    Zie de uitleg van de vouchercode.
    En het huidige aanbod. Als je rentepunten hebt, heb je een behoorlijke korting.

Bijdrager
    Buzz

De meeste iBooks uit de Store van Apple zijn gewoon in epub formaat. Een tweede formaat dat je in de iBookstore kan vinden zijn de interactieve boeken voor iPad en Mac, die met iBooks author kunnen worden gemaakt. Alle boeken die je in de Store binnen iBooks koopt hebben Apple’s DRM, en er is geen mechanisme om deze boeken uit te lenen ingebouwd in de software. Deze beveiliging moet je ook niet willen omzeilen. Je kan dan beter op zoek naar een ander alternatief.

Voor boeken met andere DRM beveiliging dan die van Apple kan je weer andere iOS apps gebruiken, zoals Amazon Kindle, of BlueFire.

Boeken in epub of PDF formaat, die je ergens anders zonder DRM koopt (bol.com) of krijgt (leent), kan je gewoon in de iBooks app openen, of in een van vele andere iOS ereader apps.

iBooks author is een programma voor de auteurs van interactieve boeken. Je kan er geen bestaande beveiliging mee omzeilen. Als lezer heb je niets aan dit programma, het is bedoeld voor auteurs en vormgevers van elektronische boeken.

Boeken zonder DRM beveiliging hebben vaak wel een watermerk, waarmee ze de koper kunnen achterhalen. Je zou per elektronische boekenwinkel moeten kijken wat er wel en niet mag wat betreft het doorgeven en/of uitlenen van je ebooks.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.